Svaz odborářů služeb a dopravy protestuje proti záměru ministerstva dopravy vyloučit České dráhy z otevírání trhu na železnici.
„Jde o diletantství, skrytý záměr, a nebo obojí? Lhůta pro připomínky v rámci meziresortního připomínkového řízení o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové a nadregionální doprav skončila,“ oznámil místopředseda Firemního výboru Českých drah Svazu odborářů služeb a dopravy Jindřich Berounský.
Ministerstvo dopravy podle odborářů přichází se zprávou o otevírání trhu v době, kdy je angažmá státní akciové společnosti Českých drah v soutěžích vyloučeno. Ve svém vyjádření se opírá o dikci nového zákona o zadávání veřejných zakázek, jenž ukládá od 1. října 2016 akciovým společnostem, které se chtějí ucházet o veřejné zakázky, povinnost mít zaknihované akcie. „České dráhy mají akcie v listinné podobě, které díky zákonu o Českých drahách a dalším okolnostem nejde zaknihovat. Toto se nikde ve zprávě neuvádí,“ varuje Berounský.
„Byť se v zákonu uvádí, že má jít o možnost zadavatele, je nutné s ohledem na základní zásady transparentnosti a rovného zacházení uzavřít, že se bude jednat o povinnost zadavatele,“ tvrdí Berounský. Tento závěr podle něj vyplývá i z důvodové zprávy k zákonu, kde se přímo uvádí, že zadavatel vyloučí, to jest, nikoli pouze může vyloučit, akciovou společnost bez zaknihovaných akcií.
Ustanovení zmiňovaného paragrafu zákona o zadávání veřejných zakázek dále podle Berounského stanoví, že zadavatel má u vybraného dodavatele ověřit naplnění důvodu pro vyloučení podle jednoho odstavce na základě informací vedených v obchodním rejstříku a pokud z informací vedených v obchodním rejstříku vyplývá naplnění důvodu pro vyloučení podle tohoto odstavce, zadavatel účastníka zadávacího řízení vyloučí ze zadávacího řízení.
Svaz odborářů služeb a dopravy dlouhodobě kritizuje podle svých slov „neodbornost až diletantství čelních představitelů ministerstva dopravy, střety zájmů a ovlivňování činnosti instituce soukromými dopravci, kteří pochopitelně hájí svoje zájmy“.
Ťok se kvůli problémům s akciemi ČD obrátí na místní rozvoj
Ministerstvo dopravy se kvůli otázce možného vyloučení Českých drah z veřejných soutěží na železniční linky obrátí na ministerstvo pro místní rozvoj. Vyplývá to z otevřeného dopisu ministra dopravy Dana Ťoka premiérovi Bohuslavu Sobotkovi, který má ČTK k dispozici. Sobotka se ve středu na Ťoka obrátil s dotazem, zda není ohrožena pozice Českých drah v připravovaných tendrech ministerstva tím, že nový zákon o veřejných zakázkách požaduje, aby uchazeči o státní zakázky měli zaknihované akcie.
Zákon, který vstoupil v platnost počátkem letošního října, umožňuje zadavateli vyloučit z tendru uchazeče, který nemá výlučně zaknihované akcie. Vybraný dodavatel bez zaknihovaných akcií by měl být také podle zákona ze soutěže vyloučen. České dráhy podle odborného mluvčího ČSSD pro dopravu Jana Birkeho ale mají ze zákona o Českých drahách akcie v listinné podobě a jejich zaknihování tento zákon brání.
S tímto výkladem ministr Ťok nesouhlasí, pro jistotu ale bude problém konzultovat s ministerstvem pro místní rozvoj, které je gestorem nového zákona. „Takový přístup by šel proti duchu uvedeného zákona, jehož cílem je vyloučit zadání veřejných zakázek subjektům s neznámými vlastníky. Dostali bychom se do paradoxní situace, že zatímco u zahraničních společností by stačilo čestné prohlášení, u státem vlastněných společností bychom trvali na vyloučení,“ uvedl v dopise premiérovi Ťok. Akciovou společnost České dráhy vlastní ze sta procent stát.
Stejný problém by navíc neměly podle ministerstva dopravy jen České dráhy. Například v resortu ministerstva průmyslu má listinné akcie například správce přenosové soustavy ČEPS , nebo operátor energetického trhu OTE.