Jak souvisí migrace s ojetinami? Německo loni překonalo Spojené státy v počtu přistěhovalců a stalo se světovou jedničkou v imigraci. Letos se chystá na možný příliv dalších až 300 tisíc lidí. Není těžké domyslet si, že takto masivní vlna musí mít dopad na ekonomiku jak Německa, tak jeho sousedů.
I v tomto roce se růst německé ekonomiky také díky uprchlíkům opět přiblíží dvěma procentům. Většina konjunkturních optimistů své odhady opírá o fakt, že se z běženců postupně stanou zaměstnanci a potažmo spotřebitelé.
Kdo sleduje mezinárodní trendy v různých segmentech trhu, ví, že se ve spotřebním chování skutečně začíná něco dít. Například v AAA Auto dlouhodobě sledujeme německý trh ojetých vozů. Za uplynulých několik měsíců se objevilo mnoho varovných signálů, které mají dopad i na českého spotřebitele.
Z nabídek skokově prakticky vymizely levné ojeté vozy Škoda Octavia I a II, což se nikdy předtím nestalo. Jejich cena dosáhla jen od srpna 2015 průměrného meziměsíčního růstu kolem šesti procent. Shodou okolností jde o nejdováženější ojeté vozy do České republiky.
Dovoz přestárlých ojetin na konci životnosti je problém, který je dlouhodobě příčinou stárnutí tuzemského vozového parku a je spojen s řadou kriminálních praktik. Vozy se prodávají s různými nelegálními úpravami“, jako je stáčení tachometrů, padělané roky výroby nebo pokoutní opravy po vážných haváriích.
Paradoxem je, že zatímco se státu nepodařilo od vstupu do Evropské unie najít účinný mechanismus, jak jejich příliv omezit, stačilo pár měsíců migrační krize a problém se možná vyřeší sám.
O autorovi| Autorka je generální ředitelkou AAA Auto