Naše firma posílá své výrobky prostřednictvím České pošty a občas se některá zásilka ztratí. Při reklamačním řízení mi bylo sděleno, že musíme doložit skutečnou hodnotu obsahu balíčku nebo cenného psaní. Pro vyřízení reklamace (tedy pro získání finanční náhrady) údajně nestačí, že je pojistná částka uvedena na zásilce a podacím lístku. Zdá se mi to poněkud zvláštní, protože jsem vycházela z předpokladu, že úhradou pojištění vzniká komerční pojistný vztah, u kterého nemusím nic dodatečně…
Autor: Martin Siebert
čtenářka Hana Vrbová
Odpovědnost České pošty za škodu na poštovních zásilkách je upravena příslušnými ustanoveními zákona o poštovních službách (číslo 29/2000 Sb.) a Poštovních podmínek schvalovaných Českým telekomunikačním úřadem. Česká pošta odpovídá za škodu jen v rozsahu sjednaném v poštovní smlouvě. Pokud je sjednána náhrada v paušální výši, pošta škodu uhradí ve výši sjednané paušální částky, aniž by zjišťovala skutečnou výši škody.
Jestliže však odesílatel na poštovní zásilce uvedl částku, kterou ji oceňuje (jde o takzvanou udanou cenu), škoda se hradí nejvýše do této částky. Pošta při podání poštovní zásilky zákazníka nezatěžuje prokazováním, zda udaná cena odpovídá skutečné hodnotě zásilky. Při úhradě škody na poštovní zásilce si v tomto případě Česká pošta vyhrazuje právo ověřit oprávněnost požadavku na náhradu škody a jeho výši. Jak z uvedeného vyplývá, nejedná se o „pojištění“ podle zákona o pojišťovnictví.
Ing. Jiřina Hříšná, vedoucí oddělení odboru reklamací České pošty