Menu Zavřít

Opatrnější, ale i náročnější

9. 12. 2011
Autor: Euro.cz

Češi neradi riskují a v krizi to platí dvojnásob, hypotéky nebo pojištění ale uzavírat nepřestanou, říká šéf firmy Fincentrum

Spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Fincentrum Petr Stuchlík zůstává ve výhledu do roku 2012 optimistou. Důsledky dluhové krize eurozóny se Česku nevyhnou a finanční poradci s tím musejí počítat. Trh se ale podle něj po přechodném útlumu zase rychle zotaví. Výhodu budou mít ty společnosti, které vsadily na komplexní služby.

Evropské ekonomiky čeká v příštích měsících další zatěžkávací zkouška, která se jistě projeví i na trhu s finančními produkty. Očekáváte nějaký silný otřes poptávky? Musíme vycházet z toho, že Češi jsou ve vztahu k penězům tradičně konzervativní. Například v oblasti investic prostřednictvím fondů se jejich opatrnost v posledních letech ještě prohloubila. Očekávám, že vývoj bude podobný jako v letech 2008 až 2010. Nejprve bude období vyčkávání, to už pomalu nastává, potom se trh zase rozběhne. Složitější bude první polovina roku 2012. U spousty produktů dochází k významným změnám, ať už jde o DPH a hypotéky, stavební spoření či zavádění antidiskriminačních pravidel v pojištění. Nějaké fatální dopady ale neočekávám, pro dobré poradce to nebude kritické období.

Předchozí finanční krize se i v Česku projevila poklesem poptávky po některých produktech. Tvrdě to pocítili poradci soustředění na určitou oblast, například hypotéky. Vám se vyplatilo, že portfolio služeb máte diverzifikované. Bude to výhoda i v nadcházejících letech? Určitě to je velká výhoda. A nejen ve složitějším období. Náročnost českých klientů se totiž postupně zvyšuje. Například u hypoték Čechům dříve stačila konzultace se specialistou, často jen s paní na přepážce jejich banky. Dnes více než jindy očekávají kompletní servis. Při sjednávání hypotéky to znamená například sladění se stavebním spořením nebo pojištěním, chtějí sestavit celý finanční plán. Lidé při nakládání s penězi více přemýšlejí, což je pro nás výhoda. Společnostem našeho typu uplynulá krize paradoxně pomohla. Roky 2009 a 2010 byly naše nejsilnější.

Využijete tento růst k dobývání dalších trhů, nebo chcete posilovat hlavně v tuzemsku? Soustředíme se na Českou republiku a Slovensko a u toho zřejmě v nejbližších letech zůstaneme. Máme jisté zkušenosti s Maďarskem, Ukrajinou a Polskem, takže jsme si vědomi toho, že expanze by vyžadovala velké investice a rozptýlení naší pozornosti. V tuzemsku máme kam růst, obchodní model Fincentra se stále rozvíjí. Následující roky navíc přinesou další příležitosti.

bitcoin_skoleni

Řekl jste, že Češi jsou ve financích zdrženliví a zároveň požadují stále dokonalejší servis. Jak jsou na tom s tolik omílanou finanční gramotností? Musím přiznat, že v tomto případě mám problém s tím, jakou cestou se věci vyvíjejí. Dám příklad. Legislativa nás nutí informovat klienta o dalších a dalších skutečnostech. Úmysl je jistě dobrý, ale důsledkem je mnohastránkový formulář, který nakonec nikdo nepřečte. Celá finanční gramotnost podle mě stojí a padá na znalosti počtů. Povinná maturita z matematiky by pomohla víc než kterékoli jiné nástroje.

Novým produktem, s nímž přijde v příštích letech mnoho lidí do styku, bude důchodové pojištění ve druhém penzijním pilíři. Cesta k důchodové reformě byla dlouhá a výsledek má stále mnoho kritiků. Patříte mezi ně i vy? Ano, patřím, výhrad je celá řada. Z naší branže musím upozornit na problém, kterého si je vědomo i ministerstvo financí, a to regulace provizí za zprostředkování. Na první pohled správná věc. Ze zkušeností ale víme, že pokud jsou finanční poradci dostatečně zainteresováni, dokážou klientovi produkt dostatečně vysvětlit. V momentě, kdy za to budou dostávat odměnu výrazně pod průměrem ostatních finančních produktů, v tom vidím problém. To je prostě realita, navržené odměny nezaplatí ani benzin na cestu ke klientovi. Z důchodového pojištění se přinejlepším stane odrazový můstek pro jiné produkty. Vidím dva možné scénáře: buď bude druhý pilíř povinný, a pak nejsou poradci potřeba, nebo ať je nepovinný, ale bez zastropování odměn. Regulace se má navíc týkat i třetího pilíře, což je ve své podstatě protiústavní. Celkově očekávám, že reforma se v současném nastavení nějak rozběhne. Druhý pilíř bude zajímavý pro nadprůměrně vydělávající klienty, zájem bych ale nepřeceňoval. Poměrně brzo můžeme počítat s novelizací, která přinese změny v nastavení parametrů. Jak je v Česku zvykem – nedotažený zákon, který čeká každého půl roku novela. I když uznávám, že politicky může jít o maximum možného, je to největší problém reformy: jak máte lidem doporučovat reformu, kterou bezpochyby čeká řada neznámých modifikací?

  • Našli jste v článku chybu?