Menu Zavřít

Office nekončí

25. 9. 2002
Autor: Euro.cz

Bill Gates & spol. oživují mrtvolu

Před dvanácti lety sloučil Jeffrey S. Raikes textový editor a tabulkový procesor od Microsoftu, a narazil tak na digitální zlatou žílu. Vznikl první Office, fenomén, který od té doby přinesl tržby v objemu 60 miliard dolarů. V 90. letech se z balíčku stal vedle operačního systému Windows další, i když ne tolik propíraný monopol. Po tomto úspěchu začal Raikes v Microsoftu dohlížet na obchod. Nakonec se vypracoval na člena nejužšího vedení společnosti, který sedí hned pod předsedou představenstva Williamem H. Gatesem a generálním ředitelem Stevenem A. Ballmerem. Ve svém křesle ale neodpočívá. Pracuje na řešení úkolu, na němž závisí další růst společnosti. Tentokrát se snaží svůj dřívější výtvor překopat. Cílem je dostat skomírající Office trochu do pohybu. Ve finančním roce končícím 30. červnem se totiž růst tržeb z prodeje MS Office zpomalil na předsmrtné jedno procento. Jeffrey Raikes však plánuje devítinásobný nárůst, čímž chce Microsoftu do roku 2010 napomoci k ročním tržbám ve výši dvaceti miliard dolarů. V nadcházejících měsících bude se svým týmem chrlit kvanta produktů od softwaru pro nové Tablet PC až po programy na zrychlené vyhodnocování velkých objemů dat. Klíčovou otázkou teď pro Microsoft i zbytek softwarových společností je, zda se Raikesovi podaří vyhrát jackpot podruhé na stejný tiket.
Sám Raikes o tom nebyl zpočátku zcela přesvědčen. Když v roce 2000 přesedlal od obchodníků zpět ke kancelářskému balíčku, neměl ještě v tom, jak starého psa naučit novým kouskům, jasno. Avšak těsně předtím, než do nové funkce opravdu nastoupil, slyšel u Gatesů doma proslov bývalého šéfa General Electric Jacka Welche a ten mu otevřel oči. Welch tvrdil, že dominantní společnosti podnikající v oblastech s pomalým růstem musejí předefinovat svůj trh. „Ano, na větším trhu se vám sice zmenší podíl,“ uznával Welch, „ale těch příležitostí, co budete mít!“
Raikes prohlédl. Rozhodl se, že překročí pomyslnou hranici 40 milionů hlavních zákazníků ve Státech, lidí, kteří do noci sedí u počítačů a vytvářejí prezentace nebo rozpočtové tabulky. Rozhodl se vytvořit takový Office, který by pomáhal všem, kdo pracují s informacemi, i když je třeba sami nevytvořili, ať se jedná o piloty, zdravotní sestry, dělníky v továrnách nebo řidiče kamionů. Těm všem a řadě dalších by měl Microsoft nabídnout nový produkt. Společnost odhaduje, že v USA do této cílové skupiny patří přibližně 117 milionů lidí. Předpoklad je to odvážný. Pokud má Jeffrey Raikes u nových potenciálních zákazníků uspět, musí balíček kancelářských aplikací dostat z kanceláří ven.
A nebude to mít lehké. V cestě mu stojí pěkná řádka konkurentů, od firmy SAP v oblasti firemních aplikací až po Hyperion Solutions, nabízející řešení pro podporu rozhodování. Navíc musí Microsoft přesvědčit zákazníky na dosud nevytvořených trzích, aby si koupili technologii, o níž ještě ani nevědí, zda jim vůbec k něčemu bude.
Raikes ví, že nelze čekat, až nápady přijdou samy. Neustále proto hodnotí situaci ve firmách a zkoumá zásobárnu technologií, které má Microsoft k dispozici. Ročně vynakládá 80 milionů dolarů na 400 obchodních poradců, kteří prakticky žijí s korporátními klienty a radí jim, kterak ze stávajících programů od Microsoftu vytěžit co nejvíce. Další tým pro něj hledá bílá místa mezi současnými kategoriemi produktů, pro něž by se daly vyvinout zcela nové aplikace. Kromě toho se baví tím, že testuje poslední novinky z dílny Microsoftu ve svém novém středisku pro práci s informacemi, podle Raikese jakémsi prototypu kanceláře budoucnosti.
Tento stratég prozatím spustil tři projekty, z nichž by všechny měly přinést první plody v následujících měsících. Za prvé by byl rád, aby Microsoft expandoval na trh aplikací pro podnikové řízení. Jedná se o programy, které se postarají o veškerou agendu od účetnictví přes zásoby až po výplaty. V následujících pěti letech hodlá vydat tři miliardy dolarů na Office včetně specializovaných verzí pro malé podniky a na další produkty v oblastech, jako jsou například systémy pro podporu rozhodování. Smyslem je pomoci zaměstnancům vyznat se v bludišti informací, které jejich firmy shromažďují. Raikesova vize se nezastaví ani před novými počítači. Už 7. listopadu představí software pro očekávanou novinku Tablet PC, notebook s obrazovkou, na kterou bude moci uživatel psát rukou a své poznámky si ukládat a kdykoli zase vyvolávat. Ambice má Jeffrey Raikes opravdu velké. Věří, že během příštích osmi let dokáže zvýšit roční tržby Microsoftu až na dvacet miliard dolarů. Polovinu z této sumy by podle jeho slov měly přinést dvojnásobné tržby z balíku Office. Kromě toho očekává, že divize produktů pro malé a střední firmy, jež loni dosáhla tržeb ve výši 300 milionů dolarů, zvedne do roku 2010 tento ukazatel na deset miliard. Stejně tak se domnívá, že další vlnu masivního prodeje softwaru by mohlo spustit Tablet PC. To vyžaduje speciální verzi kancelářského balíčku, bez něhož nelze využít všech možností práce s ručně psanými texty. Raikes si uvědomuje, nakolik jsou jeho tvrzení smělá. „Je to sen,“ říká o nich. Je to však také výzva pro jeho sedm a půl tisíc podřízených. „Zaplať pánbůh, že aspoň někdo je tak ambiciózní,“ podotýká analytik Richard Sherlund z Goldman, Sachs & Co.
Raikes se bude muset pořádně ohánět, aby svým slovům dostál. V tomto finančním roce se sice očekává desetiprocentní nárůst tržeb z Office, ale to je především důsledkem nové licenční politiky Microsoftu, která zákazníky nutí, aby si pořídili poslední verzi balíčku. Pak už bude na Raikesovi, aby Office napěchoval nějakými senzačními trháky, protože jinak si firmy upgrade pro všechny své pracovní stanice nepořídí. Rovněž je pravdou, že pro následujících deset let se na trhu produktů pro malé a střední firmy očekává bouřlivý růst. Microsoft se na něm však bude muset utkat s řadou zavedených odborných výrobců, kteří nabízejí ty nejsložitější aplikace. „Microsoft dnes prodává komoditní software,“ říká Henning Kagermann, jeden z generálních ředitelů německého softwarového gigantu SAP, který na trhu softwarových aplikací pro firmy dominuje. „Teď vstupuje do úplně nové oblasti.“
