BRNO (rek) – Nejméně miliardu korun ze šesti miliard odhadovaných škod v zaplaveném pražském metru bude stát jen oprava kabelových sítí. Navíc bude nutné kabelové průchodky, otvory, jimiž jsou kabely protaženy a kterými protekla voda i do dobře utěsněných úseků metra, zcela rekonstruovat. Podle informací, které získal týdeník EURO, se nyní v zákulisí diskutuje, kdo způsobil jejich malou odolnost. Inženýring dopravních staveb (IDS) tvrdí, že je to vina stavební části, kterou zajišťoval Metrostav. Ten oponuje, že průchodky patří zadavateli technologické části IDS. Obě firmy ale dosvědčí, že technologie navrhoval Metroprojekt. Kdo má pravdu, je předmětem zkoumání policie a dvou vyšetřovacích komisí.
V metru je průchodek několik tisíc a byly povětšině utěsněny jen skelnou vatou a polyuretanem. Pod mnohametrovým sloupcem vody se z kabelových průchodek staly vodotrysky a z některých prýštily až čtyři krychlové metry vody za vteřinu.
„Úspora na stavbě metra v řádu tisíců znamenala škody v řádu milionů,“ konstatoval Bohumil Svoboda z Kabelovny Kabex v Holýšově, která již dodala desítky hermetických kabelových průchodek pro jaderné elektrárny. Tam musí kromě extrémních žárů odolávat i vysokým tlakům a chemickým vlivům. Poslední dva faktory v podzemí metra působily.
„Otázka je, zda tam byly použity materiály, jaké byly vyprojektovány,“ zastává se Metroprojektu Jaroslav Madarász z německé společnosti Lapp Kabel. „Hrubá stavba většinou překročí rozpočet a na konci se pak šetří. A kabely přicházejí až na konec. Zatopení metra evidentně způsobil lidský faktor. Vše bylo zabezpečeno proti ohni a s vodou se nepočítalo.“
Ředitel Kabelovny Kabex Pavel Kupilík tvrdí, že investoři vodu často podceňují, ačkoliv zabezpečení kabelů proti vlhkosti není finančně příliš náročné. „Nabízíme to zákazníkům už několik let, ale teprve po povodních nás berou vážně,“ prohlásil pro týdeník EURO. Na brněnském strojírenském veletrhu byla hermetická kabelová průchodka, která se podobá nerezové hlavni děla, nominována na zlatou medaili.