Menu Zavřít

Oslabený dolar lze překonat

2. 1. 2008
Autor: Euro.cz

Investování do exportérů...

Celý podtitul: Investování do exportérů využívá rostoucí globální poptávku a znamená výhodnější devizové kurzy

Slabá měna může podnítit inflaci tím, že zvýší cenu základních životních potřeb. Může také zmenšit vaše požitky tím, že absurdně zdraží dovolenou v zámoří. Ovšem jako investor můžete vyrovnat skóre nákupem akcií amerických exportérů a nadnárodních společností. Slabý dolar zlevňuje výrobky těchto společností pro zahraniční kupce, kteří platí svými cennými měnami, a projevuje se v ziscích společností. V posledních pěti letech dolar prudce klesal - o 29 procent vůči euru a o 20 procent vůči koši měn vážených zahraničním obchodem. Bude v roce 2008 dále slábnout? Důležitější je, zda je užitek z oslabeného dolaru už zakalkulován do cen akcií exportérů a nadnárodních společností. Tím si nemůže být nikdo jistý. Avšak vzhledem k ochablosti bytové výstavby a všeho, co je s ní v americké ekonomice spojeno, je investování do akcií exportérů a nadnárodních společností pořád ještě chytrou hrou. „I kdyby dolar nepadal,“ tvrdí Ian Shepherdson, hlavní ekonom zabývající se hospodářstvím USA v ekonomické výzkumné firmě ve Valhalle ve státě New York, „poohlédl bych se po společnostech s mezinárodním zaměřením - a to bych se jen oprostil od zpomalení spotřeby.“ Všechny americké společnosti s globálním zaměřením nemají ze slabého dolaru prospěch. Některé zajišťují měny, aby se vyhnuly výkyvům devizového trhu. Jiné vyrábějí mnoho svých výrobků v cizině, takže jejich ceny jsou v eurech nebo librách anebo v čínské měně žen-min-pi. Investoři, kteří chtějí využít slabého dolaru, by si měli prověřit vzájemné fondy, jejichž cílem je právě jen tohle. Fond Fidelity Export & Multinational měl od počátku roku do 14. prosince 2007 návratnost 13,5 procenta proti 3,5 procenta akciového indexu Standard & Poor’s 500. A ti, kteří měli podíl ve fondu v posledních pěti letech, dosáhli ještě větší návratnosti: ročně v průměru 15,3 procenta versus 11,6 procenta indexu S&P 500.
Victor Thay, který řídí fond Fidelity od října 2005, zdůrazňuje, že jeho investice nejsou založené na měnových předpovědích. Místo toho se na exportéry a nadnárodní společnosti dívá zevrubně a soustřeďuje se přitom na provozní cash flow a na tempa reinvestování. Thay vyhledává společnosti, kde se výnosy na akcii a volný cash flow mohou za sedmileté období zdvojnásobit.
Fond Fidelity Export & Multinational značně tíhne k technologickým akciím, po nichž následují finanční akcie a podíly v energetickém sektoru. „V případě mnoha technologických společností téměř většina nebo naprostá většina výnosů pochází ze zámoří,“ konstatuje Thay. Významnou část portfolia fondu skutečně tvoří vysoké procento výnosů společností z neamerických zdrojů. Obří výrobce počítačů a tiskáren Hewlett-Packard, kde má fond jeden z nejlepších akciových podílů, uskutečňuje zhruba 65 procent svých prodejů mimo USA. U zemědělského a chemického obra Monsanta je to 43,4 procenta.

Výnosy ve zdravotnictví.