Pokud má někdo na to, aby takový zásadní přerod provedl, pak je to Raikes. Pomohl vybudovat Microsoft z ničeho. Když v roce 1981 do společnosti nastoupil, měla pouhých sto zaměstnanců a roční tržby dvanáct milionů dolarů. V té době byla editace textů specializovaným úkolem, který měly na starosti sekretářky. Kalkulační tabulky se daly dělat pouze s nasazením nesmírného výpočetního výkonu, k němuž měli oprávnění pouze nejvyšší zástupci finančních úseků. Raikes vedl divize Wordu a Excelu od jejich počátku a byly to právě tyto programy, které vnesly do tehdejšího způsobu práce revoluci. Teď má v merku novou sadu analytických nástrojů. Jeho cílem je, jak říká, zkrátit „dobu, kterou zaměstnanec vyplýtvá na to, aby pochopil, co potřebuje“. „V konečném důsledku byste mohli získat osmadvacetihodinový den,“ uvádí.
Jeffrey Raikes je svou prací nadšen. Jako spousta dalších ředitelů Microsoftu by se také on mohl třeba zítra v klidu sebrat a odejít na penzi. V akciích společnosti má téměř 350 milionů dolarů. Má toho ale víc než jenom práci v Microsoftu. Raikes je náruživý sportovec - v golfu má handicap devět. Kromě toho vlastní část baseballového družstva Seattle Mariners. Navíc stále bedlivě dohlíží na rodinnou kukuřičnou a sójovou farmu o rozloze 2000 akrů v nebraském Ashlandu. Příležitost spustit další softwarovou revoluci mu ale nedá spát a nutí ho pracovat stejně jako před dvaceti lety. „Jsem tím skutečně nadšený,“ vysvětluje.
Inspiraci nachází v každodenním životě. Vzpomíná, jak pracně vyplňoval únavné formuláře žádostí o přijetí svých dětí na školu. Proč to nedělat online, ptá se. A proč nevytvořit elektronické formuláře, aby se informace automaticky načítala do školních databází? Jedním z prvních produktů, který by měl vyjít z jeho dílny, je aplikace podporující výhradně elektronický pracovní tok, díky níž v nejrůznějších organizacích vymizí hory formulářů a s nimi i potřeba neustálého přepisování.
Další nápady přizpůsobuje tomu, co si vysnili zákazníci. Jedním z nich je třeba JetBlue Airways, diskontní letecký přepravce z New Yorku. Podle federálních předpisů musejí piloti aktualizovat letové příručky pokaždé, když dojde ke změně předpisů, k čemuž někdy dochází i několikrát týdně. Ve většině společností mají piloti všechny informace v deskách, z nichž vždycky vytrhnou staré stránky a nahradí je novými. V JetBlue má každý pilot notebook, v němž si informace každé ráno aktualizuje na internetu pomocí Wordu a Office Webu. Aerolinky tak každý rok ušetří deset tisíc pracovních hodin. „Balíček Office jsme dostali na zcela novou úroveň,“ říká hlavní informatik JetBlue Jeff Cohen.
V takových situacích nemusí Raikes programové sadě ani přidávat na funkcích. Zákazníkovi totiž stačí ukázat, jak by mohl daleko lépe využít software, který už jednou má, čímž si ho firma získá a zákazník je pak ochotný koupit jeho poslední verzi. Raikes pochopil případ JetBlue jako inspiraci. Najal čtyři stovky obchodních poradců a ti teď v klientských firmách nejednají s informatiky, ale přímo se zaměstnanci, tedy s koncovými uživateli.
Jedním z nejdůležitějších úkolů, které před Raikesem stojí, je uvést na trh aplikace, které zatím ve starém světě papíru a inkoustu neexistují. Příkladem může být program podporující souběžnou práci několika lidí na jednom dokumentu. „Se softwarem můžeme dělat spoustu věcí. Ale zákazníky většinou ani nenapadne, že by něco takového mohli chtít,“ říká. Proto se těžko popisuje, co všechno příslušný software umí - a těžko se tedy i prodává.
To je také jedním z důvodů, proč Jeffrey Raikes v Microsoftu založil středisko pro práci s informacemi, ne nepodobné futuristické domácnosti podle Microsoftu. Jeho brány se v Richmondu otevřou na konci září. Jednou z předváděných technologií bude RingCam, nová technologie pro pořádání videokonferencí z dílny Microsoftu. Jedná se o zařízení připomínající stolní lampičku, které je nahoře po obvodu osazeno pěti kamerami a kolem základny zase osmi miniaturními mikrofony a účastníkům konference poskytuje třistašedesátistupňový obraz. Tomu odpovídá i programové vybavení, díky němuž každý, kdo se ke konferenci odkudkoli připojí, uvidí automaticky aktuálního řečníka v největším okně na svém monitoru. Toto řešení by se mohlo začít prodávat za rok či dva.
Dokonce i tehdy, když Raikes plánuje útok na zavedené trhy, nezapře v sobě inovátora. Vezměte si například systémy pro podporu rozhodování. Do dvou let představí Microsoft aplikaci, která bude lidem pomáhat při extrakci dat z různých počítačových systémů, při jejich následné analýze pomocí sofistikovaných programů a tvorbě podkladů pro rozhodování. Konkurenty mu na trhu s objemem 3,8 miliardy dolarů budou taková esa, jako Business Objects a Hyperion. Raikes je však přesvědčený, že software pro firemní informace dnes oslovuje převážně uživatele z finančního a odborného světa. Doufá, že tyto programy mnohem více zpřístupní, když se budou data natahovat do známých aplikací MS Office. „Vytvoříme nástroje na podporu firemních informací pro masy,“ vysvětluje své záměry. Většina firemních zákazníků zatím zůstává k nejnovější a nejskvělejší technologii od počátku technologického propadu poměrně chladná, ale Raikes si může dovolit posečkat. „Lidé často přeceňují vývoj, když mluví o tom, jak rychle by se něco mohlo z krátkodobého hlediska změnit,“ říká. „Avšak také dost podceňují, nakolik by se věci mohly změnit z dlouhodobého hlediska.“ Raikes doufá, že až firmy zase začnou nakupovat, bude jim moci nabídnout celou generaci nového softwaru.

