Největší český distributor čerstvého ovoce, zeleniny a dalších zemědělských produktů z pole až k zákazníkům vznikl z popudu dvou nadšenců. Původně chtěli naučit lidi jen zdravě vařit.
Veronika Mouchová a Filip Říha se potkali v roce 2009. Studentku gymnázia a někdejšího konzultanta ve firmě McKinsey svedl dohromady zájem o alternativní životní styl a vitariánství, tedy jídlo složené z tepelně neupraveného ovoce, zeleniny a ořechů. A ve stejném oboru spolu připravovali přednášky a školení pro další zájemce.
Jenže posluchači se na ně stále častěji obraceli s prosbou o radu, kde ve městě sehnat kvalitní suroviny. A tak dvojice přesměrovala svůj zájem poněkud jiným směrem. Zkontaktovali několik ekofarem a začali rozvážet bedýnky se zeleninou a ovocem, které si lidé objednali přes internet. „Nebylo to nijak složité – začínali jsme hodně v malém a neměli jsme velké plány, celé to vzniklo tak nějak organicky z vlastní potřeby. Takže jsme začali dovážet suroviny nejdříve pro sebe, pak pro absolventy kurzů a nakonec to postupně a pozvolna překlopili pouze v rozvoz potravin a od seminářů upustili,“ vzpomíná Veronika Mouchová.
Kurzy dělali nějakou dobu současně spolu s e¬shopem, nicméně dlouhodobě to časově nešlo zvládat. „E¬shop nám zabíral čím dál více času a potřebovali jsme taky někdy odpočívat. Kurzy jsme tedy dělali jen na vyžádání, a to hlavně pro firmy,“ popisuje Veronika Mouchová přerod aktivit.
Vypořádat se s kritikou
Zájem byl tak obrovský, že se rozhodli založit firmu Freshbedýnky a věnovat se této oblasti naplno. Od farmářů odebrali ovoce, zeleninu, později i maso a mléko, podle objednávky je připravili do bedýnky a doručili na domluvené místo k zákazníkovi.
V začátcích se jim hodily jak předcházející zkušenosti Filipa Říhy na jedné straně, ale i nekonvenční pohled na věc Veroniky Mouchové. A oboje se vzájemně doplňovalo.
„Filip měl základní pohled na účetnictví, vyznal se v číslech, šlo mu dobře vyjednávání s většími dodavateli nebo úřady. Měl skvělý drive a spoustu nápadů, zkrátka vizionář. Stejně důležitý byl pohled můj, který byl ještě nesvázaný konvencemi a tím, co jde nebo nejde. Zároveň jsem fungovala jako člověk, který vnímá detaily a provoz, co je reálné nebo ne nejen podle tabulek,“ dodává podnikatelka.
První zkušenosti s podnikáním byly pro oba náročné. V počátcích pro ně bylo nejtěžší vypořádat se s kritikou od zákazníků. „Protože jsme si to na začátku brali hodně osobně, kolikrát z toho nespali, já jsem i brečela. To se ale časem změnilo – v odosobnění se od kritiky podle mě vede cesta. Samozřejmě člověk potřebuje vnímat, co se zákazníkům nelíbí, ale zároveň si potřebuje udržet nadhled a umět se povznést nad vlastní chyby,“ popisuje Veronika Mouchová svoji zkušenost.
Lidé byli v začátcích občas nespokojení například s tím, že jim firma něco nezvládla dodat. Buď že od farmáře požadovanou surovinu vůbec nedostala, nebo přišla ve špatné kvalitě. V současnosti už podobné situace hrozí méně díky širšímu zázemí dodavatelů.
Čerství zákazníci
Freshbedýnky začínaly se zhruba deseti zákazníky týdně, dnes jich u firmy měsíčně nakupují zhruba dva tisíce po celé České republice. V Praze a okolí rozvážejí suroviny řidiči se žlutými dodávkami, po zbytku republiky rozesílají zboží s pomocí spediční služby. Typickým zákazníkem firmy jsou ženy ve středním věku, které mají rodinu a menší děti. Baví je zkoušet nové věci, jsou zvyklé doma vařit, zajímá je kvalita potravin, které jejich rodina jí, a také jsou ochotné do této kvality investovat.
„Lidé u nás nakupují celotýdenní nákupy, takže v košíku mají ovoce, zeleninu, často maso, ryby a mléčné výrobky, přidávají si nějaký ten koloniál nebo pečivo. Obecně největší zájem je o čerstvé ovoce a zeleninu, protože u toho jde čerstvost a chuť rozeznat nejvíce a zároveň je to proto, že se na kvalitu a čerstvost extrémně zaměřujeme více než v jiných obchodech, a tudíž je u nás zákazníci vyhledávají,“ konstatuje zakladatelka firmy.
