Státní úřad chce tři roky života navíc, pak ho má nahradit nový
Ministr zemědělství se řízení několikahodinových schůzí prezidia Pozemkového fondu ČR (PF), svolávaných každý měsíc, zřejmě hned tak nezbaví… Zamýšlený přechod od kolektivního k manažerskému řízení státního fondu si jednak vyžádá novelu zákona o PF, a za druhé je otázkou, jak to vlastně bude s další existencí této instituce. V souladu s rozhodnutím vlády z roku 2004 by měl fond ukončit činnost v závěru příštího roku, resortní ministr a současně předseda prezidia fondu Petr Gandalovič (ODS) navrhuje prodloužit jeho působení o tři roky. Ani pak by fond, „proslavený“ spekulacemi při převodech půdy za vlády sociálních demokratů, neměl bez náhrady zaniknout. Jeho agendu má počínaje rokem 2013 převzít nová samostatná instituce; v podstatě takový „fondík“ s menším majetkem a méně zaměstnanci. Tento postup doporučuje materiál MZe s návrhem zásad transformace PF, jehož znění má týdeník EURO k dispozici. Předloha popisuje i rizika dřívějšího zániku fondu, ortel nad jeho dalším osudem vynese vláda.
Od zeleného stolu.
„Rok 2009 je pro zrušení fondu nereálný. Bylo to rozhodnutí od zeleného stolu, ale nikdo před námi nevytvořil podmínky pro to, aby se státní půda prodala,“ říká Gandalovič a věří, že se mu podaří přesvědčit vládu o nutnosti termín posunout. Zásada číslo 1 pro postup při transformaci spočívá v definování objemu a struktury majetku, který by si měl stát ze strategických důvodů ponechat. „I v budoucnu bude nutné držet nějaký podíl státní půdy, především pro dopravní stavby,“ upozorňuje ministr. Jednotlivé resorty proto nyní upřesňují své potřeby pro rozvojové plány, na příštích deset let zatím požadují téměř 70 tisíc hektarů, ale zdaleka nemusí jít o číslo konečné.
Kvůli této státní rezervě bude nutné upravit především zákon o prodeji státní půdy, jehož cílem je privatizace a s dlouhodobým zadržováním pozemků v rukou státu nepočítá. Fond se také zřejmě bude muset vypořádat s církevními restitucemi – v držení má asi 49 tisíc hektarů církevních pozemků a 825 staveb a s tímto majetkem by měl disponovat i v závěru roku 2009, předpokládá ministerstvo zemědělství. Majetek by se měl vydávat řádům a kongregacím, církve a náboženské společnosti by měly dostat finanční náhrady, což podle očekávání bude nejspíš časově náročný proces doprovázený soudními spory.
Opět restituční tečka?
Druhou zásadou, která má dovést PF k transformaci, je co nejrychlejší odstátnění co nejvíce majetku, jenž nespadne do státní rezervy. V době vzniku k 1. lednu 1992 fond spravoval zhruba 900 tisíc hektarů zemědělské půdy, z nichž začal vypořádávat restituce, a počítalo se, že kolem 500 tisíc hektarů prodá. „Do konce loňského roku PF celkem převedl asi 470 tisíc hektarů, na odstátnění čeká ještě zhruba 200 až 250 tisíc hektarů,“ upřesnil jeho mluvčí Michal Bureš.
S prodejem půdy se opatrně začalo v roce 2000, rychlejší tempo nabral převod novým vlastníkům až o tři roky později. Letos plánuje fond prodat necelých 60 tisíc hektarů. Privatizace bývalých státních statků a jejich pozemků bude ještě dlouhá léta doznívat. Kupující mají totiž splátky za nabytý majetek rozložené na třicet let, po tu dobu má stát zástavní a předkupní právo. Někdo bude muset ještě desítky let honit také neplatiče.
V návrhu k transformaci se objevuje také úvaha o takzvané „restituční tečce“, díky níž by se mimo jiné mohla minimalizovat zbytková agenda fondu. Proti restituční tečce, kterou ve sněmovně prosadila v roce 2005 levice, přitom občanští demokraté a další pravicoví zákonodárci podali stížnost k Ústavnímu soudu. Uspěli částečně: tečka zůstala platit pro postoupené nároky a jejich držitelé mohli žádat o finanční náhradu, zatímco přímí restituenti se nadále mohou ve veřejných nabídkách ucházet o náhradní pozemky.
Brzdící legislativa.
A proč se ministerstvo zemědělství tolik brání roku 2009 pro zánik státního fondu? „Pozastavil by se celý proces odstátňování majetku, což by nebylo v souladu s programovým prohlášením vlády, které naopak předpokládá urychlené vyjasnění vlastnických vztahů k půdě, to znamená dokončení restitucí a privatizaci zemědělské půdy,“ uvádí se v předkládaném materiálu. Obávané zbrzdění by měla zavinit nezbytná novelizace deseti až patnácti zákonů a řady podzákonných předpisů. Celé legislativní kolečko by trvalo přibližně dva roky.