Microsoft vdechuje nový život starému monopolu Tržní podíl aplikací MS Office představuje více než 90 procent. Teď si chce společnost vylepšit výnosy v nových oblastech.

OFFICE

STRATEGIE Nastartovat růst za pomoci verzí určených pro domácnost a malé firmy s cílem zdvojnásobit tržby z balíku Office na 20 miliard dolarů do roku 2010.
VYHLÍDKY Průměrné. Ani s novými funkcemi to nemusí jít tak rychle vzhledem k počtu uživatelů, kterým stačí jejich současná verze.

NOVÉ APLIKACE

STRATEGIE Vletět na nové trhy, například na trh se softwarem pro firemní informace usnadňujícím analýzu dat.
VYHLÍDKY Průměrné. Microsoft chce přijít s úplně novými kategoriemi produktů, ale vytvořit nová miliardová odvětví půjde jen stěží.

PROGRAMY PRO MALÉ FIRMY

STRATEGIE Vyjít z dvou akvírovaných společností, Great Plains Software a Navision, které patřily ke špičkám v oboru. Cílem je zvýšit do roku 2010 tržby z 300 milionů dolarů na deset miliard.
VYHLÍDKY Slušné. Low-endové výrobky byly vždy silnou stránkou Microsoftu.

SOFTWARE PRO TABLET PC

STRATEGIE Výrobci počítačů představí 7. listopadu Tablet PC, od nějž si Microsoft slibuje oživení prodeje programového vybavení.
VYHLÍDKY Dobré. Destičky mají klávesnice, a i když rozpoznávání ručně psaného textu není dokonalé, uživatelé si ho aspoň mohou ukládat.

CIF24

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Ivo Večeřa

  • Našli jste v článku chybu?