„Z analýzy vzešla sedmistupňová klasifikace jednotlivých víceprací, přičemž tzv. sedmičky jsou vícepráce nesplňující požadavky zákona o veřejných zakázkách, tudíž je nemůžeme proplatit. To už se nesmí stávat,“ vysvětluje Čermák, kterého minulý týden odvolal ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. Dle informací týdeníku Euro se tak částka, kterou ŘSD nemůže proplatit pohybuje v řádech stovek milionů korun.
Škodí výběrové kritérium nejnižší ceny kvalitě provedené práce?
Na základě analýzy ŘSD vznikla směrnice, která jasně stanoví, kdy je možné na stavbách vícepráce povolit. Na nových stavbách už podle Čermáka změny během výstavby, které by potom měl investor problém proplatit, nevznikají. ŘSD ovšem kategorizuje změny během výstavby i zpětně. Problémy se objevily především na stavbách spadající pod Závod Brno. Na stavbě dálnice D1 u Kroměříže a jejím křížení se silnicí R55 pravděpodobně ŘSD nebude chtít zhotovitelům všechny faktury uhradit. Prověřuje tam problematiku vápnění a zemních prací.
ŘSD řeší také překročení povoleného dvacetiprocentního limitu víceprací na posledním úseku Pražského okruhu mezi Jesenicí a Vestcem. Na tuto stavbu se ale vztahuje usnesení vlády, které umožňuje proplatit vícepráce v režimu mimosoudního vyrovnání. Vláda tak reagovala před rokem na hrozící arbitráže se stavebními firmami, kterým ŘSD nedokázalo proplatit faktury za více než miliardu korun. Objem víceprací totiž přesáhl u předchozích dvou úseků 70 procent, navíc část změn během výstavby nebyla povolena v souladu se zákonem nebo vůbec nesplňovala jeho požadavky.
Rozhovor s Davidem Čermákem čtěte v pondělním vydání týdeníku EURO
O situaci v ŘSD čtete více:
Žák pokračuje v čistkách, končí šéf ŘSD a další
Ministr Žák rozčílil stavaře: ŘSD má plánovat stavby, ne se hádat o ceny
Obrázek za sedm tisíc, stěhování o patro výš za 30. ŘSD podle kontrolorů vyhazovalo peníze