Menu Zavřít

Pan Mitsubishi. V dobrém i zlém

7. 9. 2020
Autor: Euro.cz

Osamu Masuko vyvedl automobilku z několika krizí Zlatá doba světové rallye je dávno pryč. A s ní i éra japonských značek Subaru a Mitsubishi, kdy především model Lancer Evo dělal druhé jmenované automobilce obrovskou reklamu a stal se vysněným vozidlem řady motoristických fanoušků po celém světě.

Se smrtí dlouholetého šéfa továrny Osama Masuka (19. února 1949 až 27. srpna 2020) se sestup Mitsubishi z kdysi předních příček oblíbenosti jen prohloubí.

„Osamu vybudoval pevné vztahy s managementem partnerů aliance NissanRenault a uvnitř skupiny Mitsubishi Group díky své dobré komunikaci a své osobnosti,“

popisuje automobilka bývalého ředitele. Do skupiny Nissan-Renault se společnost zapojila v roce 2016, když se Nissan stal s 37procentním podílem jejím největším akcionářem.

Masuko však v Mitsubishi působil daleko dřív. Přišel už v roce 2004, rok nato se stal prezidentem společnosti a později předsedou představenstva. A jestli se dá mluvit o tom, že dnes i kvůli pandemii

čínské chřipky japonská automobilka hodně trpí a stahuje se z evropského marketu, možná ještě větší krizi zažívala v době Masukova nástupu. Právě tehdy se totiž provalilo něco, po čem by každý pravý japonský manažer spáchal harakiri.

Ukázalo se, že automobilka už mnoho let ví o zásadních systémových chybách ve svých vozidlech po celém světě. A že se nevyhne hromadným svolávacím akcím zpátky do servisů, kde bude muset problém vyřešit. Osamu Masuko se v té chvíli ukázal jako správný krizový manažer, značku se třemi diamanty v logu restartoval,

postupně ji vrátil na výsluní a především k dobrým finančním výsledkům.

Masukovy manažerské schopnosti a tým spolupracovníků, jež si vybral, Mitsubishi využila při nástupu alternativních pohonů a automobilka se díky modelu Outlander PHEV stala důležitým hybatelem v segmentu plug-in hybridů.

V roce 2016 pak Masuko musel řešit skandál, kdy se provalilo, že inženýři továrny u výpočtů spotřeby nových vozidel fixlovali a záměrně ji vylepšovali.

Potíž se týkala mnoha stovek tisíc automobilů. I z tohoto temného údolí Osamu Masuko firmu vyvedl a šéfem zůstal.

V čele Mitsubishi vydržel až do letošního 7. srpna, kdy ze zdravotních důvodů odstoupil a stal se speciálním poradcem automobilky. Ani ne tři týdny po odchodu do důchodu jej stihla srdeční slabost, která byla příčinou úmrtí.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?