Možná už jste s nimi mluvili a ani jste to nepoznali. Roboti obsluhují zákaznické linky ČSOB, Zásilkovny, Škoda Auto nebo Alzy a desítek dalších firem napříč jednotlivými segmenty. Ty všechny totiž využívají služby společnosti Vocalls. A jak naznačuje její dvojnásobný meziroční růst, umělá inteligence (AI) s lidským hlasem je čím dál populárnější.
Ostatně i proto si může česká firma dovolit oznámit dosažení 50milionového obratu a další expanzi na zahraniční trhy. „Je opravdu skvělé sledovat tempo, s jakým se naše společnost rozvíjí. Vloni jsme rostli nejen po produktové stránce a celkové velikosti firmy, ale podařilo se nám úspěšně expandovat. V zahraničí vidíme obrovský potenciál k růstu a již dnes velkou část našich zisků tvoří Velká Británie, Benelux a Latinská Amerika. S několika potenciálními klienty jednáme v dalších zemích. Jsme rádi, že si firmy naše řešení oblíbily a využívají jeho potenciál, což nám umožňuje každý rok dvojnásobný růst replikovat,“ řekl redakci Euro.cz jako první Artem Markevich, spoluzakladatel a CEO společnosti.
Úspěchy uplynulého roku podtrhují produktové novinky, jako například plynulý překlad do 150 jazyků, ale také nově navázaná strategická partnerství se společnostmi Microsoft, Deloitte a Visa. Navíc se sluší podotknout, že na dvojnásobek vzrostl rovněž počet hovorů, které na zákaznických linkách její voicebot obstaral.
20 milionů hovorů ročně
Firma se vývojem mluvících robotů zabývala už v době, kdy spoustě lidí připadal pouhý kontakt s chatbotem jako vzpoura strojů. Její zakladatelé si totiž všimli, že většina (75 procent) požadavků na zákaznických linkách se opakuje a jejich odbavování je naprosto mechanická činnost, kterou snadno zvládne stroj.
Zaměstnanci na podpoře samozřejmě zůstávají i po pořízení voicebota, aby mohli řešit komplexnější dotazy, ale rutinní práci přenechají počítači, což šetří čas i zdroje. Za uplynulý rok takto boti zpracovali více než 20 milionů hovorů ve 27 jazycích a osmi různých zemích. Díky svému pokročilému AI hlasovému systému umožňují okamžité vyřizování požadavků volajících bez nutnosti dlouhého čekání na telefonních linkách.
Startup, který za sebou zanechal i IBM
První velkou zakázku Vocalls získali v roce 2019 – jednalo se právě o ČSOB, přičemž přednost tehdy dostali i před takovými hráči, jako je IBM, Deloitte a T-Mobile. Dle vedení společnosti bylo jejich výhodou mimo jiné to, že samotnou platformu Vocalls lze pak integrovat do jakéhokoliv systému a zprovoznit během několika dní.
O rok později Markevichův tým obdržel desetimilionovou investici, což mělo za následek, že se portfolio zákazníků podstatně rozšířilo. Unikátní přitom je, že Vocalls zatím neztratili jediného z nich. „Výběrová řízení vycházela v náš prospěch, protože jsme technologicky byli mnohem dál než konkurence a byli jsme rychlí. Nastoupili k nám hodně šikovní lidé. Ostatní firmy měly u voicebotů vyladěnou angličtinu, ale v češtině byly za námi pozadu. V týmu totiž máme lingvisty a učitele, kteří to hodně vypilovali. Pracují s tím, jak vhodně postavit větnou skladbu, aby zněl robot přirozeně a reagoval přesně,“ řekl Markevich tehdy naší redakci.
Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi robotem
Postupně se Vocalls z původních pěti nadšenců rozšířili na čtyřicetihlavý podnik, který od investorů sesbíral více než 30 milionů korun. Finance firma používá hlavně ke zdokonalování své umělé inteligence.
Zatím poslední novinku představuje integrace Large language modelu do technologie Vocalls. Virtuální asistenti díky němu lépe rozumějí volajícím a dokážou vést přirozeně znějící konverzaci. Nové hlasy už téměř nelze rozlišit od hlasu lidského. Vloni společnost také vyvinula funkci LiveTranslate umožňující překlad hovorů v reálném čase. Tu nyní úspěšně testují první klienti.
„Inovovat je pro nás klíčové. Společnost jsme před sedmi lety založili s cílem překonat tehdy dostupná řešení služeb zákazníkům. Nedlouho poté jsme jako první firma v České republice společnostem nabídli funkční voicebot pro jejich zákaznické linky. S tímto nastavením i dnes hledáme stále nové způsoby, jak využít možnosti dostupných technologií, a jejich zdokonalováním vylepšujeme svoje služby,“ uzavřel Martin Čermák, druhý spoluzakladatel a CTO Vocalls.