Loňský rok pivovarníky opět nemile překvapil chladným počasím a záplavami. Přesto má český pivní trh podle šéfa tuzemské jedničky Plzeňského Prazdroje stále silnou pozici a perspektivu pro majitele a investory. „Ve světě roste obliba českého piva, což vidíme i na našem exportu,“ říká generální ředitel Paolo Lanzarotti.
Ne tak docela. Na české kultuře je krásné, že Češi mají vypěstovaný silný vztah k pivu, a to i mladá dospělá generace. Co se ale týče cideru - věřte nebo nevěřte, v Česku je poměrně velká populace lidí, kteří nepijí pivo vůbec. Kingswood Cider je tak určen lidem, kteří nemají vztah k pivu, protože jim například nevyhovuje jeho hořkost. Kingswood je nápoj, který je má oslovit a je určen jak pro mladou, tak pro starší generaci, pro muže i ženy. Není to vůbec úzce profilovaný nápoj. V Česku má potenciál a věříme mu.
E15: I Prazdroj loni na trh uvedl alkoholický nepivní nápoj cider. Je to reakce na trend, kdy postupně odchází stará generace každodenních pivařů?
E15: Kolik jste jej dosud prodali a kolik chcete letos?
Na trh jsme jej uvedli loni, na začátku jen v čepované variantě pro hospody. Teprve před necelým měsícem pak i v lahvích pro maloobchod, právě proto, že se mu daří. Prodejní data nám už teď říkají, že ukazatel opakovaného nákupu je vysoký, dokonce nejvyšší ze všech novinek, které jsme uvedli. Nyní především chceme, aby během následujícího roku a půl cider ochutnalo a vyzkoušelo 1,5 milionu dospělých lidí. To je náš současný cíl.
E15: Loni na jaře Prazdroj předpovídal, že se trh s nealkopivem zdvojnásobí. Podle údajů svazu pivovarů ale loni výroba nealkopiva v Česku mírně klesla. Je ta předpověď Prazdroje stále reálná?
Určitě ano, náš prodej Birellu roste. Pokud bude nealkoholické pivo prezentováno jen jako náhrada za alkoholické pivo v situacích, kdy si nemůžete dát alkoholické pivo, bude mít omezenou možnost růstu. Ale pokud jej budeme představovat jako osvěžující nápoj pro dospělé vhodný k nejrůznějším aktivitám, který má stejné pozitivní aspekty jako pivo, ale neobsahuje alkohol, bude mít neomezené možnosti. Také proto jsme se stali partnerem běžeckých závodů Run Czech. Takže ano - věříme, že prodej nealkoholického piva může být v příštích deseti letech dvojnásobný.
U fotbalu jsme více než 15 let a snažíme se propojení českého fotbalu, fanoušků a piva udržet a do budoucna dále rozvíjet. Nyní to vidím tak, že spolupráce značky Gambrinus a českého fotbalu bude dál pokračovat
E15: Loňským překvapením je po tříletém boomu propad prodejů ochucených piv, označovaných jako beermixy či radlery, o celých 40 procent. Pocítil to i Prazdroj?
U nás nebyl propad tak veliký, ale prodeje nám také poklesly. Radlery jsou velmi sezonní záležitostí, přímo závislou na počasí. Pokud je teplo, prodeje strmě stoupají. Pokud je počasí jako loni v červnu, prodeje nerostou. Tato kategorie ale už má na pivním trhu své místo a věřím, že si je udrží a dál poroste. Pivní trh byl totiž před pěti lety zcela jiný. Vše se týkalo tradičního českého piva. Nyní je nabídka velmi rozmanitá. Jsou tady ochucená piva, pšeničná piva, jako je například Fenix, a od loňska i zcela nová kategorie ciderů. Tradiční české pivo je stále důležité, má stále největší podíl a pravděpodobně to tak i zůstane. Ale další nabídka tady je také a bude i nadále.
E15: Prazdroj každoročně zvyšuje ceny piva. Bude to nutné i letos?
V současné době nic takového neplánujeme. Pokud by to bylo z nějakého důvodu nárůstu cen surovin či energií nezbytně nutné, oznámili bychom to dostatečně v předstihu. Rád bych ale zmínil, že loni jsme cenu zvyšovali pouze pro maloobchod, a to v průměru pouze o 0,7 procenta. Cenu sudového piva jsme ponechali.
E15: Proč?
Chtěli jsme podpořit restaurace a hospody v jejich snaze, aby se jim začali vracet zákazníci a byla zachována česká pivní kultura. Vnímáme to jako jeden z klíčových bodů. Zvýšení spotřební daně na pivo (od ledna 2010 o třetinu - pozn. aut.) mělo dopad na celý trh. Původně mělo trvat jen jeden rok, ale nakonec trvá dosud. Rozvoji pivního trhu to vůbec nepomáhá, naopak to ubírá konzumenty, neboť jsou na cenu citliví. To by samozřejmě řekl o svém oboru každý. Pro mne jako člověka ze zahraničí je ale skutečně překvapující, že oblast tak klíčová pro českou ekonomiku, jako je oblast ho-re-ca (hotelů, restaurací a kaváren a obecně pohostinství - pozn. aut.), má tak vysokou spotřební daň. Na základě toho vidíme, že jakákoli malá změna ze strany státu má velmi rychlý přímý dopad na to, jak se dotyčnému sektoru daří. U zvýšení daní to byl velmi negativní dopad na celý náš obor.
