Menu Zavřít

Odbory hodnotí stávku pozitivně. Dva kraje chtějí dopravce pokutovat

6. 4. 2017
Autor: archiv

Dopravní odbory hodnotí dosavadní průběh dnešní stávky řidičů autobusů kvůli nízkým mzdám pozitivně. Už samotná hrozba zastavením dopravy pomohla podle nich narychlo vyřešit situaci v několika krajích, kde se to dlouhou dobu nedařilo. Výjimkou je Jihomoravský kraj, který neřešil nízké platy řidičů, ale hledal způsoby, jak šoférům zabránit v upatnění jejich ústavního práva na stávku. Kvůli takovému přístupu by se zde mohl protest zopakovat, řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Příkladem úspěšně dosaženého kompromisu je podle něho Jihočeský kraj, kde se zástupci odborů s dopravními firmami na způsobu zvýšení mezd dohodli ve středu. Naopak vedení Jihomoravského kraje pokračuje podle odborů v zastrašování stávkujících. Nově se kraj snaží stávku zneplatnit a podal ke krajskému státnímu zastupitelství podnět k prošetření okolností vyhlášení stávky a k případnému podání žaloby na neplatnost stávky, uvedl Pomajbík.

Olomoucký kraj vyčíslil pokutu, kterou bude chtít po dopravci Arriva Morava, na tři miliony korun. „V případě, že by nám objednatel udělil pokutu, budeme hledat cestu, jak ji přenést na odborový svaz dopravy, který stávku zorganizoval a je za ni odpovědný,“ uvedl mluvčí Arriva Morava Roman Herden.

Jihomoravský kraj také chce od dopravců, aby po stávce zaplatili pokutu. „V každé smlouvě je pokuta za nepřistavení autobusu. V souvislosti s péčí řádného hospodáře nemáme ani žádnou jinou možnost než sankce po dopravcích tvrdě vyžadovat,“ uvedla náměstkyně hejtmana Taťána Malá. Podle ní se porušení smluv týká necelé desítky dopravců. „Tuto povinnost máme ze zákona. Kdybychom se vymáhání sankce vyhnuli, byli bychom sankciováni my. Je to naše povinnost,“ uvedla Malá.

Přestože se protesty v Jihomoravském kraji mohou opakovat, a to i s rostoucí intenzitou, není podle něj cílem odborů stávkovat, ale přimět zaměstnavatele a kraj k dohodě o zvýšení mezd šoférů. Pokud se tak nestane, hrozí hromadné výpovědi šoférů, které by dopravní obslužnost v kraji značně zkomplikovaly.


Čtěte dále:

Stávkovat budou také zaměstnanci gumárny Mitas

Mitas


Právě Jihomoravský kraj zasáhla dnešní stávka nejvýrazněji. Kromě něj se protest zásadněji projevil v Olomouckém kraji a částečně také v Pardubickém kraji. K protestujícím linkovým autobusům se rovněž připojila MHD v České Lípě.

Šoféři linkových autobusů chtějí protestem poukázat na své nízké mzdy, které v řadě případů nezlepšilo ani vládní nařízení zvyšující od začátku jejich minimální mzdu. Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí.

bitcoin_skoleni

Podle odborů řidiči v některých krajích dostali přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny. Některé kraje zase souhlasily se zvýšením mezd jen do měsíční výše 16.400 korun hrubého, což odpovídá hodinové mzdě podle vládního nařízení při 37,5 hodiny odpracovaných týdně. Části řidičů podle odborářů platy nevzrostly ani na minimum stanovené vládou.

Přečtěte si také:

Praha prodlouží autobusové linky a zkrátí intervaly. Změny budou stát 65 milionů

Tendr na úklid pražského metra zrušil regulátor


  • Našli jste v článku chybu?