Ze slabšího dolaru nemají prospěch pouze obří podniky se značným podílem na obchodování domácí burzy. Výnosy středně velké technologické servisní společnosti NCR z Daytonu se ve třetím čtvrtletí zvedly o dvanáct procent. Čtvrtina tohoto přírůstku pocházela z příznivého větru do zad v oblasti měny. NCR má čelné postavení v oboru bankomatů. Tento segment jejího podnikání meziročně vyskočil o sedmnáct procent z důvodu silné poptávky na asijsko-tichomořském trhu stejně jako v Evropě, na Blízkém východě a v Africe.
Slabší dolar a velká zámořská poptávka pomáhají i zdravotnickým firmám. Mezinárodní výnosy společnosti Becton Dickinson, stěžejního podílu fondu Fidelity Export & Multinational, představující 6,4 miliardy dolarů dosáhly v roce 2007 hodnoty 52,3 procenta. Proti předchozímu roku to byl jedenáctiprocentní nárůst, v němž se odrazil příznivý pětiprocentní dopad převodu výnosů v silných cizích měnách na slabší dolary. V případě firmy Allergan, jež vyrábí léčiva a třetina jejíhož podnikání se odehrává v zámoří, cizí měny měly na nárůstu jejích prodejů ve třetím čtvrtletí, který byl 23,6 procenta, podíl 2,7 procenta. Další společností uskutečňující slušnou část prodejů v zámoří, je Sigma-Aldrich, která prodává potřeby zdravotnickým badatelům ve 165 zemích, jak uvádí Richard Moroney, šéfredaktor bulletinu Dow Theory Forecasts.
Moroney poznamenává, že padající dolar nejvíce dolehl na středně velké americké výrobce. Dvěma společnostmi, které doporučuje kvůli jejich schopnosti využít rostoucí trhy v cizině, jsou Ametek a Manitowoc. Ametek, sídlící v pensylvánském Paoli a vyrábějící elektrické motory a přístroje, provádí 48 procent svého podnikání mimo USA. „Ametek těží z růstu v leteckém a kosmickém průmyslu a v odvětví výroby elektřiny,“ vysvětluje Moroney. Firma Manitowoc, jež vyrábí jeřáby a další stavební zařízení, využívá rozmachu infrastruktury, který pokračuje na nově vznikajících trzích, jako jsou Čína a Indie. Tato firma se sídlem ve Wisconsinu zvýšila dvanáctého prosince odhad svých výnosů. Uvedla, že očekávané prodeje její divize jeřábů se v roce 2008 zvednou o 20 procent.
Domácí trh osobních a nákladních automobilů byl sice brzdou mnoha amerických výrobců autodílů, ale Tenneco možná toto zpomalení přečká lépe než většina ostatních. Tento výrobce zařízení na regulaci emisí se sídlem v illinoiském městě Lake Forest, jehož příjmy činí 5,8 miliard dolarů, dosahuje přes 50 procent svých výnosů v zámoří. Přestože akcie Tenneca mají asi o 30 procent nižší hodnotu, než bylo jejich maximum 37,73 dolaru v srpnu 2007, kvůli nervozitě z ekonomiky, polepšily si natolik, že je v listopadu Patrick Archambault, analytik banky Goldman Sachs, doporučil ke koupi s cenovým cílem 36 dolarů. V padajícím dolaru vidí výhody dokonce i američtí výrobci oděvů. Timberland, výrobce outdoorového oblečení, má asi 40 procent svého podnikání v zámoří. Ve třetím čtvrtletí 2007 se výnosy této firmy zvýšily díky devizovým kurzům o 2,4 procenta. Pro společnost Timberland, kde právě probíhá snižování nákladů a restrukturalizace, tyto dodatečné dolary znamenají pohodlný polštář. Slabý dolar přináší prospěch nejen výrobcům. Jistou výhodu objevují i některé servisní společnosti. Newyorská reklamní agentura Interpublic Group měla ve třetím čtvrtletí 2007 výnosy 1,56 miliardy dolarů, o sedm procent více než před rokem. Pozitivní převod cizích měn k těmto výnosům přispěl třemi procenty. Mezinárodní prodeje reklam za třetí čtvrtletí a prvních devět měsíců roku 2007 tvořily 42,1, respektive 43,2 procenta celkových prodejů. Organizace Corporate Executive Board, jež poskytuje výzkumné služby v oblasti nejlepších praktik 3700 korporátním klientům, už získává 27 procent svých výnosů z mezinárodního působení a plánuje, že soustředí úsilí na středně velké evropské firmy. Analytik společnosti Morningstar Brett Horn nedávno zvýšil rating organizace Corporate Executive Board na pět hvězdiček, což je nejvyšší hodnocení Morningstaru. Slabou firmu, jež značně podniká v zámoří, nemůže klesající dolar přivést k vítězství. Silnou firmu však může ještě více posílit.

Tabulka s. 58:
Prodávají své výrobky všude možně

Společnost/Symbol Cena (v dolarech)* Devizové příjmy jako procento prodejů Allergan/AGN 65 34,3
Ametek/AME 46,56 48
Becton Dickinson/BDX 82,46 52,3
Corporate Executive Board/EXBD 62,33 27
Hewlett-Packard/HPQ 52,14 64,8
Interpublic Group/IPG 8,15 44,4
Manitowoc/MTW 48,11 47,7
Monsanto/MON 104,50 43,4
NCR/NCR 23,92 57,9
Sigma-Aldrich/SIAL 53 60,2
Tenneco/TEN 24,6 58,2
Timberland/TBL 17,66 46,6 * Čtrnáctého prosince.
Za dvanáct měsíců k 31. prosinci 2006 kromě firmy Becton Dickinson, kde je údaj za dvanáct měsíců k 30. září 2007.
Pramen: Bloomberg, Standard & Poor’s Compustat, analytické studie, zprávy společností

KL24

Praporek s. 59:
Tam, kde zámořské prodeje už vzrůstají - v oblasti lékařských přístrojů, technologie a chemikálií -, měnové faktory dodávají vítr do zad

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?