Světová špička připravuje novoroční show pro pražskou oblohu
Perex místo podtitulku
Na nebi nad Prahou vykouzlí ohňostroj během 999 sekund devět obrazů. Každý z obrazů spojený s některou zemí ze čtyř kontinentů potrvá 99 sekund. Zarámuje je vstupní preludium dlouhé devatenáct sekund a finále v českých barvách, které bude trvat 89 sekund. Takto vstoupí hlavní město novoročním ohňostrojem ve znamení devítek do roku 2009.
Světelnou show na pražské obloze předvede již tradičně firma Flash Barrandov Speciální efekty, která mezi ohňostrůjci patří ke světové špičce. Letos své kvality potvrdila vítězstvím v prestižním festivalu umění pyrotechniky ve francouzském Cannes. Odborná porota jí přiřkla hlavní trofej a mistři z Barrandova si odvezli také cenu diváků. Získat obě tato ocenění se dosud povedlo pouze Španělům, a to před čtvrtstoletím.
„V Cannes jsme pro naši show nazvanou Duhová rapsodie měli úplně nejhorší počasí, bylo hodně vlhko a mlha. Když jsem si postěžoval producentovi, odpověděl mi, že opravdu dobré ohňostroje jsou odrazem duše, a ten se nedá překrýt nějakým kouřem,“ připomíná si nejcennější vítězství ve své kariéře ohňostrůjce Jaroslav Štolba, šéf a spolumajitel společnosti Flash Barrandov Speciální efekty. Pražská firma při mezinárodní přehlídce v Cannes předstihla konkurenty ze zemí, v nichž mají profesionální ohňostroje dlouhodobou tradici a zázemí, o němž se Čechům může jen zdát. Diváci v nich chodí na ohňostrojová představení po statisících a nastrojení jako do divadel, pyrotechnické umělce podporuje stát a bohaté firmy. Na canneské pláži La Crosette sledovalo pětadvacetiminutový jazzový muzikál Duhová rapsodie na dvě stě tisíc lidí, kteří se nechali oslnit téměř půl kilometru širokým ohnivým pásmem. Eskapádu barevných světel v rytmu jazzu odpalovali čeští umělečtí pyrotechnici z jedenácti pontonů na moři. Porotci na vítězném pyrotechnickém muzikálu ocenili především design, skladbu efektů, barevné stylizace jednotlivých obrazů a dokonalý synchron s hudebním podkladem, namíchaným z klasického i latinského jazzu.
Slavný návrat do Cannes
Do Cannes se sjeli tvůrci šesti velkých projektů. Kanaďany, Francouze, Španěly, Portugalce i Švýcary doprovázely televizní štáby. „Jenom my jsme tam bez přítomnosti televize působili jaksi opuštěně. Ojedinělí jsme ve světě i v tom, že nemáme vůbec žádnou podporu státu, přitom na mezinárodních festivalech Českou republiku reprezentujeme. Před vystoupením se hraje národní hymna, naše dílo, vnímané jako české umění, sleduje obrovské množství lidí,“ říká Štolba. Od pořadatele věhlasné francouzské soutěže dostala firma příspěvek 45 tisíc eur, zhruba stejně tolik doplácela. „Pro nás byla účast v Cannes výjimečná tím, že před patnácti lety jsme na stejném místě předvedli naši první mezinárodní prezentaci. Přišlo mi případné vrátit se v pozici světové špičky,“ uvádí šéf barrandovské firmy.
K prvenství dostal gratulace z celého světa a řadu nabídek k představení. Z Česka přišly pouhé dva ohlasy, oba od soukromých osob. „Češi mají rádi umění zachycené v pevném rámu, který je někde zavěšený, jímž se mohou kochat, kdykoliv se jim zachce. Není tu běžné na rozdíl od jihoevropských států či Kanady přijít mezi lidi za uměleckým zážitkem, který se sice rychle rozplyne, i když zůstane ve vás,“ vysvětluje si Jaroslav Štolba, proč je jeho firma v zahraničí slavnější.
Rád pracuje pro klienty, kteří vědí, co chtějí. Mají konkrétní představu o místě, kde si ohňostroj přejí, jak početné bude publikum, kolik peněz hodlají na show vydat, jako samozřejmost chápou zajištění bezpečnosti během odpalování pyrotechniky. „Takoví klienti jsou většinou ze západní Evropy, Ameriky či arabských zemí. V České republice se často setkáváme s velmi nejasným zadáním,“ porovnává.
Rachejtle pro střízlivé
Silvestrovské ohňostroje barrandovská firma odmítá, raději potěší střízlivé diváky v podvečer na Nový rok. Tradici novoročních ohňostrojů zavedla v Benátkách nad Jizerou, v Praze ho odpálí už poosmé. Magistrát hlavního města ale opět „nezklamal“ a zakázku na projekci za jeden a půl milionu korun nechal na poslední chvíli. Praha ani neměla zájem přivítat salvou světel společně s Novým rokem i převzetí otěží pro půlroční vládnutí Evropské unii. Štolba netuší, kolik lidí se pokochá novoročním dárkem na obloze placeným metropolí. „Odhad je jen velmi hrubý a nekvalifikovaný, ale bylo by určitě zajímavé to vědět. Magistrát by to měl dokázat zjistit, třeba i proto, že se uchází o olympiádu,“ domnívá se šéf firmy Flash Barrandov.
