K podnikání jsem se dostala pouhou náhodou, říká Barbora Corneliová (40), majitelka a ředitelka kurýrní služby Express Parcel System (EPS). Absolventku oboru Ekonomika dopravy na Vysoké škole ekonomické přitahoval cestovní ruch, proto v roce 1990 zamířila do Čedoku. Po necelém roce ji zlákala nabídka německé cestovní kanceláře Wolff, která v Praze otvírala svoje zastoupení. „Wolff byla menší firma, očekávala jsem, že zde budu mít větší šanci profesního růstu a dalšího postupu,“ říká Corneliová. Ke svým velmi dobrým znalostem němčiny přidala ještě studium italštiny, takže když se do pražské pobočky Wolffa přišel informovat na ubytování v české metropoli italský podnikatel Gian Luca Cornelio, jejich budoucímu vztahu nic nebránilo.
Do nejistoty.
Když se měla Barbora Corneliová počátkem roku 1992 rozhodnout, zda má jít pracovat do německé centrály Wolffa v bavorském Furth im Wald, nebo začít se svým manželem podnikat, zvolila druhou možnost. Firma EPS, jejíž dnešní tržby přesahují 23 milionů korun a patří k pěti největším kurýrním službám v Česku, vznikla v dubnu téhož roku. „Nápad byl manželův. Hodně cestoval a ve většině velkých západoevropských měst byly kurýrní služby běžné. V Praze v té době chyběly,“ říká Corneliová. „Messenger nás předběhl jen o devět měsíců. Vstup na trh byl poměrně jednoduchý - Češi nebyli na tyto služby zvyklí a panovalo všeobecné nadšení. Dnes už kurýrní služby nabízí asi patnáct firem,“ dodává. EPS nejdříve působila jen v Praze, svoji nabídku o další česká města začala rozšiřovat v roce 1994. Společnost v té době stoprocentně vlastnil Gian Cornelio.
Prodat či neprodat?
Dvojčata Filip a Rebeka se narodila na konci listopadu 1997. Po třech letech děti putovaly do školky a Corneliová zpět do EPS. V té době se mezi manželi objevily první rozpory ohledně vedení firmy. „Gian Cornelio byl jako rodilý Ital prudší povahy, tvrdohlavý, neuměl jednat se zaměstnanci. V některých chvílích jsem zvažoval, že z firmy odejdu,“ přiznává operační ředitel EPS Karel Mysliveček, jenž ve společnosti pracuje od jejího založení. Neshody vyvrcholily v roce 2002 rozvodem a převodem firmy na Barboru Corneliovou. „Původně jsem o převzetí firmy neuvažovala. Bývalý muž však případné vyplacení vázal na prodej firmy, a to jsem nechtěla,“ říká. Mysliveček výměnu ve vedení EPS uvítal: „Změna šéfa byla pozitivní. EPS stagnovalo, firma se nehnula z místa. Barbora Corneliová pojímá řízení společnosti šířeji, věnuje se například i propagaci společnosti.“
Ani Corneliová rozhodnutí neprodat firmu nelituje. „Jsem více pánem svého času. Kdybych chtěla mít jako zaměstnanec příjem postačující k zabezpečení rodiny, musela bych být v práci každý den od osmi ráno přinejmenším do sedmi do večera,“ říká.
Chtěli chlapa.
Na novou šéfku EPS si museli zvykat i obchodní partneři firmy a někteří se se změnou smiřovali těžce. „Nechtěli se se mnou bavit a když něco potřebovali, psali e-maily exmanželovi. Jiní si ale zvykli poměrně rychle,“ usmívá se Corneliová. Jedním ze zákazníků, kteří její příchod do čela EPS přijali bez rozpaků, byl obchodní ředitel reklamní agentury Studio 3P Daniel Heger. „S EPS spolupracujeme dva roky, předtím pro nás osm let jezdil Messenger,“ říká Heger a dodává: „Paní Corneliová má velké charisma, je to příjemná, sympatická dáma. Navíc je velmi inteligentní a konstruktivní a dobře se s ní jedná.“
Ženský přístup je znát i ve vedení firmy. Kromě expanze, v jejímž rámci EPS postupně začala nabízet služby i na Slovensku a před několika měsíci prostřednictvím partnerů i po celém světě, Corneliová rozšířila činnost firmy o dodávky řezaných květin přes internet.