Menu Zavřít

Pařížský autosalón se blýskal premiérami

7. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Ale ukázali se i ti, kdo chtěli ušetřit V Paříži se představila řada automobilů, jejichž testy či stručné charakteristiky přinesl Profit v minulých číslech. Světově proslulý pařížský Le Mondial dal za pravdu analytikům, kteří už před rokem, dvěma tvrdili, že automobilové továrny bez ohledu na jedinečnost značky začínají žít ideou společných vývojů a šetření rozpočtů.

Ale ukázali se i ti, kdo chtěli ušetřit

V Paříži se představila řada automobilů, jejichž testy či stručné charakteristiky přinesl Profit v minulých číslech.

Světově proslulý pařížský Le Mondial dal za pravdu analytikům, kteří už před rokem, dvěma tvrdili, že automobilové továrny bez ohledu na jedinečnost značky začínají žít ideou společných vývojů a šetření rozpočtů. Neznamená to ovšem, že by pařížský autosalon postrádal lesk, slavné premiéry i hrozny fotografů tlačících se lokty navzájem při odhalování nových modelů.

Společně na mezeru

Ukázkou společného vývoje byli Němci - Porsche a VW sdílenými náklady vyvinuli to, co jim oběma tolik chybělo: off-road. Před více než měsícem se rozjela sériová výroba VW Touaregů v Bratislavě. Tady se také připravuje hodně komponentů pro Porsche Cayenne. To je označováno za současný nejrychlejší terénní vůz, když s čtyřapůllitrovým motorem akceleruje s výkonem 450 k z klidu na stovku za 5,6 vteřiny. Jak Touareg, tak i Cayenne putuje ze Slovenska do západní Evropy a pak zejména přes Atlantik do USA. Právě vidina zajímavě se rozvíjející poptávky za oceánem byla důvodem spojení obou automobilek.

Na domácím hřišti

Běžnějším vozům a lidovějšímu uplatnění se věnovaly všechny tři domácí francouzské automobilky. Především svorně obsadily nejprestižnější místa hned v největší hale u vstupu na výstaviště. Renault zvedal několik opon, když odhalil: nové Clio V6, Mégane II, Espace IV a koncept auta budoucnosti Ellypse. Peugeot dokonce už dva týdny před pařížským Mondialem ukázal 307CC a Citroen pěkně zapracoval s Berlingem a C3 Pluriel.

Minivozy: Zájem sytí vývoj

Učebnicovým příkladem prudkého rozvoje zájmu byly minivozy Smart z produkce Daimler-Chrysler. Na nápadné ploše jich stálo celkem sedm v nejrůznějších úpravách. Zatímco po městě za branami výstaviště, ale i v dalších evropských městech například v Římě, se Smarty prohánějí dosud především v podobně citycoupé, Mondial sytil rostoucí zájem o další varianty se smělými jmény: Brabus, Passion, Pulse, Crossblade či dokonce i Roadster-coupe. Většinou jde o auta se stahovací střechou, plná smělého mladého designu a za vstřícnou cenu.

Škoda trochu bokem

Mladoboleslavská Škoda Auto vystavila v Paříži „jen“ fabii s celohliníkovým tříválcem a sportovně laděnou Octavii RS. Bohužel dost stranou zůstal Superb, který v rámci koncernu zatím nedokázal vystoupit ze stínu Passatu. Aby expozice byla alespoň něčím občerstvená, zkusila si mladoboleslavská továrna sportovní variaci na téma Fabie. Modrý kombík dostal navíc přední spoiler, projektorové mlhovky, tříramenný volant, digitální tachometr a bezpečnostní ocelové výztuhy za zadní sedadla. Zástupci automobilky ovšem stejně jako na jaře v Ženevě před sportovní dvoudveřovou variantou Superbu tvrdili, že tenhle vůz se nikdy sériově vyrábět nebude. Škodovka byla bohužel v Paříži právě tím, kdo se očividně snažil nevydat se z poslední reklamní koruny.