Na spojení s vedením města ho přivedl kanadský Vancouver, kde ohňovým scénám v rámci světového festivalu přihlíží najednou až tři sta tisíc diváků. Na dav, do něhož se přimíchají i lidé přiopilí či jinak rozkurážení, dohlížejí policisté z koňských hřbetů. „Chceme pořádat olympiádu a musíme se na to připravit, slyšel jsem ve Vancouveru. Takový profesionální přístup tady postrádám,“ poznamenává Štolba. Těší ho, že v Kanadě je jeho tým populární a je zván na přehlídky uměleckých ohňostrojů do Vancouveru a Montrealu, i když si tam připadá jako chudý příbuzný. A vysvětluje proč: „Na největším festivalu v Montrealu bylo startovné devadesát tisíc dolarů, ale na slušnou prezentaci jsme potřebovali dvojnásobek. Zatímco počítáme, zda si můžeme dovolit sedmého či osmého technika, přijede německá konkurence se čtyřicetičlenným filharmonickým souborem, který má zaplaceno deset dní pobytu. Vystoupení německých kolegů působilo monumentálně, i když hudba hrála z playbacku. Mimochodem, platil ho německý stát.“
Filmařina sype víc
Barrandovská firma vedle účasti na velkolepých přehlídkách uměleckých ohňostrojů v zahraničí postupně pracuje i na profesionalizaci tohoto řemesla v domácích poměrech. Její jméno je spojeno s brněnskou přehlídkou ohňostrojů Ignis Brunensis, zpestřila také hudební festivaly a jiné akce v Litomyšli, Jaroměřicích nad Rokytnou či Táboře, nabízí rovněž produkce pro firmy. A nemusí jít přímo o exkluzivní zakázky typu ohňostrojové show na Mozartovu hudbu v pražském Trojském zámku pro deset bankéřů z francouzského Lyonu.
„Lidé si myslí, jak jsme drazí, když jsme dělali projekty pro Michaela Jacksona, Rolling Stones nebo ománského sultána. To je ale mylná představa, nejsme cenově nedostupní. Naopak, častou chybou malých měst je, že chtějí být megalomanská,“ poukazuje Štolba. Cena za ohňostroj pro firemního klienta začíná zhruba na sto tisících korun, v komornějším provedení bývá i podstatně lacinější. „Dosud si nás vybíraly především banky a IT společnosti ze zahraničí. Stále populárnější jsou vedle ohňostrojů i sněhové party a příležitostný snow design pro obchody či restaurace. Na jeden večírek jsme ho zajišťovali například pro prodejnu společnosti Louis Vuitton v Praze,“ uvádí příklad. Jaroslava Štolbu jako hlavního designéra lákají zatím opomíjené barokní ohňostroje, které by rád vrátil na hrady a zámky. „Mělo by tam být cítit sdělení 18. století, ale zpracované technikou 21. století. Ještě si to ale vyžádá spousty cest, a částečně i slepých,“ je předem smířen. Podobné pokusy zaregistroval v Itálii a Francii, ale častěji na lyžařských sjezdovkách než v zámeckých parcích.
Pro Flash Barrandov nejsou ohňostroje nejvýnosnějším produktem. Zahraniční giga show spíše dotuje z další, finančně zajímavější aktivity, kterou jsou speciální filmové efekty. „Živí nás filmařina, přitom zhruba 95 procent příjmů máme ze zahraničí,“ doplňuje Štolba. Podílel se na natáčení snímků o Indiana Jonesovi i na snímcích Stalingrad či Hartova válka, naposledy přispěl k autentičnosti válečného snímku Tobruk režiséra Václava Marhoula. „Každý efekt v pyrotechnice odpovídá tomu, že se film odehrává v písečném prostředí. Tobruk je pravdivý a mimořádně čistý,“ prodává svou práci hlavní designový strůjce všech výbuchů, paleb a použitých zbraní. Své jméno, které má mezi filmaři ve světě dobrou pověst, si nekazí obvyklou podbízivostí Američanů, v jejichž režii srážka dvou malých aut vypadá jako ohňostroj.
BOX:
Devět obrazů nad Prahou
Scénář novoročního ohňostroje
Po úvodním preludiu v barvách české trikolóry zazáří v rámci devíti obrazů ohňostroje tradiční barvy devíti zemí ze čtyř kontinentů: Francie, Itálie, Německa, Španělska, Portugalska, Jihoafrické republiky, Japonska, Kanady a Mexika. Závěrečné finále bude v českém duchu. Představení nazvané devět obrazů odpálí firma Flash Barrandov od metronomu na Letenské pláni 1. ledna v osmnáct hodin. Nejlepší výhled bude z Dvořákova nábřeží. S 999 vteřinami bude o jednu vteřinu kratší než ohňostroj na přivítání letošního roku, jehož koncept vycházel ze show Summer Rainbow. S ním pražská firma reprezentovala Česko na festivalu ve španělském Bilbau.
BOX:
Desítka NEJ ohňostrojů
Firma Flash Barrandov seřadila své nejpozoruhodnější projekty
Nejemotivnější pro nás*show pro koncert Rolling Stones Woodoo Loungue*Praha, 1993
Největší finanční propadák*multimedia, inaugurace osvětlení katedrály sv. Víta*Praha, 1995
Nejemotivnější pro diváky*pyromusical k 50. výročí ukončení 2. světové války*Plzeň, 1996
Nejdelší ohňostroj*multimedia, 1,5 hodiny, National Day Celebration Sultanat of Oman*Muscat, 1996
Nejsložitější projekt*live multimedia s Českou filharmonií Libušino proroctví*Jaroměřice, 2004
Nejdelší tradice*již jedenáct ročníků mezinárodního festivalu Ignis Brunensis*Brno, 1998–2008
Největší ohňostroj*pyromusical Mystery*Montreal, 2005
Nejvíce diváků*pyromusical Follow me – 600 tisíc lidí*Vancouver, 2006
Nejhorší počasí*neskutečný liják při přípravě i realizaci*Bilbao, 2007
Nejsladší vítězství*pyromusical Rhapsody in Rainbow*Cannes, 2008