Menu Zavřít

Otestováno redakcí: Česká firma Youklid chce normalizovat kvalitní úklid. Pečlivost jí nechybí, službu za pár stovek ale nečekejte

17. 1. 2023
Doba čtení: 6 minut
Autor: Youklid
  • Naplnit představy o vyšších standardech úklidu a změnit pohled na péči o domácnost. Přesně takový cíl si klade začínající česká firma Youklid
  • Svého cíle hodlá dosáhnout třeba díky přísnému výběrovému řízení pro hospodyně nebo jednoduchému systému online rezervace
  • Společnost, která vznikla v polovině minulého roku, nabízí úklidové služby v Praze a okolí, v letošním roce pak hodlá expandovat i do Středočeského kraje

S úklidem je to jako s koprovkou. Buď ho milujete, anebo bytostně nesnášíte. Tak či onak, průzkumy mluví jasně: nepořádek v domácnosti má přímý vliv na naše psychické zdraví. A nejen proto, že kuchyň plná špinavého nádobí zrovna dvakrát nevoní a na útulnosti nepřidá, ale také vzhledem ke skutečnosti, že velké množství neuspořádaných věcí odvádí naši soustředěnost a zvyšuje hladinu stresového hormonu v krvi.

Pokud patříte mezi jedince, které úklid naplňuje vnitřním klidem, gratulujeme, pravděpodobně v tomto ohledu žijete harmonický život. V opačném případě máte zavařeno na chronický stres, zvláště pokud kromě nechuti k uklízení disponujete také nedostatkem energie a času.

Seriál Od píky sleduje, jak se daří začínajícím podnikatelům se zajímavým byznysovým příběhem či nápadem na nový produkt nebo službu.

Máte-li pro nás nějaký námět či víte o někom z vašeho okolí, kdo některou z těchto podmínek splňuje, budeme moc rádi, pokud se nám ozvete. Vaše náměty prosím posílejte na email redakce@euro.cz.

Naštěstí žijeme v době, kdy se na internetu dá objednat kdeco, včetně celé řady úklidových služeb. A protože ani v redakci k manickému úklidu zrovna netíhneme, rozhodli jsme se jednu z nich vyzkoušet. K tomuto účelu nám posloužil nováček na trhu Youklid, který v Česku funguje teprve od poloviny minulého roku a za jeho vznikem stojí tři muži – Adam Krůžela, Adam Flek a Lukáš Caha. 

„Naší ambicí je změnit pohled na služby péče o domácnost,“ říká Krůžela, který se úklidy zabývá už od roku 2010. Tehdy se uvedenému byznysu začal věnovat pod značkou BlueFox a sám tou dobou v rámci zakázek také uklízel. Později navíc stál za vznikem projektu Clean Factory zabývající se převážně úklidy apartmánů v rámci Airbnb. A přestože služba rostla a od svého založení v roce 2014 zvládla vykonat přes 30 tisíc úklidů, covid vzhledem ke své závislosti na turismu nepřežila a byla nucena se přeorientovat na poradenskou činnost.

Negativní zkušenost oběma Adamům, kteří spolu na Clean Factory pracovali, pomohla celý přístup přehodnotit. To nakonec vedlo až k založení služby Youklid. „Úklidové aktivity společnosti pro nás byly výbornou školou, zejména v provozních a HR agendách, díky kterým pro nás bylo postavit Youklid značně jednodušší. Právě díky mnoha létům budování Clean Factory bylo možné se na chvíli zastavit a protnout velké zkušenosti z praxe s modelováním úplně nových procesů a automatizace rutinních agend,“ komentuje pro Euro.cz Krůžela.

Hospodyně na pár kliknutí

Vzhledem k tomu, že službu lze objednávat čistě online, trvá celý proces jen pár okamžiků. Do formuláře jsme uvedli adresu, specifikaci bytu – což je sám o sobě faktor, který může mít vliv na délku úklidu –, vybrali doplňkové služby, jako je třeba praní, žehlení nebo balíček netoxických čisticích prostředků, a nakonec zvolili konkrétní den a čas, ve který se má hospodyně dostavit. Kalkulace služby je k dispozici po celou dobu objednávky, takže na zákazníky žádné překvapení na konci nečeká.

Cena služby dle našeho přesvědčení odpovídá jejímu provedení a ocenění samotných hospodyň. O práci za almužnu se rozhodně nejedná. Pokud tedy hledáte někoho, kdo 80metrový byt ,pofackuje‘ za tři stovky, běžte rovnou o dům dál. Za úklid bytu o dispozici 3+kk s jednou koupelnou zákazník zaplatí méně než dva tisíce korun. Tedy za předpokladu, že si stejně jako my k úklidu objedná i sadu čisticích prostředků.

 

V rámci seriálu Na vlastní kůži se členové redakce Euro.cz vydávají na zajímavá místa a zkoušejí všední i nevšední činnosti, které rozhodně stojí za to, aby se o nich vzápětí se svými čtenáři podělili. Máte-li pro nás také nějaký dobrý tip, napište nám na redakce@euro.cz.

