Menu Zavřít

On the Road

19. 6. 2003
Autor: Euro.cz

Světu na dvou kolech diktuje Asie

Tvrdá konkurence vládne letos na trhu motocyklů. Soupeří tu více než čtyři sta padesát typů od čtyř desítek značek. Ceny se pohybují od dvaceti tisíc korun za lehký moped až po stovky tisíc za superstroje – nejdražším motocyklem je zřejmě Honda Gold Wing za 919 tisíc korun. Počtem prodejů stále dominují levné mopedy, které ale po zavedení povinnosti nosit ochrannou přilbu ztrácejí dech. U velkých mašin se stále více jezdců přiklání ke klasice – chopperům a cestovním motorkám.

(Pouze text, fotografie naleznete v tištěné verzi magazínu E8.)

Agresivní prcek.

Peugeot pro letošní rok připravil nový skútr Jet Force v kubatuře 50 i 125 cm3. Stopětadvacítka stojí 109 tisíc korun. Základ motoru vychází z modelu Elystar, ale změnilo se hodně: klikovka a převodovka, která musela být přizpůsobena vyššímu výkonu. Sportovní vlastnosti motoru podtrhuje tuhý rám. Výkon agregátu výrobce neudává, ale prý se může směle měřit se čtvrtlitry.

Konečně mašina.

Jawa Moto z Týnce nad Sázavou chystá na příští rok výrobu čtyřtaktního motocyklu o obsahu 650 cm3. Bude to po 40 letech první velkoobjemový čtyřtakt, který začne firma sériově vyrábět. Motocykl je vybaven jednoválcovým vodou chlazeným čtyřtaktním motorem Bombardier Rotax s výkonem 35 kilowatů. Ten by měl 180 kg těžký stroj ve stylu cruiser rozjet až na 170 kilometrů v hodině. Cena by se měla pohybovat mezi 150 a 170 tisíci korun.

Český, ale z Číny ===== . =====

Kentoya je česká společnost zabývající se výrobou čtyřdobých silničních skútrů a motocyklů. Přesněji montuje je z dílů dovezených z levné Číny. Tento recept má ale úspěch a značka letos útočí na první příčku mezi místními prodejci. Jejími taháky jsou například padesátka Shutter za 37 990 korun nebo stovka Blow Up za 49 900 korun.


Cébéerko“ boduje.

Honda vyrobí ročně stejně motorek, jako ostatní výrobci dohromady. Přesto se v Česku marně snaží překonat Yamahu. Motocyklem roku 2003 se v České republice stala sportovní Honda CBR 600 RR. Špičkovou ovladatelnost zajišťuje nový rám a delší kyvná vidlice. Vtip spočívá v soustředění hmoty co nejblíže k těžišti – palivová nádrž je umístěna mezi rámem těsně nad převodovkou. Motor má výkon 117 koní a motorka může jet až 240 kilometrů v hodině. CBR 600 RR vytáhne z kapsy 330 tisíc korun.

Cestovní monstrum.

Pro dlouhé cesty nabízí BMW K 1200 GT. Jak už označení napovídá (GT – Gran Turismo), jde o silniční stroj pro několikadenní traily Evropou. Vzduch od nohou posádky odklánějí černé plas-tové spoilery na spodní kapotáži. Plexištít je nově elektricky stavitelný, výfuk má třícestný katalyzátor. Standardní výbavou je účinný brzdový systém s částečně integrovaným ABS. V základním vybavení patří k motorce i boční kufry. K 1200 GT vyjde na 530 tisíc korun.

Eso.

Hlavním trumfem Suzuki SV 1000/S je motor z dynamického modelu TL 1000. Letos se tento mohutný motocykl, který umí jet 200 kilometrů v hodině, prodává za 295 tisíc korun.

Nahá Cagiva Raptor

se ještě nedávno jmenovala Planet. Kromě pružnosti svého malého motoru se pyšní úložným prostorem pro ochrannou přilbu pod nádrží a ve výfuku vozí dokonce katalyzátor. Na stopětadvacítku je Raptor poměrně drahý – 135 tisíc korun.

Hodně konzervativní

je nový dvouválec Kawasaki s označením VN 1600 Classic. Tento megacruiser s obrovským motorem kombinuje prvky třicátých let s modernou – má vestavěný přístrojový panel s LCD displejem v retrohávu. V České republice se prodává za 370 tisíc korun.

Triumph.

V České republice sice malá značka, zato kus velké světové historie. Angličan se pro tuto sezonu blýskl naháčem na platformě supersportu s názvem Speed Four. Rychlá šestistovka vyjde na 299 900 korun.

Nejnovější klasika

od Kawasaki se jmenuje Z 1000 a jde o tradiční stroj s odhaleným motorem. Jeho hodně avantgardní design podtrhují dvojité výfuky a lehká sportovní kola. Tento Japonec vyjde na 280 tisíc korun.

S novými vnitřnostmi.

Kompletní změna letos potkala Yamahu YZF-R6. Konstruktéři vyměnili v motoru devadesát procent komponentů, nejzajímavější pokrok představuje vstřikování paliva a montáž třícestného katalyzátoru. YZF-R6 stojí 330 tisíc korun.

Electra Glide.

Jak vznikl název nového Harleye-Davidsona? Electra je podle elektrického startéru a glide znamená teleskopickou vidlici. Tato kapotovaná klasika ze stáje amerického kultovního výrobce má motor s obsahem válců 1500 kubických centimetrů a vyjde na úctyhodných 735 377 korun.

Změnila tvář.

Přepracování se pro tento rok dočkala také Honda XL 1000V Varadero. Vylepšené jsou přední světlomety, boční plasty změnily tvar. Znovu bylo přepracováno odpružení a přední blatník se dočkal laku. Cena Varadera činí 340 tisíc korun.

Zatraceně rychlá.

Nejostřejším strojem ve stáji Suzuki je GSX-R 1000, která umí i 280 kilometrů v hodině. V letošní verzi má lehce doladěný motor, největší změnou jsou nové ventilační průduchy pod písty a rychlejší řídicí elektronika. Kompletně se změnil titanový výfuk. GSX-R také nepatří mezi nejlevnější motorky, vyjde na 430 tisíc korun. Počet prodaných motocyklů a mopedů v ČR (v roce 2002 v kusech) do 50 cm3 1. Hero 1732
2. Manet/Korado 1584
3. Kentoya 1022
4. Peugeot 821
5. Siamoto 586
6. Derbi 348
7. Yamaha 242
8. Honda 238
9. Aprilia 193
10. CPI 176
11. Cagiva 169
12. Piaggio/Gilera 153
13. Aeon 133
14. Malaguti 110
15. Hyosung 80

bitcoin_skoleni

nad 50 cm3 1. Yamaha 1320
2. Honda 1062
3. Suzuki 435
4. Siamoto 318
5. KTM 279
6. Jawa 267
7. Kawasaki 223
8. Ducati 140
9. BMW 112
10. Aprilia 109
11. Hartford 107
12. Harley-Davidson 95
13. Piaggio/Gilera 92
14. Husqvarna 91
15. Hyosung 71

trh celkem: 77 315 293 (Pramen: SDA)

  • Našli jste v článku chybu?