Klimatologie Zapomeňte na MBA, praxi v kreativním účetnictví, nebo dokonce společenskou odpovědnost. Dnes vám firemní kariéru nejrychleji zajistí erudice v čerstvě „objeveném“ oboru climate adaptation, tedy přizpůsobení podnebním podmínkám. Konzultanty v tomto oboru si najímají velké firmy tak různorodého zaměření, jako jsou telefonní operátor Verizon, výrobce sportovního oblečení Nike, producent počítačového hardwaru HP, řetězec kaváren Starbucks nebo oděvní výrobci Levi’s a The Gap.
„Tyto firmy mají jedno společné: počítají, že jim klimatičtí konzultanti pomohou vyhnout se miliardovým rizikům, jimž by jinak obtížně předcházely,“ citoval minulý týden server francouzského výzkumného ústavu Ensia Ryana Schucharda, ředitele mezinárodní pracovní skupiny Business for Social Responsibility.
Jako příklad uvedl miliardovou ztrátu operátora Verizon, jehož infrastrukturu z neodolných měděných drátů zlikvidoval hurikán Sandy: „Až od té doby staví Verizon odolnější typy infrastruktury, jako je optická a bezdrátová.“ Podobně jedná i jeho největší konkurent AT&T. Podle Jima Gowena (jenž v posledně jmenované firmě zastává funkci zvanou CSO, chief sustainability officer) kvůli tomu již krachují výrobci telekomunikačního hardwaru pro pevné linky.
Extrémní počasí je však jen jedním z rizik, jimž se nový obor snaží čelit. Dalšími z nich jsou nedostatek vody nebo pohonných hmot a proměnlivé trendy masové migrace. Experti analyzují, která z takových rizik jsou pro firmy relevantní a jak se k nim mají firmy postavit. Například Nike si vybírá umístění pro své jihoasijské továrny v oblastech s co nejnižší mírou klimatické nejistoty. Výrobce džínsů Levi’s se zase připravuje na nedostatek vody používáním materiálů, které vyžadují méně časté praní. Řetězec kaváren Starbucks se pak věnuje disciplíně zvané management škůdců, jež extrapoluje z dosud známých vztahů mezi podnebními podmínkami a výskytem onemocnění kávových keřů.
l