New York (FT) – Firmy Diageo a Pernod Ricard se před Vánocemi dohodly se společností Seagram, že od ní koupí její alkoholové divize za 8,15 miliardy amerických dolarů. O tuto část firmy se vedly boje mezi předními světovými producenty destilátů od loňského června. Tehdy Seagram uzavřel dohodu s francouzskou firmou Vivendi, čímž vznikl Vivendi Universal, jeden z předních hráčů na poli zábavního průmyslu. V boji o produktové značky Seagramu, jako jsou skotská whisky Chivas, kanadská Crown Royal či francouzský koňak Martell, odešly poraženy firmy Bacardi, Allied Domecq, BrownForman i Rémy Cointreau.
Kupci nyní ještě musí dořešit právní spory, které se vedou kolem toho, zda Seagramu patří značka rumu Captain Morgan. Kromě toho se švédský výrobce vodky Absolut, firma Vin & Sprit, musí rozhodnout, komu postoupí výhradní distribuční práva na absolutku. Ta měl dosud Seagram. Výkonný ředitel Vin & Sprit Peter Lagerblad uvedl, že distribuce ve Spojených státech by v krátkodobém horizontu měla zůstat v rukou Seagramu. Výhradní distribuční práva k vodce Absolut kdysi patřila Diageu, respektive jedné z firem, jejichž spojením Diageo před dvěma lety vzniklo. Se Švédy se však Diageo rozešlo, protože absolutka se tak distribuovala vedle konkurenční světové jedničky Smirnoff.
Šéfové Diagea i Pernod Ricardu oznámili, že smlouvu vystavěli tak, aby se předešlo jakýmkoli komplikacím ze strany evropských i amerických regulátorů. Společnosti se dohodly, že Diageo zaplatí pět miliard dolarů, Pernod zbytek. Vivendi Universal získá po zdanění 7,7 miliardy dolarů. „Je to o 1,3 miliardy více, než bylo původním cílem Vivendi Universal. Počítalo se totiž s tím, že kupec bude muset pokrýt dluhy Seagramu ve výši 6,3 miliardy dolarů, prohlásili kupující.
Diageo i Pernod počítají s tím, že část značek, které koupí Seagramu získají, prodají dál. Tento postup by jim mohl vynést odhadem 670 milionů dolarů. Analytici tvrdí, že mezi kupci nebudou určitě chybět firmy, které nyní odešly poraženy.
Paul Walsh, výkonný ředitel Diagea, uvedl, že koupí destilátové divize Seagramu jeho společnost zvýší svůj podíl na severoamerickém trhu z patnácti na dvacet procent. Jeho partner z Pernod Ricardu Richard Burrows tvrdí, že díky smlouvě se jeho zisky z destilátů zdvojnásobí.