LADISLAV NOVÁK, ŘEDITEL SVAZU CHEMICKÉHO PRŮMYSLU ČR:Cena za registraci jedné látky se bude podle směrnice REACH řádově počítat v milionech korun. „Až 80 procent celkových nákladů přitom zaplatí malé a střední firmy,“ tvrdí Ladislav Novák.
LADISLAV NOVÁK, ŘEDITEL SVAZU CHEMICKÉHO PRŮMYSLU ČR: Cena za registraci jedné látky se bude podle směrnice REACH řádově počítat v milionech korun. „Až 80 procent celkových nákladů přitom zaplatí malé a střední firmy,“ tvrdí Ladislav Novák. Přestože na rozdíl od původního návrhu je schválený REACH podstatně měkčí, stále se k němu stavíte kriticky. Proč?
Základním problémem je, že většinu nákladů ponesou malé a střední společnosti, a to až osmdesát procent. Výsledkem může být, že mnoho menších firem ukončí své podnikání nikoliv proto, že by vyráběly zdraví nebezpečné látky, ale jednoduše nebudou mít prostředky na náklady spojené s registrací svých produktů. Navíc v některých případech legislativa neplní svůj účel, tedy chránit a informovat spotřebitele.
Často bývá v této souvislosti zmiňován problém dovozu výrobků ze třetích zemí.
Právě. Při dovozu do Evropské unie totiž bude REACH uplatňován pouze na chemikálie samotné, nikoliv už na látky ve výrobcích. Pokud tedy někdo v jihovýchodní Asii něco vyrobí s použitím neregistrované chemikálie, spotřebitel se už k potřebným informacím nedostane.
Negativní dopady se údajně čekají i z hlediska konkurenceschopnosti evropských firem.
Tady je problém na více úrovních. Malé a střední firmy dlouhodobě upozorňují na skutečnost, že je REACH činí méně konkurenceschopnými na světových trzích. Zatímco ony budou muset registrovat a schvalovat, aby se spotřebitel dozvěděl vše potřebné o jednotlivých látkách, firmy mimo evropský region to samozřejmě dělat nebudou. A získají tak do rukou velmi silnou zbraň. A finanční výhodu, protože jejich levnější výrobky se budou samozřejmě prodávat na úkor těch evropských.
Takže REACH by pro vás byl přijatelný tehdy, pokud by byla jeho platnost rozšířena celosvětově? To by bylo řešení, Evropa však zatím nemá sílu to prosadit. V souvislosti s tím stojí za zmínku, že se ozývají už i výrobci ze Spojených států, Číny nebo Japonska, kteří mají strach z dovozu k nám. Vývoz jejich chemikálií do Unie bude novou normou také citelně zasažen. Minimálně si budou muset najít evropský subjekt, který za ně bude jejich produkty registrovat. Jaké tedy mohou výrobci očekávat náklady?
Samozřejmě primárně náklady na registraci látek. Jeden takzvaný „dossier“ bude čítat odhadem 200 stránek, ve firmě bude muset být někdo, kdo celou tuto agendu vyřídí. A nebo bude třeba si na to někoho najmout, to ale budou výdaje navíc. Naše odhady se pohybují v řádech milionů korun jen pro první fázi, tedy registraci. Bude-li muset být látka autorizována, budou se opět náklady pohybovat v řádu milionů.
Nebylo by potom řešení spolufinancovat tyto náklady z unijních prostředků nebo ze státní kasy? Zatím se o ničem podobném nejedná, nicméně v Evropském parlamentu už podobný návrh zazněl, hlavně ve vztahu právě k malým a středním podnikům. To je ale otázka do budoucna, celá problematika ohledně REACH je ještě hodně syrová a řada věcí vykrystalizuje až časem. Na začátku příštího roku se rozběhne zavádění celé směrnice do praxe. Připravujete nějakou informační kampaň? Nakonec, celá legislativa bude poměrně složitá a administrativně náročná.**
Náš svaz získal finanční grant z Evropského sociálního fondu a ministerstva práce a sociálních věcí. Tento projekt, který právě zahajujeme pod názvem „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu“, bude využit k bezplatnému proškolení podnikatelské sféry o tom, co to vlastně REACH znamená, jak bude fungovat a jak bude třeba se na jeho dopady připravit. Takže budeme pro podnikatele, kteří projeví zájem, pořádat informační a školicí kurzy. Zároveň také zakládáme servisní společnost ReachCentrum CZ, která bude na komerční bázi sloužit těm, kteří se rozhodnou řešit už praktické kroky při implementaci nařízení REACH nikoliv vlastními zdroji, ale externě. Aktivity spojené s implementací vyvíjí i státní správa. Rozhodně chceme a budeme se snažit o to, aby se každý podnikatel dostal k potřebným informacím.