Mercedes lidé obecně vnímají jako etalon kvality a luxusu. Rozdíl mezi vozy s trojcípou hvězdou z přelomu osmdesátých a devadesátých let a ostatní konkurencí byl opravdu propastný. Mercedes už tehdy dokázal navrhnout i z dnešních měřítek vyspělý design interiéru, a pokud jde o pohodlí a komfort jízdy, neměl konkurenci. Jenže časy se mění a dnes již téměř každá automobilka má v nabídce vůz kategorie luxus. Je sice pravda, že v některých kruzích je prakticky nemožné vlastnit cokoliv jiného než A8, BMW7 nebo S-klasse, jenže i tam proniká agresivně několik nových a skutečně výjimečných vozů, například Honda Legend nebo Lexus LS. Úroveň kvality se také začíná stírat, a to nejen mezi špičkami nabídky, ale i průřezově, až k nejmenším modelům. Ovšem stále ještě nic nenasvědčuje tomu, že se chystá přechod z feudálního žebříčku, kde Mercedes, BMW a Audi kralují a ostatní značky mají nárok pouze na nižší šlechtické tituly, k demokracii, v níž má každá značka stejnou váhu. Mercedes má vynikající pověst, skvělou kvalitu a vyspělé produkty, jejichž překonání bude konkurenty stát ještě mnoho úsilí a hlavně peněz.
Interiér německého vozu Mercedes-Benz E320 CDI je luxusní. Zatímco konkurenti vymýšlejí nejrůznější vychytávky a nechávají řidiče hrát si s desítkami ovládacích prvků, Mercedes jde jinou cestou. Všechny systémy automobilu pracují na určité podvědomé úrovni, kdy se řidič prakticky o nic nemusí starat. Charakteristickým příkladem jsou například elektronické brzdy. Zatímco u běžných vozů je brzdový pedál přímo mechanicky spojený s brzdovou soustavou, Mercedes používá elektronický systém, který dle rychlosti a síly stlačení pedálu sám řídí brzdné účinky. I brzdění v ostré zatáčce, což je jeden z nejnebezpečnějších manévrů, elektronický systém zvládá velmi dobře. Jednoduše přibrzdí vnitřní stranu vozu víc a udrží auto ve stopě zvolené řidičem. Elektronika sice nedokáže ubrat vozu podstatnou část z téměř dvou tun hmotnosti, umí ji ale efektivně maskovat. S mercedesem se dají řezat zatáčky stejně rychle jako s vozem o pár stovek kilogramů lehčím. Na tom se podílí i pneumatické odpružení, nastavitelné ve třech stupních, v jednom komfortním a dvou sportovních. Režim komfort je ideální pro jízdu ve městě, sport pro jízdu mimo město. Auto se při něm mírně sníží, což kromě úspory paliva znamená i daleko lepší jízdní vlastnosti, protože vůz se v zatáčkách daleko méně naklání. Při poskakování v ranní pražské zácpě potěší možnost zhlédnout filmové DVD s naprosto skvělým zvukem, srovnatelným s lepšími domácími kiny. Displej vozu se sice při rychlosti vyšší než osm kilometrů za hodinu z bezpečnostních důvodů vypne, jenže průjezd například Smetanovým nábřežím takovým tempem je stejně jen zbožným přáním.
Pokud jde o motor, Mercedesu se v novém „éčku“ zadařilo. Naftový agregát je společně s konkurenčními motory BMW v naprosté špičce. Zátah turbodieselu od spodu je dostatečně mohutný a Mercedesu se podařilo vyladit zátah motoru tak dobře, že turboefekt je při běžné jízdě prakticky nezjistitelný. Agregát má i velmi slušnou spotřebu, která při jízdě ve městě jen mírně přesahuje deset litrů, na dálnici lze jezdit i za sedm. Tentýž motor jsem měl možnost vyzkoušet i v modelu R, tedy crossoveru pro šest pasažérů. Také v nesrovnatelně větším voze si zachoval dostatečnou dynamiku a úspornost.
Nová generace třídy E se Mercedesu velmi povedla. Auto je pohodlné, rychlé a líbivé, což potvrzuje i statistika registrací, 216 prodaných kusů za loňský rok znamená čtvrté místo z celkových dvaceti. Mercedes si kromě nekompromisní kvality nechává zaplatit také za značku, což znamená, že ve srovnání s konkurenty je na špičce i cena. Jenže to nejspíše jeho majitelům nevadí.
Klady
vzhled
interiér
jízdní vlastnosti
motor
zápory
vyšší cena
tabulka
Mercedes-Benz E 320CDI
Motor: 3.2 (3199 ccm) přeplňovaný vznětový vidlicový šestiválec
výkon 165 kW/224 k
Zrychlení na 100 km/h: 8,1 s
Max. rychlost: 234 km/h
Spotřeba: 10,1/5,8/7,2 l/100 km
Základní cena: 1 300 000 Kč
Cena testovaného vozu: 2 131 579 Kč