Menu Zavřít

Odstraňme školní strašáky

29. 7. 2004
Autor: Euro.cz

Andrej Magyar

Japonská společnost Oki, založená v roce 1881 Kibatarem Okim, patří k celosvětově nejvýznamnějším dodavatelům tiskáren, faxů a multifunkčních zařízení. V Česku se firmě loni dařilo - zdvojnásobila zisk a zvýšila tržby o devět procent na 255 milionů korun, se čtyřicetiprocentním podílem na trhu se dostala na první místo v prodeji barevných laserových/LED tiskáren s rychlostí deset a více stránek za minutu. O trendech na trhu kancelářské techniky, vysokoškolském vzdělání, vízové politice USA a kandidátech na českého eurokomisaře hovořil týdeník EURO s generálním ředitelem Oki pro Česko a Slovensko Andrejem Magyarem.

EURO: Loni se Oki dařilo zvyšovat prodeje především v oblasti barevných laserových tiskáren. Proč se zaměřujete na tento segment?
MAGYAR: V barevném tisku vidíme budoucnost, proto zde nabízíme nejširší sortiment. Za pravdu nám dává i vývoj na trhu. Trh jehličkových tiskáren každoročně klesá o deset až dvacet procent, naopak prodeje inkoustových i laserových tiskáren rostou. Právě segment barevných laserových tiskáren zažívá rychlejší rozvoj – jejich výkon roste a ceny klesají.

EURO: Co brání masovějšímu rozšíření barevného tisku?
MAGYAR: Ačkoliv prodej zařízení pro barevný tisk roste nejrychleji, a to až v desítkách procent ročně, stále existují dvě výrazné bariéry. Za prvé je to cenová dostupnost barevných tiskáren. Ta se však zlepšuje – jejich ceny klesají až o desítky procent ročně. Za druhé jsou to provozní náklady na barevnou stránku. Pohybují se kolem tří korun a padesáti haléřů, ale jakmile prolomí psychologickou bariéru dvou korun, jistě dojde k masovějšímu rozšíření barevného tisku. Myslím, že nastane podobný vývoj jako u televizí - dnes už nikoho nenapadne koupit si černobílý přijímač.

EURO: Výrobci kancelářské techniky stále častěji nabízejí kromě jednoúčelových kancelářských strojů vícefunkční zařízení. Jak se prodávají?
MAGYAR: Velkou oblibu u zákazníků získává tiskárna, kopírka a skener v jednom. Dle prognóz vývoje trhu se dá očekávat, že v nejbližších letech prodej těchto zařízení prudce poroste. Oki na tento trend samozřejmě reaguje a ke všem svým barevným tiskárnám nabízí scan-copier, který lze propojit s tiskárnou. Za malý příplatek tak zákazník z tiskárny udělá barevnou kopírku.

EURO: Když pomineme nabídku hardware, kam trh kancelářských zařízení směřuje?
MAGYAR: Jednoznačně od nabídky samotných strojů k hotovým řešením pro uživatele, včetně například šablon pro specializované dokumenty, vizitky či plakáty.

EURO: Vláda nedávno jednala o změně koncepce vysokého školství. Její součástí je i podpora technických škol. Jak to vnímáte vy jako dlouholetý pracovník Československé akademie věd?
MAGYAR: Jako absolvent ČVUT mohu říci, že studium by mělo být více praktické. Problém je především v bakalářském studiu, které by mělo vychovávat lidi pro praxi. Na technických oborech je tradičně velký podíl matematiky a fyziky, jež se vyučují zejména v prvních dvou ročnících a fungují jako největší síto, respektive jako největší strašák pro studenty. Proto by se měl v bakalářském studiu posílit důraz na praxi a teoretické předměty nabídnout studentům až ve vyšších ročních magisterského studia. Řadu předmětů totiž uplatníte jen v případě, že budete pracovat ve výzkumu. Je třeba motivovat mladé lidi, aby se z nich stali kvalitní technici, v opačném případě se z Česka stane pouhý trh a nebudeme schopni aktivně vstupovat do výroby zařízení.

EURO: Na místo Pavla Teličky do Bruselu zamíří Vladimír Špidla. Myslíte, že je to správné rozhodnutí?
MAGYAR: Mám rád, když jsou na každé pozici profesionálové. Pan Telička takový rozhodně byl. Při vyjednávání podmínek vstupu Česka do Unie prokázal, že ví, jak dělat svoji práci. Zda bude Vladimír Špidla stejně profesionální, ukáže čas.

EURO: Spojené státy uvažují o udílení bezplatných víz občanům států, jež mají jednotky v Afgánistánu či v Iráku. Je to správný krok, nebo laciné gesto?
MAGYAR: Zjednodušení vízového styku je bezpochyby správné. Otázkou zůstává, zda by se to nemělo týkat i dalších zemí. Vízová politika USA totiž patří k nejpřísnějším na světě.

bitcoin_skoleni

EURO: Zanedlouho začnou v Athénách olympijské hry. O pořádání této sportovní události stojí i Praha. Myslíte, že by kandidatura byla pro Česko přínosem?
MAGYAR: Česká republika má značný turistický potenciál a je třeba využít každou možnost pozitivní propagace, která cizince přitáhne. Reklama formou olympiády je vynikající. Pokud ekonomické analýzy prokážou schopnost Česka podobnou akci uspořádat, měli bychom se o to rozhodně pokusit. Navíc vedlejší efekty mohou pomoci celé ekonomice.

  • Našli jste v článku chybu?