Dopravu v krajském městě tíží desetitisíce osobních a nákladních aut, které každý den projedou jeho centrem. Situaci a rozvoj regionu zlepší výstavba tříkilometrového jihovýchodního obchvatu města, který má být hotov za čtyři roky. Nová dopravní smyčka kolem Pardubic má s největší pravděpodobností začít vyrůstat za dva roky.
Dopravu v krajském městě tíží desetitisíce osobních a nákladních aut, které každý den projedou jeho centrem.
Situaci a rozvoj regionu zlepší výstavba tříkilometrového jihovýchodního obchvatu města, který má být hotov za čtyři roky.
Nová dopravní smyčka kolem Pardubic má s největší pravděpodobností začít vyrůstat za dva roky. Dokončena by měla být v roce 2011. Obchvat spojí východní a západní část města a vznikne též nová přeložka silnice na sídliště Dukla a Višňovka. FIRMY UŠETŘÍ KILOMETRY Díky obchvatu se Pardubice zbaví bezpočtu aut nákladní i osobní dopravy. „Spočítali jsme, že za 24 hodin natáhne obchvat 10 tisíc osobních a 1000 až 1500 nákladních aut,“ upozorňuje projektant stavby Jiří Schejbal. Doprava se odkloní rovněž z průmyslové zóny v Černé za Bory. „V současnosti firemní auta musí najet 13 kilometrů, aby se dostala změsta. Po dokončení ochvatu najedou pouhé tři kilometry,“ dodává primátor Pardubic Jaroslav Deml.
Jihovýchodní obchvat bude 3,1 kilometru dlouhý a přijde na 500 až 700 milionů korun. V roce 2009 se počítá se stavbou dalších klíčových silnic. První vyřeší kruhovou křižovatku u Hypernovy na Palackého třídě, kde přibude přímý nájezd ve směru na Chrudim. Komunikace se rozšíří ze dvou pruhů na čtyři. S dokončením této stavby také souvisí projekt nazvaný Trojice, který zcela promění nešikovnou křižovatku u rafinerie Paramo. „Stavět se má také čtyřproudá komunikace I/37 na Hradec Králové, která zlepší napojení na dálnici D11,“ upřesňuje ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr.
„V tomto roce se sejde několik velkých staveb, a nevím, jestli se ufinancují. Jsou ale na sobě finančně nezávislé,“ říká Vebr s tím, že v případě křižovatky u Parama a Hypernovy by měly být obě stavby zprovozněny najednou.
DALŠÍ OBCHVAT JE NEJISTÝ
Naproti tomu zatím nejistý termín má výstavba severovýchodního obchvatu. „Pro Pardubice ale není tento obchvat největším bolákem,“ doplňuje Vebr. Trasa má vést za supermarketem Interspar, kolem koupaliště, přemostí slepé rameno Labe co nejdál od chatové oblasti a skončí na kruhové křižovatce na Dubině.
„Severovýchodní obchvat by neplnil funkci jen pro vymezení tranzitní obsluhy, sloužit bude také pro okolní zástavby na Dubině, Haldě a Hůrkách,“ tvrdí Schejbal s tím, že se tak obyvatelé čtvrti snadněji a rychleji dostanou do nákupní zóny na druhé straně města.