Britská BBC je celá desetiletí etalonem toho, jak by mělo vypadat zpravodajství. Kromě toho ale umí diváky i pobavit. K povinné výbavě každého, kdo se pohybuje kolem světa automobilů, by měl patřit její pořad Top Gear. Člověku bývá občas až líto, že nežije ve větší zemi, protože úměrně s počtem obyvatel roste i ochota importérů. Jakkoli jsou jejich zdejší vztahy s novináři zaměřujícími se na automobilový průmysl na velice dobré úrovni, udělat s Toyotou Hilux to, co udělal magazín Top Gear, by se asi s pochopením importéra nesetkalo.
Když už má něco pověst nezničitelného a nezdolného stroje, měla by se ověřit, že. Co třeba tím, že se jeden takový hilux hodí na nějaký čas do moře. A pak by se mohl nechat narazit do vzrostlého listnáče. Kdo se dívá na Kobru 11, najde inspiraci pro další testy, například by se dala testovat celková integrita – hilux v roli hřebíku byl zatlučen do země padajícím karavanem v roli kladiva. Toyota je japonská značka a v Japonsku bývají často zemětřesení. Co kdyby se pod hiluxem parkujícím na střeše obchodního centra dotyčný dům zřítil. Šlo by s ním odjet? A další test je na světě. Je až neuvěřitelné, že tímto způsobem mučený vůz dokázal po každé absolvované tortuře nastartovat.
Konstrukce vozu jasně předurčuje jeho užitné vlastnosti. Tuhý žebřinový rám a listová pera na zadní nápravě znamenají, že jízda po silnici s nenaloženou korbou bude hodně uskákaná, zadní část vozu bude mít tendenci ke smyku a vzhledem k velikosti auta i aerodynamickému členění bude mít hilux na dálnici dost vysokou spotřebu a nebude zrovna tichý. Ale koho to zajímá, tohle auto přece dálnici nemiluje.
Daleko důležitější jsou ostatní komponenty, redukovaná převodovka, dostatečný kroutící moment a uzávěrky diferenciálu. Cestu mým oblíbeným off-roadovým kolečkem, zahrnujícím vyschlý potok s převýšením mezi koly jedné nápravy až jeden metr, skalní sesuv s kameny velikosti lidské hlavy, které mají tendenci pod těžším autem cestovat, a rozbahněnou luční nivku, jíž místní říkají s notnou dávkou lokálního patriotismu močál, zvládl hilux na jedničku, dokonce na potupných letních gumách. Pro tohle auto není problém přejíždět horizonty, kde na jedné straně bude mít posádka pocit, že leží v kabině Sojuzu, připravené ke startu, a na druhé straně zase vjem parašutisty, vrhajícího se do prázdného prostoru. Škoda že nebylo možné změřit pořádně strmost svahů, po nichž testovaný hilux vyjel, či spíše vylezl, místy až vyhorolezl. Takovou legraci v podobě hrůzou ječící posádky si řidič užije jen v pár konkurenčních vozech. Měřeno počtem úpěnlivých proseb o vystoupení konkuruje hiluxu zatím jen Jeep Wrangler.
Jako bonus k vynikajícím jízdním vlastnostem má hilux ještě korbu o rozměrech 1,5 x 1,5 metru, na které lze odvézt pořádnou hromadu věcí. Zatížená záď s tuhými listovými pery navíc zkomfortní jízdu, protože auto přestane zadní nápravou střečkovat na každém hrbolku. Kromě toho však hilux hraje i na notu SUV, což v dnešní době vymazlených šperků s vynikajícími jízdními vlastnostmi na silnici a luxusním interiérem znamená, že hodnotit je vůz třeba i při pohledu na zpracování kabiny. Tam Toyota trochu pokulhává, dílenské zpracování je sice skvělé, ale na druhé straně chybějí měkčené plasty a design ovladačů a přístrojů trochu postrádá šťávu. Jenže než si to člověk pořádně uvědomí, už je tu další dva metry hluboký břeh a na zkoumání tvaru tlačítek fakt není čas.
klady
- Vynikající v terénu
- Odolnost
- Užitné vlastnosti
- Terénní výbava
zápory
- Hluk
- Zastaralá automatická převodovka
- Bez nákladu skáče i na drobných nerovnostech
Tabulka:
Toyota Hilux
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 2982 ccm
Výkon: 126 kW
Nejvyšší rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0–100 km/h (s): 11,6
Spotřeba: 11,7/7,3/8,9
Převodovka: pětistupňová automatická
Cena: 910 350,-