Když se řekne „bizjet“, i zasvěcenému se vybaví spíše Cessna, Gulfstream nebo Dassault Falcon. Zájemcům mimo okruh leteckých společností nicméně nabízejí a prodávají své modely také oba dominantní výrobci dopravních letadel. A právě jejich sortiment představuje vrchol toho, co si lze v oblasti soukromého létání dopřát.
Nejprodávanějším „bizjetem“ (v češtině nejčastěji „soukromý tryskáč“) je Embraer Phenom 300. Loni se jich po celém světě prodalo 70. Lehký proudový letoun s maximální vzletovou hmotností 8150 kg pojme až desítku cestujících a má dolet 3650 kilometrů. Cestování na jeho palubě je bezesporu o něco příjemnější než na prostředním sedadle v letounu nízkonákladové společnosti, ale ve světě soukromých tryskáčů představuje tento bestseller naprostý základ, spodní hranici nabídky. Na své sousedy ve Svatém Mořici nebo na Arubě s ním žádný velký dojem neuděláte. Dobře vědí, že jste za své letadýlko zaplatili jen asi čtvrt miliardy korun. (Cena standardní verze bez příplatkové výbavy činí 8,955 milionu USD.)
Gulfstream nechte celebritám
Pokud chcete cestovat opravdu na úrovni, musíte se obrátit na jednoho ze dvou dominantních výrobců proudových dopravních letadel. Stroje specializovaných firem jako Gulfstream (extrémně populární v Hollywoodu) či Embraer (extrémně populární mezi českými miliardáři) mohou mít lepší některé provozní parametry a určitě příznivější provozní náklady, ale vrchol prestiže, prostornosti a komfortu představují „bizjety“ značek Airbus a Boeing. Aby také ne. Vždyť jde o upravené verze velkých linkových letadel.
Airbus ACJ319 Tyrolean jet Services. Dva podobné stroje má i česká vládní letka
I nejmenší Airbus ACJ318 (Airbus Corporate Jet) nabízí širší a vyšší kabinu než tradiční soukromé tryskáče. Jedná se o stroj podobné kategorie jako Boeing BBJ (Boeing Business Jet), s nímž cestuje po světě Petr Kellner. Jeho BBJ vychází z linkového modelu 737-700. Ceny takovýchto letadel začínají někde okolo dvou miliard korun, ale částka je velice orientační. Záleží na konfiguraci konkrétního letounu (avionika, příslušenství, zařízení kabiny atd.) a každý obchodní případ se projednává individuálně.
Airbus dodal v roce 2015 zákazníkům tři letouny ACJ řady 3xx (po jednom kusu od 318, 319 a 320), zatímco Boeing udal dokonce šest strojů BBJ založených na řadě 737 (4x BBJ, 1x BBJ 2 a 1x BBJ 3).
(Pro úplnost dodejme, že linkové stroje řad 3xx a 737 jsou nejběžnějšími proudovými letadly na světě a dobře je znají i čeští cestující. Boeing 737 tvoří páteř flotily Travel Service, Airbusy A319 létají v barvách ČSA.)
Airbus i Boeing už nabízejí novou generaci svých „malých“ bizjetů – A320neo (vlevo) a 737 MAX
Objevit se s takovým letadlem v lepší společnosti už není vyložená ostuda, ale oba výrobci nabízejí ve VIP provedení i svá širokotrupá letadla. Boeing sice v loňském roce neprodal žádný 747 BBJ (při ceně asi 800 milionů dolarů je okruh zákazníků přece jen omezený), ale jednu 777 a hned čtyři Dreamlinery 787. Celkem tak divize BBJ poslala v roce 2015 do světa 11 letounů. Airbus byl méně úspěšný. Našel se ovšem zájemce, který si pořídil jeden ACJ330.
Kino místo turistů
Pro ilustraci parametrů typického širokotrupého bizjetu se můžeme podívat na Boeing 787-9 BBJ. Ten je dlouhý 63 m a dosahuje rozpětí 60,17 m. Podlahová plocha kabiny má výměru 257,8 m2 a dolet při obsazení 25 osobami přesahuje 17 tisíc kilometrů. Kabina je v nejširším místě široká 5,49 m.
Modelová řada Boeing BBJ a interiér modelu 737 BBJ
Zatímco linkové verze širokotrupých letounů pojmou dle konfigurace 250 až 500 cestujících, do svého vlastního velkotryskáče si můžete objednat ložnici s velkou postelí, sprchový kout, jídelní salon nebo menší kino. Je pouze na vás, kolik místa ponecháte na sedačky pro doprovod.
Nezastavěný interiér modelu 787 BBJ a inspirativní makety kabiny dle Boeingu
Kdo si může dovolit pořídit a hlavně provozovat taková letadla? Třeba Roman Abramovič létá soukromým Boeingem 767 (starší model zhruba o velikosti Dreamlineru), ale drtivou většinu odběratelů tvoří velké korporace, VIP charterové společnosti a vlády, často ze zemí Perského zálivu. Například katarský emír nedávno vyměnil svůj letitý Boeing 747 SP za zbrusu nový 747-8 BBJ. Mimochodem, jeho „ojetina“ je aktuálně na prodej. Cenu vám prý sdělí na dotaz.