Menu Zavřít

On-line minulost může zničit kariéru

27. 8. 2010
Autor: Euro.cz

Internet

EBF24

Děkujeme za účast ve výběrovém řízení, ale nemůžeme Vás přijmout, neboť jste naši firmu nedávno kritizoval v internetovém diskuzním fóru a před deseti lety jste se zapojil do bojkotu naší společnosti na serveru Facebook. Podobnou větu již nyní slýchávají uchazeči o práci v USA a je pravděpodobné, že „lustrování“ internetové historie při žádání o práci brzy dorazí i do Česka. Z výzkumu poradenské společnosti Image Lab vyplynulo, že on-line minulost může řadě lidí zhatit šance na získání vysněné práce.
„Na první pohled nevinně vyhlížející profil s fotkami na webové seznamce, vyhraněné příspěvky v systému Twitter, kontroverzní vyjádření na blozích či v diskuzních fórech anebo přihlášení se k veřejnému bojkotu firmy – to jsou nejčastější otisky v kyberprostoru, které personalisté o žadatelích nacházejí. Lidé si často neuvědomují, že stopy, které na www stránkách zanechávají, jsou v budoucnu vyhledatelné a mohou se proti nim obrátit,“ vysvětluje Ondřej Rak, konzultant společnosti Image Lab.
Z průzkumu rovněž vyplývá, že konzultanti HR agentur ani firemní personalisté neberou veřejné záznamy žadatelů na internetu na lehkou váhu. „Sedmdesát procent amerických HR specialistů přiznalo, že již odmítli některé uchazeče o práci právě kvůli jejich on-line minulosti,“ dodává Rak. Softwarový gigant Microsoft v podobném výzkumu nedávno zjistil, že tři čtvrtiny personalistů provádí zkoumání internetové historie případných kandidátů jak přes vyhledavače, tak na populárních sociálních sítích typu Facebook či Twitter.
Podle Raka je fakt, že lidské stopy na internetu nejsou stoprocentně vymazatelné, novodobým problémem celé společnosti. „V minulosti člověk nemusel významně přemýšlet o verbálních rozmarech, jelikož se mohl spolehnout na omezenou kapacitu lidské paměti, případně se v určitých případech mohl odstěhovat a začít jinde znovu. To na internetu zcela nelze,“ říká konzultant společnosti Image Lab.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).