Limuzíny teď i pro futuro

Vysoký luxus nabízely tradičně značky Volvo, Jaguar a Mercedes. Ten na nejvyšší místo své prezentační plochy umístil slavnostně Maybach - auto, které má hledat soupeře tak leda ve značce Bentley. Celý interiér - lidé z Mercedesu nedovolili u Maybachu otevřít dveře ani fotografům - byl včetně volantu vyvedený v krémové kůži. Budoucnost vznosných limuzín odhadovali například v General Motors modelem Hywire s prosklenou přídí i zádí a motorovou jednotkou umístěnou v podlaze, která je dokonale plochá po celém voze a na níž jsou přímo usazena sedadla. Velmi futuristicky bylo pojato i řízení - zcela zmizely pedály a volant metamorfoval v polyfunkční „pilotní“ madla.

Naložit materiál i rodinu

Kdo se nebude bát koupit účelnější vůz, dá automobilkám za pravdu. Zbytečnými rozpaky trpí ten, kdo se ještě stále ošívá pořídit vůz, kterým ráno odveze dítě do školy, přes den poshání materiál, odtransportuje pár svých lidí na pracoviště za městem a týmž autem o víkendu vyveze rodinu za tchýní. Prostornější automobily, šikovné dodávky na lidi i menší náklad jdou a ještě podle průzkumů automobilek půjdou dobře na odbyt. Účelnost hýbe trhem.

Opel Meriva

Opel představil v Paříži chytře řešený model Meriva. Tento pětisedadlový minivan je o něco menší než model Zafira. Nejsilnější zbraní Merivy je její promyšlený systém uspořádání sedadel „FlexSpace“, který změnou uspořádání zadních sedadel umožňuje přizpůsobit interiér pětisedadlového vozu nejrozmanitějším přepravním požadavkům, aniž by přitom bylo nutné vyjímat z vozu jakákoli sedadla. Nový Opel Meriva se bude vyrábět od ledna roku 2003 ve španělském závodu automobilky v Zaragoze. „Merivu nelze zařadit do žádné konvenční automobilové třídy či tradičního tržního segmentu. A to přesně odpovídá naší nové modelové filozofii a strategii. Očekáváme, že kolem roku 2005 se bude v Evropě prodávat asi 500 000 minivanů, jako je naše Meriva, a díky zřetelnému náskoku máme velkou šanci ukousnut z tohoto koláče pořádné sousto,“ říká Carl-Peter Forster, šéf automobilky Opel.

Citroen Berlingo

Francouský výrobce původně prezentoval Berlingo jako „pořádný kočár“. Mělo to vystihnout fakt, že do auta lze pohodlně naložit cokoliv a ještě se v pohodlí usadit. Dosud ovšem po Berlingu sahali spíš podnikatelé, kteří sledovali více potřeby transportu drobného materiálu a zboží, než víkendové blaho své rodiny. Citroen chce tuto nerovnováhu změnit a na autosalonu prezentoval tentýž vůz, ovšem co nejvíc přiblížený lidem, rodině a volnému času. Střechu prosvětlily prosklené pásy, přední reflektory kryje mřížka a interiér oplývá odkládacími plochami. I přes pět pohodlných míst zůstává ještě stále za zadními dveřmi dost prostoru na zavazadla.

MM25_AI

Renault Kangoo

O Kangoo se v testových hodnoceních mluvilo jako o všestranném autě bez výraznějšího komfortu. Že ovšem i původně trochu šedivé, byť užitečné vozidlo lze upravit i pro mladé oko a třeba i víkendové sportovce, ukázala i variace nazvaná Kangoo break´up. Plod snažení Renault na úseku otevřených vozidel - Kangoo break´up - byl konstruován a řešen na bázi běžného sériového Kangoo. Poskytuje požitky z jízdy otevřeného vozidla s možností využití k rekreačním a sportovním výletům (terénní kola, lyže, surf), přičemž si zachovává rodinný charakter. S vnějším designem má Kangoo break´up tak trochu ducha vozidla 4×4. Je delší a i přesto si uchovává ovladatelnost. Je vybaven benzinovým motorem 1.6 16V s výkonem 110k.

  • Našli jste v článku chybu?