POJISTNÝM SMLOUVÁM LIDÉ ČASTO NEROZUMÍ Zájmy klientů pojišťoven ve sporných záležitostech by mohl zastupovat tzv. ombudsman, kterého by vytvořily asociace pojišťoven a pojišťovacích makléřů.
POJISTNÝM SMLOUVÁM LIDÉ ČASTO NEROZUMÍ
Zájmy klientů pojišťoven ve sporných záležitostech by mohl zastupovat tzv. ombudsman, kterého by vytvořily asociace pojišťoven a pojišťovacích makléřů.
Pojišťovny vznik takovéhoto ochránce práv klientů neodmítají. „Česká asociace pojišťoven se dialogu k vytvoření institutu umožňujícího mimosoudní vyrovnání mezi klienty a pojišťovnami nebrání,“ reagoval prezident ČAP Ladislav Bartoníček. „Zatím existuje několik variant řešení, ale doposud nebylo rozhodnuto, která bude dále rozpracována,“ informoval. Pojistné produkty jsou obvykle poměrně komplikované, a tak by zákazníci pojistných institucí svého ombudsmana nepochybně potřebovali mnohem více než třeba klienti bankovních domů. Analytik serveru Peníze.cz Tomáš Prouza ovšem podotkl, že by bylo naivní se domnívat, že by takového ombudsmana mohly „vytvořit“ právě ty instituce, které by měl kontrolovat, tedy pojišťovny a makléři. Stát se podle jeho slov nemůže vzdát své odpovědnosti zastupovat občany, kteří jsou vůči silným finančním institucím často bezbranní. Funkci ombudsmana by měl proto zřídit zákonem a na jeho činnost dohlížet. Generální ředitel pojišťovny W üstenrot Jaroslav Vostatek považuje za nezbytné, aby pojišťovny formulovaly pojistné smlouvy tak, aby byly srozumitelnější a lidé měli šanci se v nich vyznat. „Pojišťovny by měly informační povinnosti plnit bez ohledu na zákon,“ dodal. Český pojistný trh od května funguje jako součást jednotného vnitřního trhu Evropské unie. Tuzemské pojišťovny mohou vykonávat činnost ve všech zemích EU a pojišťovny sídlící ve státech Unie smí provozovat pobočky v ČR. Hlavní změny v pojišťovnictví přijdou až v lednu 2005 spolu s platností zákona o pojišťovací smlouvě a zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích. Tyto nové normy zlepší postavení klientů vůči pojišťovnám. Tuzemské pojišťovny loni na pojistném vybraly takřka 105 mld. Kč, což oproti roku předchozímu představovalo nárůst 17 %. Na rozdíl od vyspělých západních zemí, kde je až na některé výjimky jednoznačně dominantní oblast životního pojištěni, u nás ještě převládá pojištění majetkové (resp. neživotní) - obyvatelé ČR na něj v roce 2003 věnovali 64 mld. Kč. Nicméně oblast pojištění životního velmi dynamicky roste, právě v této oblasti jsou ovšem pojistné podmínky, také díky řadě variant všech produktů, velmi často složité. Rozhodující část pojišťoven je sdružena v České asociaci pojišťoven - na 26 jejích členů připadá 98 % domácího pojistného trhu (jeho lídry jsou Česká pojišťovna, Komerční pojišťovna a Allianz). Zároveň pojištění nabízí 46 tisíc zprostředkovatelů.