Bio, co neputuje do úst |
---|
Přestože je v Česku přes dva tisíce registrovaných biofarem, spousta z nich neprodukuje nic nebo jen velmi málo. Nejčastějším artiklem je takzvané bioseno, jehož produkce o desítky procent převyšuje všechny ostatní ekologické produkty v rostlinné výrobě. Zájem zemědělců o tento produkt je daný především výhodnými dotacemi. Bioseno je meziprodukt, který slouží k výkrmu zvířat, když na pastvách leží sníh. Řada farem je rovněž zaměřená jen na maso. Hospodářství, která produkují dostatečné množství i ovoce a zeleniny a zároveň jsou dostupná Praze, není moc. Freshbedýnky si proto svoji síť dodavatelů budují už šest let. |
Výrazně se rozšířil i počet dodavatelů. Freshbedýnky začínaly se dvěma ekofarmami a jedním zahraničním dodavatelem. Dnes spolupracují s více než 50 dodavateli, z toho většina jsou české menší farmy a producenti. „Využíváme i farem v zahraničí, protože zákazníci mají zájem o naše dobroty po celý rok, nejen v české sezoně,“ podotýká Veronika Mouchová.
Biofarem produkujících potraviny v Česku podle ní sice přibývá, ale stále jsou to spíše menší farmy, které většinu věcí dělají ručně. A proto jsou jejich výrobky a výpěstky zatím dražší, než by mohly, pokud by měly možnost využívat mechanizace, jako je tomu na Západě. „Nicméně i tady vidím vývoj příznivě, situace se postupně mění, i když než se dostaneme na úroveň Západu, bude to ještě chvíli trvat,“ vysvětluje Veronika Mouchová.
Zatím se menší nabídka tuzemských biofarem projevuje sezonním nedostatkem některých velmi žádaných produktů. Například malin a jahod, kadeřavé kapusty nebo meruněk a broskví v biokvalitě. A v zimě po Novém roce se zase těžko shánějí kvalitní česká biojablka nebo mrkev. „Ty jsou sice často ještě dostupné z podzimní sklizně, nicméně už v nedostatečné kvalitě. Jablka jsou moučná, potlučená, měkká a podobně. Příčinou je hlavně nedobré skladování, na jehož profesionalizaci nemají mnohdy farmáři finance,“ podotýká podnikatelka.
Dobře uřízený rozchod
Dobře rozjetá firma musela zvládnout jedno nelehké úskalí. Rozchod obou zakladatelů. Nikoli v podnikatelské, ale soukromé dimenzi. „Zvládli jsme dobře obě roviny – fungovat jako životní i obchodní partneři i jako pouze obchodní. Obě má svá pro i proti. Třeba když jsme spolu chodili, bylo skvělé, že jsme mohli okamžitě konzultovat všechny nápady, v těžkých chvílích v podnikání nás to k sobě ještě více přiblížilo. Na druhé straně jsme třeba řešili maily večer před spaním a dusno z práce se přenášelo i do osobního života,“ rozvažuje Veronika Mouchová.
„Rozešli jsme se nicméně kvůli jiným důvodům, než že bychom vedle sebe nezvládali fungovat jako obchodní partneři. Myslím, že spolu podnikat i žít je věc, která některým párům může vyhovovat, i jich takových několik znám,“ dodává.
„Zvládnout rozchod a stále u toho chodit do práce vedle toho druhého sice nebylo někdy snadné, ale myslím, že jsme to dokázali bravurně, hlavně kvůli vzájemnému respektu, který k sobě máme. Ani jeden z nás neměl důvod házet tomu druhému klacky pod nohy. A možná, že jsme ten rozchod zvládli tak dobře právě proto, že jsme spolu podnikali a věděli jsme, že se i nadále potřebujeme domluvit a fungovat přátelsky dál,“ zmiňuje Veronika Mouchová.
Ani partnerský rozchod nic nezměnil na původním rozdělení kompetencí ve firmě. „Dneska jsme kromě obchodního partnerství i velmi blízcí kamarádi a můžeme si říct cokoli,“ oceňuje Veronika Mouchová.
I když úspěšný model zkouší napodobovat také další firmy, Freshbedýnky si udržují výsadní postavení na trhu jak svojí velikostí, tak čerstvostí své produkce. „A původem toho, co zákazníkům dodáváme – zaměřujeme se na biokvalitu, takže veškeré naše produkty jsou pěstovány udržitelným způsobem, s ohledem na půdu i přírodu a zvířata jsou chována v humánních podmínkách. Známe své dodavatele, jejich motivaci, jak a kde suroviny pěstují – a to zprostředkováváme i našim zákazníkům pomocí reportáží z farem na našem webu,“ dodává podnikatelka, jak se snaží vytvářet přímý vztah mezi farmáři a zákazníky pomocí dnešní techniky.