Menu Zavřít

Osm procent za to stojí

14. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Povinná výměna plášťů výrazně snižuje nehodovost

Sníh, mokro, nízké teploty, náledí. To je jen pár „radostí“, které zima přináší motoristům a se kterými souvisí mnohem vyšší nároky na bezpečnou jízdu. Základem bezpečné jízdy jsou vždy kvalitní pneumatiky, což v zimě a na sněhu platí dvojnásob. To, že zimní pneumatiky jsou zapotřebí, většina řidičů ví. Že jsou užitečné nejen na sněhu, ale při nízkých teplotách vůbec, a že jejich vlastnosti nejsou dány vzorkem, ale materiálem, ze kterého jsou vyrobeny, už pro ně samozřejmé není.

Důkazy jsou.

„Zimní pneumatiky nejsou užitečné pouze na sněhu, ale pokaždé, když venkovní teplota klesne pod sedm stupňů Celsia. Hlavní funkcí zimní pneumatiky je totiž zachovat si pružnost i při nízkých teplotách, kdy ji letní pneumatika ztrácí a nestačí odvádět vodu. To vede ke vzniku aquaplanningu a vozidlo se stává neovladatelným,“ říká Miroslav Řezník, ředitel marketingu České pojišťovny. Tuto poučku už asi každý řidič slyšel nejméně jednou. A přesto jich spousta zimní pneumatiky nepoužívá. „Domnívají se, že zimní pneumatiky jsou příliš nákladné nebo že u nás je málokdy tolik sněhu, aby se vyplatily,“ dodává Řezník.
Již dlouho se u nás vedou diskuse o uzákonění používání zimních pneumatik, jak je tomu například ve Švédsku, kde tato legislativní úprava přinesla jednoznačně pozitivní výsledky. Zimní pneumatiky se ve Švédsku doporučuje používat v zimních měsících (listopad - duben), povinné jsou od počátku prosince do konce března následujícího roku. Pokud to vyžaduje počasí, je třeba použít sněhové řetězy. Povinnost vybavit automobil zimními pneumatikami v těchto měsících se vztahuje pouze na automobily registrované ve Švédsku.

WT100

Teploty jako ve Švédsku.

Švédská národní správa silnic se po dvou letech platnosti zákona o zimních pneumatikách rozhodla nechat udělat výzkum o dopadech zákona na chování řidičů a snížení počtu nehod v zimním období. Výzkum ukázal, že používání letních pneumatik v zimě se snížilo o polovinu ještě před zavedením zákona, protože lidé se na něj připravovali v předstihu. Studie nehodovosti dokazuje výrazné snížení počtu dopravních nehod s následky na zdraví v obdobích před zavedením a po zavedení zákona. Vychází-li studie z celkového počtu nehod v zimním období (1. prosinec – 31. březen) bez ohledu na stav vozovky, pak se díky používání zimních pneumatik počet těch nejvážnějších nehod snížil o celých osm procent. Ještě výraznější pokles byl zaznamenán u nehod ve stejném období, ale pouze za situace, kdy byl na silnicích sníh a led – o čtrnáct procent. Námitka, že Švédsko se přece nedá s Českou republikou v klimatických podmínkách porovnávat, není tak docela oprávněná. Například mezi Prahou a Göteborgem je rozdíl teplot minimální, v říjnu až prosinci jsou dokonce stejné.

Raději povinně.

Za období od prosince do konce března vyplatila Česká pojišťovna z povinného ručení v několika posledních letech v průměru přes 120 milionu korun za škody na zdraví. A tato položka má jednoznačně rostoucí tendenci. To znamená, že jen Česká pojišťovně by se při osmiprocentním poklesu nehod snížily výdaje na škody na zdraví o bezmála deset milionů korun. „Jsme si samozřejmě vědomi toho, že lidský život a zdraví jsou těmi nejdůležitějšími a nenahraditelnými hodnotami, jejich vyčíslení v korunách nemůže být nikdy objektivní. Přesto pro ilustraci toto číslo přinášíme,“ říká Řezník z České pojišťovny a dodává: „Za poklesem nehodovosti stojí spousta uchráněného zdraví a životů. Proto Česká pojišťovna jednoznačně podporuje uzákonění zimních pneumatik.“

  • Našli jste v článku chybu?