Když se v Opelu rozhodli, že zmodernizují svoji Antaru, neměli před sebou neřešitelný úkol. Tohle SUV si totiž od roku 2006, kdy se objevilo v nabídce německé automobilky, mnoho příznivců nezískalo. Je tedy jasné, že bylo co zlepšovat.
Foto: Profimedia.cz
Inženýři a konstruktéři se do modernizace Antary pustili zodpovědně a „od podlahy“ – vylepšili podvozek, dodali nové motory a převodovky. Jejich pozornosti neušel ani interiér a exteriér. I když v tomto případě nejsou novinky tak patrné. Musel jsem dlouze dumat, kde že vlastně jsou. Pomohl až pohled na model před modernizací. Změnila se především přední maska, pod ní najdete nový nárazník, nové jsou i světlomety. Nejen přední, ale i zadní. Vzhled se celkově přiblížil ostatním vozům současné modelové nabídky a drobný facelift Antaře rozhodně pomohl.
Komfort především
Podstatnější změny se udály uvnitř. Především zmizela páka ruční brzdy, kterou nahradila elektronika v podobě tlačítka. Jestli je tahle výměna správná, o tom nechci diskutovat, každopádně díky ní přibyly nové odkládací prostory ve středovém tunelu. Potěší hlavně obří klimatizovaná přihrádka pod držákem nápojů, v níž si můžete během jízdy chladit pití. Jinak se zdá být vše při starém. Palubní deska si zachovává známý tvar i dojem jakési neuspořádanosti, za který může především zabudování nepříliš pohledného a ani na ovládání přívětivého rádia známého ze staré Astry. Rozměrné a měkké kožené sedačky už aspirují na označení „malá křesla“ – po usednutí je jasné, že Antara si nehraje na sportovnost, ale spíš na komfort. Tento pocit se znásobí, když řidič uchopí obrovský volant.
Cestující si jistě nebudou stěžovat na nedostatek místa, a to ani na zadních sedadlech – tedy pokud s sebou nemají objemnou „bagáž“. Úložný prostor totiž nabízí pouze 420 litrů, kvůli vysoké nákladové hraně navíc obtížně přístupných. To je však bolest většiny „esúvéček“.
Nový diesel šlape
Nejpodstatnější změny číhají pod kapotou. Jednou z nich je především nový turbodiesel s objemem 2,2 litru, který je možné mít ve dvou výkonových variantách. Testovaná Antara se chlubila silnějším motorem se 135 kW (184 koní). A hned po nastartování bylo znát, že jde o pozitivní změnu. Nový naftový čtyřválec je mnohem kultivovanější. I tak o něm ale budete vědět víc, než byste si asi přáli – zvlášť když mu šlápnete na krk.
V kombinaci s šestistupňovým automatem, který se jinak svým chováním k charakteru komfortně působícího auta dobře hodí, se spotřeba pohybuje kolem 10 litrů na 100 kilometrů. V případě pokusů o dravější jízdu se ale může vyšplhat i ke 13 litrům. To pak nepomůže ani režim Eco, po jehož aktivaci zřetelně zleniví odezva na plyn. Nicméně síly má motor na rozdávání, byť překvapí výrazným turboefektem.
Opel Antara 2,2 CDTI (135 kW)
motor | vznětový čtyřválec |
objem | 2 231 cm3 |
max. výkon | 135 kW (184 k) |
max. rychlost | 200 km/h |
max. toč. moment | 400 N.m |
z 0 na 100 km/h | 10,1 s |
spotřeba | 7,8 l |
cena test. modelu | 805 900 Kč |
Dospělý podvozek
V Opelu se pustili i do podvozku – pro modernizovanou Antaru si přichystali nové tlumiče, pružiny i stabilizátory. Díky tomu je podvozek sice tvrdší, ale zase ne tak moc, aby vám dal pocítit každou nerovnost. Naopak, schopnost, s jakou je překonává, je obdivuhodná. Tužší nastavení pak výrazně potlačuje naklánění karoserie v zatáčkách. Tohle se jednoduše povedlo.
Testovaná varianta disponovala pohonem všech kol, který zajišťuje elektromagneticky ovládaná lamelová spojka. Standardně je do děje zapojena pouze přední náprava, v případě potřeby se připojí i zadní kola. Na nějaké skotačení v terénu ale toto auto není. Přední spoiler je totiž nebezpečně nízko nad zemí, stejně jako například v běžném hatchbacku. Pohon všech kol tak oceníte především na sněhu či blátě. Pokud čtyřkolku nechcete, Opel nabízí Antaru výhradně s pohonem pouze přední nápravy. Na kombinaci s nejsilnějším turbodieselem ale potom zapomeňte. Základní předokolka s benzínovým motorem 2,4 začíná na 489 900 korunách. Nejlevnější nafťák vyjde na 519 900 korun.