Menu Zavřít

Pátý pokus

22. 4. 2004
Autor: Euro.cz

Prodat ABA nemusí být nakonec tak složité

Pouhých 40 tisíc eur (1,28 milionu korun) budou muset překonat nabídky zájemců o 69 procent akcií asistenční motoristické služby ABA. U firmy, jejíž zisky se pohybují v milionech korun a která má na účtech deponováno přes devadesát milionů, jde o pakatel. Není to však jediná podmínka připravená Českou konsolidační agenturou (ČKA), cena představuje jen polovinu váhy celkové nabídky. Další kritéria se týkají podnikatelského plánu převzetí a rozvoje společnosti. Oldřich Vaníček, prezident Ústředního automotoklubu (ÚAMK), který má o akcie zájem, na adresu kritérií pro týdeník EURO poznamenal, že takto nastavené podmínky tendru jen přilákají plejádu pokušitelů, kteří mohou fungovat jako bílí koně.
Short-list bude představenstvem ČKA schválen 18. května a výběrové řízení uzavřeno 29. června. Investiční poradce Commerzbank pak do dvou dnů doporučí dva zájemce, kteří budou muset ještě předtím složit kauci 25 milionů korun. Teprve potom přijde ke slovu meziresortní poradní komise, kterou ustanoví ministr financí Bohuslav Sobotka.

Klamné manévry.

Po večerním jednání kabinetu 24. března oznámil Jindřich Marek z tiskového odboru vlády agentuře ČTK, že ministři nepřijali kritéria tendru na privatizaci ABA, která vypracovalo ministerstvo průmyslu a obchodu společně s ministerstvem pro místní rozvoj. Z vládní informace vyplývá, že o nových kritériích veřejného výběrového řízení měla rozhodnout meziresortní komise, jejímž ustavením byl pověřen ministr financí. Nic z toho však neodpovídá usnesení vlády č. 272 z téhož dne. V něm totiž byla kritéria schválena a na jejich základě ČKA připravila výběrové řízení a Commerzbank long-list. Meziresortní poradní komise, která má být ustavena do dvou týdnů, zasáhne podle harmonogramu tendru do hry až v červenci jako poradní orgán vlády.

Kruh se uzavřel.

Předchozí čtyři pokusy prodat ABA se nezdařily. ČKA nejprve zabrzdilo ministerstvo pro místní rozvoj snahou dostat ABA prostřednictvím investiční rady vlády do programu Rozvaha a Exit. Pak se do hry vložilo ministerstvo financí, které výběrové řízení v ČKA pozastavilo a vinu přiřklo bývalému šéfovi ČKA Pavlu Řežábkovi. Na návrh ministerstva pro místní rozvoj pak vláda rozhodovala o přímém prodeji společnosti ÚAMK. Poté, co ministři přímému prodeji předem vybranému zájemci zabránili, bylo ministerstvo průmyslu a obchodu pověřeno vypracováním podmínek tendru o více kritériích. Ani ty však kabinet neschválil v plném znění. O zbytek se postarala konsolidační agentura, která svižně rozpracovala podmínky výběrového řízení na nejvýhodnější nabídku. Vše se vrátilo na srpnovou startovní čáru, kdy se akcie ABA dostaly z kajmanských fondů bývalého majitele ČSOB do správy ČKA.

FIN25

V předstihu.

Na konsolidační agenturu nebo přímo na ABA se s předstihem obrátili čtyři zájemci. Autoklub České republiky jako desetiprocentní vlastník ABA, francouzská AXA Assistance a dvě poradenské firmy Dragon Cupital a Dynacor Capital. Týdeník EURO má rovněž informace, že jistá německá poradenská firma se zastoupením v Praze pracuje i pro tři rakouské zájemce, kteří se ještě neobjevili ani na long-listu. Zájem je i ze Slovenska. Některé společnosti dokonce půjdou do tendru na několika frontách: pod svým jménem i prostřednictvím nezávislé konzultační firmy. V zainteresovaných kruzích se hovoří o tom, že reálná cena asistenční služby ABA nemůže být vyšší než 40 milionů korun. „Nabízet víc je nesmysl, protože za stejné peníze vytvoříme novou asistenční službu na zelené louce bez závazků,“ potvrdili týdeníku EURO nezávisle na sobě dva ředitelé firem, jež se tendru zúčastní.

Favorité?

Jedním z největších favoritů zůstává i nadále ÚAMK. „Zájem máme,“ potvrdil jeho prezident Oldřich Vaníček. Pouze ÚAMK splňuje ze zájemců uvedených na long-listu podmínku poskytování turistických a dopravních informací a podmínku zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Tyto programy však mají váhu pouhých deseti procent. Generální ředitel AXA Assistance CZ Miroslav Herman, který loni zájem o ABA vyloučil, nyní týdeníku EURO řekl: „Zájem jsme neměli, ale někteří naši partneři nás přesvědčili o opaku.“ Na long-listu Commerzbank se objevili i mimořádně silní investoři: Penta Finance, J&T Securities, Patria Finance, Škoda Auto, AAA Auto nebo Raiffeisen Private Equity Management. Je na něm i 14 zahraničních pojišťoven a poskytovatelů asistenčních služeb a stejný počet domácích společností. Celkem 43 firem.

  • Našli jste v článku chybu?