Ojetý osobní vůz může sloužit jako relativně spolehlivý a úsporný stroj pro převážení materiálu. Potvrzuje to Josef Vovsík z Kněževse u Rakovníka.
V roce 1994 si podnikatel koupil tehdy už pětiletý automobil Renault 19. „Auto mělo najeto 130 tisíc kilometrů, vlastně už to byla stará ojetina. Vyšla mě na 190 tisíc korun, řekl jsem si, je to v naftě, motor musí vydržet. A také dodnes jezdí,“ říká někdejší horník Vovsík. Nyní už je v důchodu a k němu si přivydělává drobným podnikáním.
„Kromě toho provádím rekonstrukci rodinného domu, hodně věcí převážím na chalupu. Renault vozil cement i vápno a spoustu dalšího materiálu. Používám ho vlastně jako nákladní auto.“ Aje to hodně úsporné ježdění, vůz funguje v souladu s dlouhodobým měřením za 5,5 litru nafty na sto kilometrů jízdy. „Ročně najedu asi deset tisíc kilometrů, náklady na palivo jsou malé,“ tvrdí podnikající důchodce.
Co Josefa Vovsíka na renaultu pozlobilo? Bylo to těsnění hlav válců, které se porouchalo právě na cestě do Francie. „Tehdy jsem se štěstím dojel, měl jsem ale problémy. Těsnění dělali v servisu v Roztokách u Prahy, s jejich prací jsem rozhodně nebyl spokojen. Nakonec mi jej opravil soukromník na Kladně a mám klid.“
Vyměnil by Vovsík svoji devatenáctku za novější auto? „Teď ne, fungl nového vozu by bylo na převážení cementu škoda. Můj současný kočár je stále spolehlivý,“ uzavírá bývalý horník.
RENAULT 19 (1989)
Typ vozu | pětimístný liftback |
Motor | 1,9 diesel |
Rok výroby | 1989 |
Počet najetých km | 231 000 |
Max, rychlost | 150 km/hod |
Spotřeba | 5,5 1/100 km |
Spolehlivost (dle majitele) | 90 % |