Skutečně velkou bombou letošního jara je zrušení zákazu odpočtu DPH při nákupu osobního automobilu. Při trochu podrobnějším rozboru celé záležitosti ale zjistíte, že to zase taková úspora není. Podívejme se na největší úskalí novinky.
Autor: Jakub Stadler
Co je z pohledu zákona o DPH vlastně osobní automobil?
Jde o druh dopravního prostředku, který má v technickém průkazu zapsanou kategorii M1 nebo M1G. Za dřívější právní úpravy v oblasti DPH (do konce března 2009) nebylo možné u těchto automobilů uplatnit odpočet DPH na vstupu. Automobily všeobecně patřily a patří do statků zatížených 19% sazbou a všem je tudíž jasné, že šlo a jde úsporu v několik desítkách tisíc korun na DPH, v závislosti na hodnotě vozidla.
Dnes lze s ohledem na změnu zákonné úpravy u vozidla osobního automobilu v ceně 200 tisíc plus daň uplatnit odpočet ve výši 38 tisíc. Tento odpočet podnikateli v podstatě vrací finanční úřad v podobě nadměrného odpočtu na základě podání daňového přiznání. Ano. Je to doopravdy velká úspora, avšak každé vozidlo si prochází svým vývojem ve firmě a zdaleka ne vždy lze uplatnit odpočet v plné výši. Na co naráží podnikatelé při využívání této legislativní změny?
Začínají přestavby vozidel nazývané odstraňování psí mřížky. Pusťte se do toho také
Velmi diskutovaným tématem mezi odbornou i laickou veřejností byla vozidla kategorie N1. Šlo o vozidla (nejčastěji kombíky), do kterých se před změnou zákona prováděly zákonem stanovené přestavby. Zjednodušeně řečeno šlo o umístění přepážky za zadní sedadla (lidově psí mřížka). Tato stavební úprava stojí poměrně dost peněz. Avšak přesto se do ní firmy pouštěly. Uplatnily si totiž díky ní odpočet DPH. Samotné auto potom často využíval vysokým management, který ve skutečnosti žádné náklady nikdy nepřevážel.
Nyní nastává doba, kdy se tyto psí mřížky nechávají odmontovat. Proč? Firma si během roku 2008 pořídila auto kategorie N1 za 500 tisíc bez daně a uplatnila si odpočet ve výši 95 tisíc korun. Na jaře 2009 se rozhodla mřížku odstranit a přebudovat vozidlo na běžné osobní auto. Jestliže by přestavbu provedla do konce března (účinnost nových zákonných podmínek je k 1. dubnu), tak by musela DPH státu vrátit. Základem daně při této přestavbě by byla cena vozidla odhadnutá znalcem k datu přestavby. To by samozřejmě nebylo moudré.
V případě, že by s přestavbou firma počkala až na duben 2009 nebo později, tak přestavbu může provést, aniž by musela cokoli dodaňovat. V současné době se objevují případy, kdy si firmy nechávají odstraňovat „psí mřížky“. Jestliže máte v portfoliu firemních osobních vozů auta se zbytečnou mřížkou, tak nyní je vhodný čas na jejich odstranění.
Výhoda odpočtu se maže u prodeje aut. Výhodné je si ponechat auto až do sešrotování
Zdaleka ne všechny firemní vozy setrvají v podnikání až do konce své životnosti. Každý majitel vozu má přirozené právo auto prodat. Jaký daňový dopad bude mít prodej auta po přijetí novely zákona o DPH?
U osobních aut zakoupených před účinností zákona nemohla být z výše uvedených důvodů uplatněna daň na vstupu. Jestliže se nyní plátce DPH rozhodne takové vozidlo prodat, tak ze sjednané ceny neuplatní DPH na výstupu.
Jiná situace je samozřejmě u osobních aut zakoupených po 1. dubnu 2009. Představme si situaci, že v květnu 2009 zakoupí plátce DPH osobní auto za 500 tisíc korun plus DPH (95 tisíc). V souladu s novými zákonnými podmínkami si uplatní 95 tisíc jako odpočet DPH. Po měsíci užívání se s ohledem na zhoršenou finanční situaci rozhodne auto prodat. V takovém případě je povinen ke sjednané ceně s kupujícím uplatnit daň na výstupu, kterou odvede státu. V našem případě prodává vůz za 400 tisíc plus 76 tisíc. Z toho vyplývá jedno zásadní ponaučení. Nová právní úprava je sice skvělá v tom, že lze uplatnit odpočet u daně na vstupu, avšak v případě prodeje se tato výhoda částečně smazává, neboť stát si bere DPH zpět. Samozřejmě záleží, jak vysoká či nízká cena ojetého automobilu prodávaného z firmy je.
Použití automobilu pro osobní účely – krácení odpočtu zůstalo
Všichni podnikatelé a zejména majitelé firem dobře vědí, že pro plné uplatnění odpočtu DPH je nutné používat automobil pouze pro služební účely. A sami cítíte, jaký problém to v praxi často bývá. Majitel firmy jezdí služebním vozem z práce i domů, na chatu, dovolenou apod. Správný postup v takovém případě je krátit odpočet DPH. Jestliže je takový automobil pořízen do podnikání, tak by se měla daň na vstupu krátit v poměru v jakém je automobil používán ke služebním a soukromým účelům.
Tak to bylo před přijetím novely a zůstalo to i po její účinnosti. Je evidentní, že při použití automobilu pro osobní účely se výhodnost uplatňování odpočtu přiměřeně snižuje. Vyplývá z toho jediné. Zrušení zákazu odpočtu DPH u osobních vozů je v zásadě pozitivní pouze pro ty, co nepoužívají auto k soukromým účelům a pro ty, kteří s jednou pořízeným osobním vozem vydrží jezdit až do jeho konce životnosti.