E15: Podíl spotřeby piva v restauracích klesá již několik let a nynějších 41 procent je nejnižších v historii. Zároveň kvůli tomu každoročně zmizí z mapy pohostinství stovky podniků s čepovaným pivem. Zaznamenává i Prazdroj úbytek hospod, kam dodává pivo?
Ano, u nás je ale pokles zákazníků z oblasti restaurací a hospod proti celému trhu výrazně menší. Je to i díky tomu, že se snažíme provozovatele podpořit, aby se jim na trhu dařilo. Samozřejmě tento úbytek souvisí i se změnou životního stylu. Když jste chtěli před dvaceti lety jít za zábavou a setkat se s přáteli, hospoda byla jednou z mála možností. Nyní je příležitostí mnohem více. A samozřejmě si nemusíme říkat, že je to ovlivněno i příjmy lidí. Proto je pro nás tolik důležité vytvářet nové trendy a inovace a tím nové příležitosti. Jsou to například nové koncepty hospod jako Kozlovna a Radegastovna nebo Gambrinus nepasterizovaný, který je určený jen pro hospody.
E15: Prazdroj má čtyři pivovary – dva v Plzni, v Nošovicích a ve Velkých Popovicích. Bude se na tomto počtu v budoucnu něco měnit?
V současné době nemáme žádné plány, že by se to měnilo.
E15: Ptám se proto, že na trhu se říká, že je na prodej Kozel v Popovicích.
Opravdu? Ne. Kozel není na prodej.
E15: Do Česka nyní vstoupila světová čtyřka Carlsberg, která koupila většinu v Žateckém pivovaru, předloni i devítka Molson-Coors akvizicí skupiny StarBev v čele s Pivovary Staropramen. Jedná se o nějaký nový trend zájmu o tuzemské pivo a zdejší pivovary?
Mě to nepřekvapuje. Právě proto, že Češi mají ke svému pivu a související kultuře silný vztah. V poslední době navíc stále stoupá export českého piva, což může takové případné investorské rozhodnutí podpořit. Ve světě roste obliba českého piva, což vidíme i na našem exportu.
E15: Zkoušel SABMiller dovoz některých svých globálních značek do Česka, nebo je český trh natolik nedobytný, že to nemá smysl?
Nikdy neříkejte nikdy. V minulosti jsme to ale zatím nikdy neudělali. Máme natolik bohaté a silné portfolio piv a nápojů, že to nebylo nutné. Je to spíše naopak – české pivo si nachází cestu a své příznivce v zahraničí, zejména Pilsner Urquell a Kozel. Ale pokud uvidíme příležitost nebo poptávku ze strany konzumentů, možnost tady vždy je. Prostor pro některou ze značek SABMiller se může objevit. Ale vždy to záleží na tom, jak dotyčnou značku v Česku představit, aby zapadla do zdejší pivní kultury. U mladých dospělých lidí vidíme, že jim české pivo chutná, ale chtějí, aby jim to pivo řeklo více, mělo nějaký příběh. O to se snažíme právě prostřednictvím restaurací a hospod typu Excelent Urban Pub.
E15: Gambrinus prý přijde o post hlavního sponzora fotbalové ligy, z jejíhož názvu tak téměř po dvaceti letech zmizí název Gambrinus. Je to už jisté?
V současné době stále platí smlouva, ta vyprší v polovině roku. Velmi intenzivně nyní jednáme s Fotbalovou asociací ČR o nových podmínkách další spolupráce. Do té doby bych k tomu řekl jen to, že u fotbalu jsme více než 15 let a snažíme se propojení českého fotbalu, fanoušků a piva udržet a do budoucna dále rozvíjet. Nyní to vidím tak, že spolupráce značky Gambrinus a českého fotbalu bude dál pokračovat.
Paolo Lanzarotti (47) |
---|
V pivovarnictví působí devátým rokem. Do společnosti SABMiller nastoupil v roce 2005 a postupně prošel řadou vedoucích pozic v Itálii. Na Slovensku poté vedl rok a půl Pivovary Topvar, odtud se přesunul do Indie, kde řídil oživení indického podniku SABMiller zahrnujícího 14 výrobních závodů. Ve své předešlé obchodní kariéře působil 18 let u společnosti ExxonMobil ve Velké Británii, Itálii, Indii a Francii. |
Čtěte také:
Plzni a Kozlu se pod SABMillerem daří
Pivovary podváděly v boji o unijní značku, inspektoři našli více chyb