Společnost
DEL ze Žďáru nad Sázavou navrhla a začátkem letošního roku zkonstruovala
automatizovanou výrobní linku pro takzvané pyrodiskonektory. Tedy zařízení,
které při nehodě odpojí baterii elektromobilu od zbytku vozu.
Díky nové
lince přibývá v Česku výroba dílů pro elektromobily zahraničních výrobců nejen
z Evropy, ale i ze Spojených států. Ve Žďáru vznikl jak konstrukční návrh, tak
i samotná poloautomatická linka, která dokáže během jedné směny vyrobit až 400
„odpojovačů“. „Jedná se o zařízení, které v případě nenadálé události či nehody
odpojí baterii elektromobilu od zbytku vozidla. Tento bezpečnostní prvek má za
úkol zamezit vzniku požáru nebo předejít úrazu elektrickým proudem,“ vysvětluje
Zdeněk Králíček, obchodní ředitel společnosti DEL.
Elektrony na vzestupu. Prodeje elektromobilů v Evropě loni rostly
Hlavní princip dílu spočívá v takzvaném iniciátoru. „Technologie je podobná té, která se používá u airbagů. Iniciátor v případě nárazu exploduje v diskonektoru a přeruší vedení mezi baterií a ostatními částmi vozu,“ doplňuje Králíček. Na lince probíhá kompletní výroba odpojovačů.
Považujete elektromobily za bezpečné?
Tedy od
usazení dílu přes nanesení silikonu, vložení iniciátoru a sesazení komponent až
po lepení štítků s QR kódy. Žďárský DEL se v poslední době pochlubil i vývojem
samoobslužné nabíjecí stanice, včetně „rychlonabíječky“ schopné dobít baterii
vozu na 80 procent kapacity během 30 minut.