Menu Zavřít

Paušál za vytáčený přístup k internetu nebude

25. 11. 2002
Autor: Euro.cz

V pátek 15. listopadu se uskutečnilo jednání technické části Fóra pro dial-up. Podle posledních informací se zdá, že komutované připojení k internetu zpoplatněné paušálem můžeme zapomenout. Síť Českého Telecomu je sice za poslední léta modernizována, až kam to jenom šlo, ale podle slov představitelů Čtc by nápor internetových uživatelů neunesla.

V pátek 15. listopadu se uskutečnilo jednání technické části Fóra pro dial-up. Podle posledních informací se zdá, že komutované připojení k internetu zpoplatněné paušálem můžeme zapomenout.

Síť Českého Telecomu je sice za poslední léta modernizována, až kam to jenom šlo, ale podle slov představitelů Čtc by nápor internetových uživatelů neunesla.

Jak s paušálem

Nebude. Jasně, krátce a stručně. Proč? Protože dle Telecomu má pro takovýto provoz nedostatečně dimenzovanou síť. Celá síť Českého Telecomu je dimenzována tak, aby vyhovovala především hlasovému provozu, který je od toho internetového diametrálně odlišný. Běžný uživatel telefonní linky provolá několik minut, maximálně desítek minut v kuse, zatímco internetový uživatel je schopen provolat i několik hodin v kuse, což by při zavedení paušálu mohlo podle Telecomu síť položit. Podle vyjádření Telecomu by pro zavedení celodenního paušálu pro vytáčený internet musela být buď:

a) posílena stávající kapacita sítě nebo

b) reorganizována stávající situace v oblasti převodu analogového signálu na IP protokol.

Ad b)

V současné době je situace taková, že Telecom vede volání na internet od účastníka skrz místní a tranzitní ústřednu až k poskytovateli, kde je analogový signál převeden na modemu poskytovatele zpět do digitální podoby protokolu IP. Aby bylo možné zavést plošný paušál, musel by Telecom oddělit takováto volání již na místní ústředně, převést je na IP protokol a dále vést již k jednotlivým ISP po datových rozvodech a nikoliv po klasické telefonní síti. Stanovisko Telecomu má však pár drobných háčků, které je třeba rozvést. Telefonní síť Českého Telecomu je dimenzována tak, aby zvládla typické chování hlasových uživatelů, kteří jsou zpoplatňováni po minutách, zatímco obvyklé chování internetových uživatelů, zvláště po zavedení paušálu, je velice odlišné a podle slov jednoho z diskutujících může mít pro síť až katastrofální následky. Síť Českého Telecomu má v současné době dvě špičky. První nastává kolem deváté hodiny dopoledne. Tu tvoří převážně hlasový provoz. Druhá nastává mezi 18. a 19. hodinou, kdy nastává špička tvořená jak hlasovým, tak i datovým provozem. Podle slov jednoho ze zástupců Čtc musí být síť dimenzována, a pokud by došlo k zavedení paušálu, internetový provoz během druhé špičky by se zvýšil a muselo by nutně dojít k navýšení kapacity sítě. Dle mého názoru ovšem u druhé špičky nejde ani tolik o příčinu, jako o důsledek. Spousta lidí je doma z práce mnohem dříve, ale čekají právě na šestou či sedmou večerní, kdy je levnější datové připojení, aby si stáhli soukromou poštu a zabrouzdali si na oblíbených stránkách či poklábosili s přáteli přes některý z mnoha komunikačních programů. Pokud by tedy byl zaveden paušál, nemusel by nutně následovat katastrofický scénář, jak ho předestřel Český Telecom, ale naopak by spíše došlo k rozlošení druhé špičky do mnohem delšího časového horizontu. Argumenty o nedostatečné kapacitě telefonní sítě pro internetové hovory nejsou nelogické, a také nezaznívají poprvé, ale i sám Telecom si občas střílí do vlastních řad. Tentokrát totiž vytáhl ještě s jedním argumentem, který je poněkud v rozporu s dříve uvedenými fakty. Na fóru uvedl Telecom jako další argument proti zavedení paušálu také fakt, že ani odbočení internetového provozu přímo na místní ústředně zavedení paušálu neumožňuje. Tím pomyslným úzkým hrdlem se staly tzv. RSU (Remote Subscriber Unit) neboli „předsunutý“ převaděč, který je ještě před ústřednou na straně u zákazníka a který svádí dohromady až téměř tisícovku účastníků a spojuje je s místní ústřednou. Funguje tedy podobně jako převaděče televizního signálu. Ovšem pouze s tím rozdílem, že dovnitř vede skoro tisíc drátů, ale ven směrem k ústředně pouze dva PRI kanály, které tedy mohou vést současně maximálně 60 hovorů. Tady je ono úzké hrdlo, které by se mohlo zneprůchodnit ve chvíli, kdy se z té necelé tisícovky šedesát lidí najednou připojí k internetu. V tu chvíli zůstane celé okolí bez funkčního spojení se zbytkem světa. Telecom také tvrdí, že kapacitu mezi RSU a místní ústřednou nelze posilovat, a proto by se musely budovat celé nové RSU.

Odrazující faktor - minutová sazba

Hlavním problémem pro Český Telecom se tedy zdá být nebezpečí, že uživatelé by surfovali po dlouhé časové intervaly a blokovali by tím zdroje hlasové sítě. Tato skutečnost by pak mohla způsobit problémy na jednotlivých RSU a také uvnitř sítě, což by znamenalo zhoršení celkové propustnosti sítě a tím i kvality služeb. Český Telecom se tedy podle jeho slov snaží uživatele motivovat k tomu, aby se takto nechovali. A jediný jemu dostupný nástroj je právě cena.

WT100

Jak dál?

V okolních zemích nevedlo zavedení paušálu k žádným krachům telekomunikačních sítí. Proto se domnívám, že pokud se Telecom pyšní jednou z nejmodernějších sítí v Evropě, pak by ho ta trocha provozu nemusela ani tolik rozházet. Jedině pokud by chování našich uživatelů bylo natolik odlišné od chování západních sousedů. V tom by mohl být zakopán pes, protože zatímco ve vyspělém světě jsou xDSL technologie již naprostým standardem a standardní ISDN je zastaralé, u nás se zakazuje ADSL a mnoho dalších věcí, které mohly naopak rozvoji internetu v českých luzích a hájích napomoci. Ale snad bude lépe, až naše socialistická vláda prodá svůj podíl v Telecomu. Pak by se mohl trh trochu rozhýbat.

  • Našli jste v článku chybu?