Cestovní kanceláře letos smutně sčítají své zisky a ztráty. Už teď majitelé nahlas hovoří o tom, že tržby budou proti loňsku až o pětinu menší.
Autor: Luděk Vycpálek
Jen v době prázdnin padly čtyři domácí cestovky. Vládní agentura na podporu cestovního ruchu CzechTourism přitom ještě před sezónou rozjela relativně velkou kampaň Kudy z nudy. Přesto počet zahraničních turistů jen v první polovině roku klesl o více než 12 procent. Citelně přitom ubylo návštěvníků z Británie či Ruska. Právě Rusové přitom na dovolené utrácejí sumy vyšší než ostatní turisté. „Vývoj ruského výjezdového cestovního ruchu významně ovlivnilo oslabení rublu vůči euru téměř o 25 až 30 procent. Mimo to mnoho velkých průmyslových podniků seškrtalo své rozpočty na sociální programy, v jejichž rámci přispívaly či platily zaměstnancům dovolenou v zahraničí,“ komentuje situaci Helena Svobodová z moskevského zastoupení agentury CzechTourism.
Anketa Profitu: Měl by stát kvůli posílení ekonomického růstu více podporovat cestovní ruch?
||
| ANO|
Martin Šampalík
spolumajitel The Pub
Máme stále co nabídnout a potenciál není plně využit. Zčásti za to mohou jistě i služby na nízké úrovni a v neposlední řadě také silná koruna.
||
| NE|
Luděk Sojka
předseda Svazu včelařů
Cestování je záležitostí každého jednotlivce a každý se musí sám rozhodnout, kolik chce utratit.
||
| ANO|
Jaroslav Míl
prezident Svazu průmyslu a dopravy
Dává lidem práci ve službách, přináší nejvíce peněz s minimálními náklady. Je to asi nejlevnější „export“.
||
| NE|
Vladimír Kovář
majitel Unicorn
Protežování jakéhokoli odvětví průmyslu je z dlouhodobého hlediska nesmysl.
||
| NE|
Vladimír Tošovský
ministr průmyslu a obchodu
Nejen cestovní ruch, ale všechny oblasti ekonomiky jsou pro Česko důležité. Příležitosti tu jsou, ale konkrétní aktivity musí učinit sami podnikatelé.