Česká pojišťovna půl roku užívá podobné řešení jako Amazon.com
Svá pojistná plnění začala od října loňského roku Česká pojišťovna prověřovat pomocí speciálního softwaru společnosti SAS Institute. A to zejména ta plynoucí z havarijního pojištění automobilů a povinného ručení. „V průběhu roku 2000 jsme tak odhalili mnoho pojistných podvodů v celkové výši více než dvě stě milionů korun. Zatímco v roce 1999 bezpečnostní orgány České pojišťovny prošetřily více než 1100 podezřelých transakcí, v loňském roce jich byl téměř trojnásobný počet. Zhruba polovinu z ušetřených stamilionů představují peníze, které se podařilo zachránit přímo, neboť jsme na podvod přišli ještě před jejich vyplacením na fingovanou škodní událost. Druhou polovinu představují peníze již neoprávněně vyplacené, kterých se nyní domáháme soudní cestou, říká náměstek výkonného ředitele České pojišťovny Jaroslav Kafka. Pojišťovna má již delší dobu útvar bezpečnosti a vnitřního kontroly a detektivy na jednotlivých agenturách. „V minulosti spolupráce vnitřní kontroly s útvarem datového skladu nebyla tak účinná jako nyní. Předtím jsme na jejich požadavky jen vyhledávali příslušná data, nyní již sami s pomocí softwarových nástrojů od společnosti SAS mapujeme v našem datovém fondu vzorce podvodného chování. Vlastní odhalení je však vždy prací detektiva, který z dat generovaná podezření prověřuje, vysvětluje nárůst zachycených podvodů náměstek Kafka. Podle Zdeňka Pance, ředitele české pobočky společnosti SAS Institute, existují dva způsoby, jak podvody odhalovat. „První se hodně používá v telekomunikacích a v byznysu platebních karet. Jde o „černou skříňku napojenou u telekomunikací na síť a v případě kreditních karet na místo clearingu. V černé skříňce jsou nadefinovány modely známých podvodných transakcí a hledá se, jestli podobné právě neprobíhají. Druhý způsob, který nabízí SAS, zákazníkům umožňuje aktivně hledat v obrovských objemech dat možné dříve uskutečněné podvodné transakce a na základě takto z konkrétních zákazníkových dat odhalených podvodů hledat všechny podobné případy, říká ředitel Panec. Na letošní konferenci SeUGI společnosti SAS ve Florencii prezentovaly své zkušenosti s odhalováním podvodů společnosti Amazon.com (největší internetový prodejce, zejména knih) a Medical Benefits Australia (MBF, největší soukromá australská zdravotní pojišťovna). „Za šest měsíců detekování podvodů jsme ušetřili 700 000 dolarů, což znamená dvousetprocentní návratnost investice na potřebný hardware a software od společnosti SAS, tvrdila na konferenci manažerka pro výzkum společnosti MBF Jolie Reichelová. Převažujícím typem podvodných aktivit u společnosti Amazon.com jsou falšování či neoprávněná užití kreditních karet. „Podvodníci naštěstí používají podobné vzorce jednání, a proto je možné je odhalovat. Nakupují zejména zboží, které lze snadno prodat na černém trhu (například elektroniku), obvykle si je nechávají zaslat na jinou adresu, než je adresa majitele karty. Často volí nejrychlejší, a tedy i nejdražší metodu doručení zakoupeného zboží. Pokud se u jedné transakce objeví více takových charakteristik, zacházíme s ní s větší opatrností, protože nese i výrazně vyšší pravděpodobnost možného podvodu, vysvětlovala ve Florencii Jaya Kolhatkarová, ředitelka detekování podvodů společnosti Amazon.com. MBF začala například křížově prověřovat data vykazovaných ošetření u jednot–livých pacientů. „Našli jsme také pacienta, který ležel v nemocnici právě v té době, kdy na něj jeho zubař fiktivně vykázal nějaké výkony, uvedla další příklad způsobu odhalování podvodů Jolie Reichelová. V České pojišťovně empiricky zjistili, že nejčastější systém pojistných podvodů páchali ve spolupráci likvidátoři a policisté. „U zhruba osmdesáti procent všech odhalených případů šlo o takovou spolupráci, říká náměstek pojišťovny Jaroslav Kafka. Česká pojišťovna je podle Pance zatím jedinou firmou v České republice, která řešení SAS na odhalování podvodů využívá a změřila jeho přínos. „Vrcholový management bohužel obecně podvody podceňuje a nedává jejich odhalování vysokou prioritu. Nevěří, že může přinést významné snížení nákladů. Politicky je obtížné si přiznat, že vás okrádají vaši zaměstnanci a vaši klienti a že ani preventivní opatření tomu nezabrání, dodává Panec.