SOUDRUŽSKÁ VÝPOMOC Pražští soudci potřebují životní prostor, ale přednost mají jejich kolegové v Brně a v Ústí. Ministerstvo spravedlnosti už nějaký čas zvažuje stavbu justičního paláce. Nejdřív měl vyrůst na louce u staroslavné Zbraslavi, jenže pozemky nabídnuté tamní radnicí ležely podle ministra spravedlnosti Roberta Pelikána „v místě, kde by bylo obtížné vybudovat něco důstojného, o dopravní obslužnosti nemluvě“ (přeloženo – soudci by to měli daleko a neměli by si kde nakoupit). Ministerské oko se proto nyní zálibně upírá ke karlínským kasárnám, které stát v minulosti odmítl prodat Ivaně Tykačové za 590 milionů korun. Je to sice po dostavbě Nejvyššího soudu v Brně a nového justiční areálu v Ústí třetí velká akce ve stejné době, a tudíž problém, ale co by ministr neudělal pro svého kolegu z hnutí Stropnického, který má trochu máslo na hlavě, protože zablokoval prodej a připravil stát o stovky milionů za ruinu, s níž si nikdo neví rady.
HEIL HNÍDEK!
Vehementně chráněné tajemství na Slavících úspěšné plzeňské, mezi nacionalisty veleoblíbené skupiny Ortel je konečně venku. Skupina se totiž původně jmenovala Hnídek, podle pravého příjmení svého zakladatele Tomáše Ortela. Jenže rozkošně mazlivé jméno frontmana na diváky nezabralo, a proto skupina přistoupila k vyzývavějšímu názvu Ortel. Hnídek kdysi také zpíval v neonacismu se zhlížející kapele Conflict 88. Škarohlídi se domnívají, že číslovka 88 odkazuje na nacistický pozdrav Heil Hitler, anžto písmeno H je v abecedě osmé. Jenže se mýlí, 88 v Česku znamená Heil Hnídek. O propagaci myšlenek nacismu tudíž nemůže být řeči. Dokazuje to svou hudební produkcí i sama skupina, která na známém plzeňském festivalu Šídlovák zahrála a zazpívala písničku z filmové pohádky Princezna ze mlejna, v jejímž textu se to hemží výmluvnými atributy: bílými liliemi, bílým snem, bílým mlýnem, bílým hedvábím, aby pak hymnus končil zpěvným refrénem: „Jdu cestou necestou za svou bílou nevěstou, jiná mě na tom světě nevábí.“ Kdepak neonacismus, je to pohádková kapela.
KAŽDÝ DEN S KRNDOU DOBRÝ
Pražská TOP 09 je poslední dobou na roztrhání. Jeden den podává pomocnou ruku ANO, načež ji zase bere zpátky a napřahuje ji k ODS, z jejíchž předních kádrů stále vyzařují staré dobré časy, kdy Praha zažívala jeden velký nonstop mejdan. Nikdy z toho ale nic není! Možná je to i tím, že TOP 09 ve skutečnosti nikomu žádnou pomocnou ruku nepodává a prostě jen nechává ANO v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou, aby se usmažilo ve vlastní neschopnosti a zoufalosti.
Tato konstruktivní strategie byla nejvíc slyšet na sněmu TOP 09 v blízkosti jejího nového šéfa Miroslava Kalouska, který zde vyhlásil celému hnutí ANO a především jeho vůdci Andreji Babišovi otevřenou válku. Každý další den s Adrianou v čele Prahy dobrý, bylo slyšet poblíž hotelového baru i Kalouska. A je to venku! Konečně se tak naplňuje krédo TOP 09: Víc, než si myslíte.
FILMOVÝ FESTIVAL KGB
Poslední listopadový víkend v Praze proběhly Dny ruského filmu. Festival pořádal Český národní fond kultury. Ten není státní příspěvkovou organizací, jak by se podle názvu mohlo zdát, ale firmou bývalého komunistického špiona Igora Střelce s úzkým napojením na někdejší sovětskou tajnou službu KGB. Střelec, který po roce 1989 musel rozvědku opustit, se se svými pobratimy z StB angažoval ve společnosti Interconex, kde napojení na lidi ze sovětských tajných služeb v devadesátých letech úspěšně pokračovalo. Igor Střelec je mimo jiné členem pravoslavného řádu sv. Konstantina a Heleny, o který se kvůli kontaktům s mafií intenzivně zajímá BIS i policie. Mluvčím festivalu pak je lobbista Roman Wimmer, přezdívaný Cíťa, který býval asistentem nezávislého senátora za ČSSD Miroslava Antla. Festival podporuje řada ruských firem, mezi partnery se ale objevilo i hlavní město Praha, České aerolinie, pivnice Kolkovna nebo hotely Barceló či The Mark.
Festival promítal adaptace klasiků, snímky odehrávající se za druhé světové války. Naneštěstí na poslední chvíli vypadly dva současné snímky oslavující ruské vlastenectví.