Jan Antonín Babiš Šéf hnutí ANO Andrej Babiš se chystá na začátku příštího roku představit plán, jak vládnout této zemi. Tento plán bude zároveň volebním programem pro volby do Poslanecké sněmovny, po nichž se Babiš touží stát premiérem. Za příklad si chce vzít vizionářskou knihu Jana Antonína Bati, který přesně před 80 lety načrtl, jak by měl vypadat stát pro 40 milionů lidí.
Pro kolik lidí plánuje svůj stát Babiš, není jasné. Zatím hovoří jen o „rodinné firmě“, takže 10,5 milionu bude pro začátek stačit. Stejně jako zlínský švec v roce 1937 chce i šéf ANO v roce 2017 tlačit na nízké daně, zjednodušení daňových předpisů a celého daňového systému včetně omezení byrokracie. Odkazem na Baťu si Babiš také může šikovně předcházet prezidenta Miloše Zemana. Jak známo, Zeman podporuje výhradně podnikatele „baťovského typu“. Jméno Zemanova vysněného premiéra tedy zní: Jan Antonín Babiš.
Alenka v říši vlivu
Zlevnit Rusům přepravu plynu přes české území a poté příběh „mediálně prodat“ jako výhodu pro české firmy a domácnosti?
To snad dokáže jedině šéfka Energetického regulačního úřadu Alena Vitásková. Za razantním snížením tarifů za tranzit plynu o jednu třetinu je třeba podle zdroje Odposlechu hledat úspěšné lobbování Gazpromu. Utajené jednání mělo proběhnout v říjnu v Letenském zámečku. Slovo dalo slovo a výsledkem je zásah do cen, který rozmetá byznys plán zahraničních vlastníků českých plynovodů, a naopak udělá radost řadě lidí v Moskvě a Petrohradě. Gazprom totiž navyšuje export plynu na vzdálenější trhy západní a jižní Evropy. Přetahuje se o ně s početnými konkurenty, proto se mu hodí, když za tranzit přes českou síť zaplatí co možná nejméně. Naopak provozovatel plynovodů Net4Gas se bude muset smířit s hubenějšími zisky. Jen aktuální zásah Vitáskové sníží jeho příjmy minimálně o jednu miliardu korun ročně. Kontakty mezi Alenou Vitáskovou a Gazpromem nejsou novinkou. Už před deseti lety měla současná šéfka regulačního úřadu kapitálový podíl v pražském zastoupení Gazpromu - ve společnosti Vemex. Inu, stará láska nerezaví.
Nesnesitelná těžkost mandátu
Poslanci Pavlu Čihákovi za hnutí ANO začíná docházet trpělivost. Jeho situace se stala žalostnou poté, co pražský magistrát zrušil parkoviště na Malostranském náměstí. Od té doby nemá on a jeho stejně postižení kolegové šanci zaparkovat v dostupné vzdálenosti sněmovny tak, aby mohli „po ukončení jednacího dne plnit své další poslanecké povinnosti, odjet zpět krodině, do svých domovů a za svými voliči“.
„Vážený pane náměstku, žádám Vás jménem většiny poslanců, kteří každodenně sedají do svých aut, aby mohli bezproblémově vykonávat svůj mandát poslance, o pomoc při řešení vzniklé situace,“apeluje poslanec Čihák na Petra Dolínka, který má pod palcem pražskou dopravu. Co na to pan radní přes pražskou dopravu, nevíme, nicméně dovolíme si panu Čihákovi zatím poradit z redakce. Abychom mohli bezproblémově vykonávat svůj mandát, většinou používáme MHD. A jeden kolega s úspěchem používá dokonce i kolo.
Dusno ve vagonu
Kolem Českých drah začíná být poměrně dusno. Minulý týden se z představenstva poroučeli dlouholetí železničáři Roman Štěrba a František Bureš. Od jara o jejich odchod usiloval předseda dozorčí rady a náměstek ministra Ťoka Milan Feranec kvůli tomu, že nesouhlasili s nízkou cenou, za niž byla převedena nádraží na SŽDC.
Odposlech jim tehdy zřejmě načas zachránil kůži, protože o tom v květnu informoval.
Nahrazeni byli exnáměstkem ministra obrany Kuhnla Martinem Bělčíkem a putovním manažerem Miroslavem Kupcem. Bačování Milana Ferance a jeho řídícího důstojníka, poslance ANO Faltýnka, na Českých drahách už mají ale plné zuby odboráři. Šéfové všech odborových organizací na dráze se podepsali pod prohlášení, v němž ostře napadají vedení ministerstva dopravy za to, že v ČD blokuje nákup moderních vlaků za peníze EU a svou neschopností vypořádat se s novým zákonem o veřejných zakázkách znemožňuje státním drahám účastnit se veřejných soutěží vypisovaných na rychlíkovou dopravu. Mezi odboráři je natolik dusno, že se začíná hovořit o stávkové pohotovosti. Koho asi bude příští rok volit tři sta tisíc držitelů režijních jízdenek?