Čeští vojáci mají novou přísahu: „Víme, co chceme!“ Jen není jasné, na koho tím míří.
Generální štáb nedávno razantně změnil své chování na sociálních sítích. Začalo to zhruba v tu dobu, kdy premiér Andrej Babiš vyhuboval obraně, že málo a nepřesně informuje o chystaných nákupech.
Armáda tak spustila seriál, kde vysvětluje, jaké požadavky má na novou techniku, kterou by ráda jednou získala. A každý příspěvek končí heslem “Víme, co chceme!”
Souhlasíte s tím, aby výdaje na obranu ve výši 2 procent HDP byly zakotveny v zákonu?
Jenže zvolání míří špatným směrem. Vojsko chce prioritně ujistit veřejnost, že každý jeho požadavek má logiku. Ovšem tohle úsilí by měli generálové věnovat především diskuzi s politiky. To oni armádě nakupují.
Pokud nebude vojsko tlačit na ministerstvo obrany, potažmo celou vládu, heslo je k ničemu. Veřejnost přece podle průzkumů, jimiž se resort často chlubí, vojsku silně důvěřuje a nepochybuje.
Metnarovi stojí další kontrakt. Nákup obrněnců Titus za 6,5 miliardy
Některé současné kroky navíc vypadají, že proklamace „víme, co chceme“ není tak úplně pravdivá. Ať už jde o nikým nevysvětlené dodatečné změny v požadavcích na nové vrtulníky nebo tanečky kolem (bez)osádkových věží bojových vozidel (firma PSM dokáže dodat jen bezosádkovou technologii a obrana s ní vyjednává, přestože vojáci chtějí prý jen osádkové věže).
Takže pokud jsou si generálové skutečně jistí, co chtějí, mají ke svému novému heslu přidat ještě jednu věc: “A chceme to hned, vážená vládo!”
Čtěte další texty Ondřeje Stratilíka