České firmy stále častěji přenechávají správu vozového parku specializovaným společnostem a samy se soustředí na svůj obor podnikání. Šetří to čas i peníze. Po propadu v době krize se správa flotil prostřednictvím operativního leasingu vrací k růstu. Letos by mohl celkový finanční objem této služby v Česku meziročně vzrůst až o pět procent.
Foto: Allianz
Statistiky České leasingové a finanční asociace za rok 2010 a analýzy společnosti LeasePlan ukazují, že operativní leasing se v ČR na konci roku 2010 vrátil k růstu. Většina roku 2010 sice byla po období poklesu v roce 2009 ještě ve znamení stagnace, v souvislosti s obnovením důvěry firem v ekonomický růst však trh operativního leasingu zaznamenal ve druhé polovině roku oživení a následný růst.
Co přináší operativní leasing
Operativní leasing je nástrojem pro pořízení a externí správu firemních vozidel. Jde o dlouhodobý pronájem vozidel firmám včetně zajištění veškerých služeb. Operativní leasing pomáhá firmám ušetřit, protože veškerou agendu i servis spojené s firemními vozidly za ně efektivněji vyřizují externí firmy. Operativní leasing je dnes standardně nabízen od 12 do 60 měsíců a do celkového nájezdu kolem 180 tisíc kilometrů.
- *l Všechny služby v jednom a bez starostí – firmy se mohou plně věnovat hlavnímu předmětu své činnosti a nezabývají se správou vozového parku. l Operativní leasing zahrnuje pořízení vozidel, servis i veškerou administrativu. Umožňuje také přesně spočítat měsíční náklady na vozidlo – vyjádřené v jediné měsíční položce, kterou klienti předem znají. l Firmy s pomocí operativního leasingu ušetří – lepší ceny u dodavatelů přenášené na zákazníky. l Žádná počáteční akontace – operativní leasing je výborný pro cash flow firmy. Ten by měl podle všech předpokladů pokračovat i v roce 2011. Tento růst bude zpočátku spíše mírný, a to hlavně ve srovnání s masivními nárůsty v letech 1996 až 2008. Očekávat se dá další obnova firemních vozových parků po jejich redukci v posledních dvou letech. „Rok 2010 znamenal na trhu operativního leasingu hlavně ve své druhé části viditelné zlepšení v souvislosti s rokem předchozím, byť jde o vývoj spíše pozvolný. V roce 2011 se pak dá v závislosti na vývoji celé české ekonomiky očekávat růst operativního leasingu ve výši mezi dvěma až pěti procenty,“ říká obchodní ředitel společnosti LeasePlan, která je lídrem trhu operativního leasingu osobních a lehkých užitkových vozidel, Peter Tölgyesi. Firmy se drží svého kopyta, správu vozů nechávají odborníkům Svůj podíl na zlepšujících se výhledech operativního leasingu – který je vlastně jakýmsi dlouhodobým pronájmem automobilů firmám spojeným se zajištěním veškerých souvisejících služeb – má i jeho stoupající znalost a obliba u českých firem. Ty se chtějí věnovat primárně svému hlavnímu zaměření a ne starostem s vozovým parkem. V souvislosti s výsledky za rok 2010 je také zajímavé shrnout, jak se na trhu operativního leasingu projevil určitý pokles často spojovaný s krizí. Po většinu roku 2008 problémům na tomto trhu nic nenasvědčovalo. Pak byl ale nástup ochlazení trhu velmi rychlý a ve čtvrtém čtvrtletí 2008 se již krize projevila naplno (sedmadvacetiprocentní pokles nových smluv oproti třetímu čtvrtletí 2008). Pokles v plné síle pokračoval i v prvním pololetí roku 2009. Ve třetím čtvrtletí 2009 pak došlo k první pozitivní korekci (třináctiprocentní nárůst nových smluv oproti druhému čtvrtletí 2009). Poté trh stagnoval až do třetího čtvrtletí 2010, kdy se začal trend obracet.