„Přibližně 70 procent naší tržby jde přímo hospodyním, které zaměstnáváme legálně na pracovní úvazky. Zbytek slouží pro provoz společnosti a další mzdy, firma v tuto chvíli zisková není,“ přibližuje Krůžela a podotýká, že co se týče investičních nákladů, vešli se zatím do 2,5 milionu korun.

Samotná rezervace je závazná po zaplacení objednávky. Pak už stačí počkat na zvolený termín. Hospodyně se ozve na telefonní číslo v momentě, kdy dorazí na místo. Seznámí se s jednotlivými prostory, případně upřesní jednotlivé úkony a bez otálení se vrhne na úklid. Ten vyjma běžných činností obsahuje také výměnu ložního prádla či leštění oken. Domluvit si však lze například i úklid lednice. Služby, jako je třeba čištění sedaček a čalounění, firma zatím nenabízí, pro tyto činnosti je tedy třeba kontaktovat jiného dodavatele. Jejich brzké pokrytí si však už nyní stanovila jako jednu z priorit.

„Firma roste ve stovkách procent, čistírny díky nám nemusí zavřít.“ Startup Cleany odnese prádlo do čistírny za vás
Přečtěte si také:

„Firma roste ve stovkách procent, čistírny díky nám nemusí zavřít.“ Startup Cleany odnese prádlo do čistírny za vás

„V naší krátkodobé strategii se soustředíme zejména na další zlepšování současné služby – možnost editování objednávek a jejich lepší správa, dlouhé úklidy, nové extra služby, benefity pro hospodyně nebo další města,“ tvrdí Krůžela. Co se týče střednědobých cílů, ty zahrnují větší projekty, mezi nimi třeba bezkontaktní předávání klíčů či sanitární plán, tedy celkový plán údržby domácnosti, jež bude probíhat v rámci předplatného, a to včetně extra služeb.

Přísné ,výběrko‘ a riziko spolehlivosti

Kromě naší redakce od počátku jejího působení vyzkoušelo služby společnosti kolem 350 zákazníků, u kterých jednotlivé hospodyně strávily celkem 3500 hodin. Za ty firma dosud utržila kolem 1,1 milionu korun. „V tuto chvíli máme okolo 25 hospodyň, rosteme přibližně o dvě až pět hospodyň týdně. Nabíráme podle našich provozních možností a kapacit, přičemž naším výběrem projde 4,5 procenta uchazečů. Spoustu jich zamítneme – to je také důvodem, proč se nám daří držet vysokou kvalitu služeb,“ zdůrazňuje Krůžela s tím, že budoucí hospodyně musejí nejprve projít několikastupňovým školením.

Účetní nemusejí být otroky papírů. Největší překážkou digitalizace jsou však oni sami, říká šéf wflow
Přečtěte si také:

Účetní nemusejí být otroky papírů. Největší překážkou digitalizace jsou však oni sami, říká šéf wflow

„Je to jedna ze zásadních výhod oproti výběru pracovníka zákazníkem svépomocí na trhu, kdy často musí oslovit velké desítky lidí, s podstoupením rizika spolehlivosti,. My za něj tuto práci rádi vykonáme,“ dodává jeden ze spoluzakladatelů. Férové jednání mezi oběma stranami má pak zajistit také etický kodex, který společnost vyvěsila na své webové stránky.

Nejdřív Praha, pak střední Čechy a poté možná i Brno

Od ostatních hráčů na trhu se Youklid snaží odlišit třeba jednoduchostí objednávky. Tu aktivně vylepšuje i na základě zpětné vazby zákazníků. „U konkurence často trvá objednávka s telefonováním a platbou výrazně déle a není pohodlná. Je pro nás důležité, aby klient i po snadné objednávce měl maximální pohodlí a nemusel ztrácet čas například instruováním pracovníka,“ podotýká Krůžela.

bitcoin školení listopad 24

Služby společnosti mohou zatím využít jen zákazníci z Prahy a okolí. Nicméně během letošního roku plánuje Youklid pokrýt i Středočeský kraj, odkud už nyní cítí vysokou poptávku ze strany lidí, kteří v této oblasti nemohou najít úklidovou společnost. Otestovat hodlá také zájem v krajských městech, jako je třeba Brno.

Cílem začínající firmy je podle Krůžely naplnit vyšší představu o standardech poskytovaného úklidu. Jak se mu to podaří, se vzhledem ke krátké době působení uvidí až časem. Koneckonců, v době vysoké inflace dosahující míry 15,8 procenta a předražených energií se jeho služba může v očích ,běžných‘ lidí jevit jako zbytečný výdaj. Minimálně v nás ale zanechala pozitivní dojem. Už jen třeba proto, že se hospodyně nebála sáhnout i za nábytek a na spotřebiče. A co víc, na rozdíl od nás s úklidem v harmonii očividně byla.

  • Našli jste v článku chybu?