Ministerstvo tvrdí, že teprve transformace k 31. prosinci 2012 by díky legislativním úpravám umožnila uspíšit restituční proces, prodej půdy i změny v řídící a organizační struktuře. „Komplikovaná organizace, založená na kolektivním řízení prostřednictvím prezidia a výkonného výboru, by se měla zjednodušit. Lepší by byla manažerská struktura, jakou má například Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových,“ je přesvědčen Gandalovič. Rozhodně se ale brání zařazení PF pod tento úřad, což je i jedna z předkládaných variant při zániku fondu ke konci příštího roku.
„Pozemkový fond má blíže k zemědělství, kdežto úřad pro zastupování státu se stará spíš o majetky ve městech. Navíc chceme, aby u nástupce PF pokračovala určitá dozorčí role parlamentu, což u zmíněného úřadu není,“ odůvodňuje. Gandalovič proto jednoznačně doporučuje, aby agendu fondu převzala od 1. ledna 2013 samostatná instituce, která bude mít méně územních pracovišť a zaměstnanců. Okresních poboček už postupně ubývá s tím, přicházejí o náplň práce v daném území. Naposledy se k letošnímu Novému roku sloučila pracoviště v Kladně a Berouně, činnost „výsadku“ v Kroměříži převzal úřad ve Zlíně. Nyní má pozemkový fond 52 územních pracovišť.
BOX:
Proč máme Pozemkový fond?
* spravuje státní zemědělskou půdu a stavby pro zemědělskou výrobu
* privatizuje tento majetek
* vypořádává restituce – vydává náhradní pozemky a poskytuje náhrady
* převádí pozemky k vybraným účelům (investiční výstavba, směny, vypořádání spoluvlastnictví)
* jeho příjmy mají letos překročit 1,6 miliardy korun, z toho asi miliardu má získat prodejem půdy, plánované výdaje se blíží 1,9 miliardám korun
BOX:
„Posvátné“ ve fondu
49 tisíc hektarů církevních pozemků
825 církevních staveb
Pramen: PF ČR
TABULKA
Karty na stole
Údaje o majetku a zaměstnancích Pozemkového fondu ČR
Ukazatel*k 30. 6. 2007*k 31. 12. 2009*k 31. 12. 2012
Pozemky (ha)*380 489*280 000*150 000
- z toho církevní*49 000*49 000*-
Stavby*13 022*8000*5000
- z toho církevní*825*825*-
Restituční závazky (mil. Kč)*1479,5*820*481
Financování běžících pozemkových úprav
- počet katastrálních území*621*690*235
- odhadované náklady (mld. Kč)*1,53*2,38*?
Pohledávky (mld. Kč)*16,8*19,7*19,6
Územní pracoviště*55*45 - 50*?
Počet zaměstnanců*975*890*700
Pramen: Ministerstvo zemědělství ČR
Pozn.: předpokládaný stav ke 31. 12. 2009 a 31. 12. 2012 vychází z dosavadního tempa odstátňování majetku
BOX:
Kdo rozhoduje, koná a kontroluje
Složení prezidia PF
Jméno*Jmenován
Petr Gandalovič, předseda*9. 1. 2007
Josef Doruška, místopředseda* 16. 12. 2005
Petr Braný*16. 12. 2005
David Čermák*16. 12. 2005
Ondřej Huml*16. 12. 2005
Kamil Kaulich*16. 12. 2005
Jiří Nováček*16. 12. 2005
František Pojer*16. 12. 2005
Robert Szurman*16. 12. 2005
Výkonný výbor PF
Pavel Brandl, předseda*1. 10. 2007
Jiří Blažek, místopředseda*24. 4. 2007
Květoslava Brátová, místopředsedkyně*1. 10. 2007
Jiřina Böhmová*1. 10. 2007
Eva Matyášová*1. 6. 2007
Irena Honzáková*1. 5. 2006
Pavla Hůlová*1. 5. 2007
Zdeněk Kvasnička*1. 5. 2007
Josef Tunkl*1. 6. 2007
Václav Krejčí*1. 5. 2007
Členové dozorčí rady PF
Jan Grůza (KDU-ČSL), předseda*20. 6. 2007
Josef Smýkal (ČSSD), místopředseda*20. 6. 2007
Josef Mandík (KSČM)* 7. 12. 2005
Daniel Petruška (ODS)* 8. 11. 2006
Tomáš Havlíček (SZ)*20. 6. 2007
Pramen: PF ČR