Mayem Meulenbergem
Káva s… Oporou jsou kutilové a velká města
Mayem Meulenbergem Německý hobby řetězec Hornbach staví v Česku další dvě prodejny, o které napřesrok rozšíří současnou šestici stavebních a zahradních marketů. Do budoucna chce mít v zemi kutilů dvanáct až čtrnáct velkoprodejen. Celkem jich v devíti zemích provozuje 129, z toho 92 v mateřské zemi. Navzdory hospodářské recesi zvýšil Hornbach Group v uplynulém finančním roce zisk o téměř čtyři procenta na 2,85 miliardy eur. Utráceli hlavně Západoevropané, méně už zákazníci z východoevropských zemí. „Češi i přes nepříznivou ekonomickou situaci stále zvelebují své domy, chaty a zahrady. Poslední hospodářský rok byl pro nás v Česku uspokojivý,“ hodnotí May Meulenberg, generální ředitel společnosti Hornbach pro Českou a Slovenskou republiku.
EURO: Na tuzemský maloobchod dopadá plnou vahou krize a tržby klesají. Jak si vede česká síť Hornbachu? MEULENBERG: Úspěch jako v roce 2008, který patřil mezi nejlepší ze všech, jsme loni nezopakovali. Zaznamenali jsme pokles tržeb – rozdílně dle marketu a regionu – ale vzhledem k situaci na trhu hodnotíme uplynulý rok jako dobrý. Jsem přesvědčen, že nový rok se bude vyvíjet zase o něco lépe.
EURO: Jak si stojíte v porovnání s konkurencí? MEULENBERG: Myslím, že si vedeme velmi dobře. Hornbach zaujímá dvanáctiprocentní podíl na trhu při současném počtu šesti prodejen. Společnosti Baumax a OBI mají každá zhruba patnáctiprocentní podíl na trhu, ovšem se čtyř- až pětinásobným počtem marketů. Pět procent trhu připadá na hobby market Bauhaus, který má sedm prodejen.
EURO: Čím to, že s méně početným prodejním zázemím si „ukousnete“ tolik trhu? MEULENBERG: Určitě jedním z důvodů je fakt, že ani v těžkých dobách jsme nešetřili na zaměstnancích. Nepropouštěli jsme. A přestože se nepodařilo splnit plán na sto procent, zvolili jsme mzdovou politiku, která zaměstnance nezasáhla. Dobře víme, že motivovaní a loajální zaměstnanci jsou to nejcennější, co máme. Také jsme nešetřili na inovacích, tvorbě sortimentu a servisu. Spořili jsme v oblastech, jež se našich zaměstnanců ani zákazníků nedotkly.
EURO: Zřejmě Hornbachu také pomáhá, že oproti konkurenčním hobby řetězcům má obchody s větší prodejní plochou. MEULENBERG: Naše markety v České republice mají velikost zhruba 20 tisíc čtverečních metrů. Této velikosti nedosahuje žádný jiný konkurent v Evropě. Koncept prodeje a sortiment výrobků jsou zcela zaměřeny na projektově orientované zákazníky a profesionály. V sortimentu nabízíme více než 120 tisíc položek. Na rozdíl od většiny našich konkurentů není Hornbach zastoupen v menších městech. O nich víme, že je krize zasáhla mnohem silněji. Ve větších městech je vyšší kupní sila a zároveň nižší nezaměstnanost v porovnání s malými městy.
EURO: Češi ještě víc než dřív slyší na akční ceny. Jak jim vycházíte vstříc? MEULENBERG: Zaručujeme trvale nízké ceny. Tím je Hornbach cenovým lídrem v oboru. Dokázali jsme trvale snížit ceny o tři až pět procent. Podařilo se to díky úspěšnému jednání s dodavateli, výběrovými řízeními a propojením nákupu v devíti zemích, kde naše společnost působí.
EURO: Měníte kvůli hospodářské recesi plány na další expanzi v Česku? MEULENBERG: V letošním roce se nic nemění. Příští rok na jaře budeme otevírat další market v Plzni a v létě v Ostravě. Oba se už staví. Do budoucna by se celkový počet prodejen v ČR měl vyšplhat na dvanáct až čtrnáct.
EURO: V čem je český trh jiný v porovnání se zeměmi, kde Hornbach působí? MEULENBERG: Západoevropské státy na rozdíl od východoevropských prakticky nepociťují krizi v oblasti Do-It-Yourself (udělej si sám) a zahrady. Ve svém regionu patří ČR mezi země, které jsou krizí postiženy nejméně. Zřejmě je to tím, že Češi jsou národem kutilů. Přes nepříznivou ekonomickou situaci stále opravují, rekonstruují a zvelebují své domy, chaty a zahrady. Tomu jsme samozřejmě rádi.