Andrej Babiš dosáhl svého a totálně vyměnil vedení Českého Aeroholdingu. Že to neudělal už před měsícem jednou ranou, to bylo jen tím, že mu na poslední chvíli bylo vysvětleno, že se musí bavit také s korejským spoluvlastníkem Českých aerolinií.
Babiš tak pokecal s Korejci, zveřejnil tiskovou zprávu, v níž se říká, že ti jeho rozhodnutí vzali na vědomí, a Miroslav Dvořák disciplinovaně rezignoval. Ministr financí tím získal vedení firmy podle svých představ a daňoví poplatníci nyní mohou trnout, zda volil lépe než v případě hotelu Thermal v Karlových Varech, kde se mu tamní hoteliéři smějí, až se za břicho popadají.
Nutno konstatovat, že v tomto případě zcela výjimečně nelze najít u Babiše žádný do očí bijící konflikt zájmů, protože jeho firmy se v leteckém byznysu nepohybují. Ze změny poměrů tedy nejspíše nemohou nic vytěžit. I když i zde je asi dobré zůstat obezřetný, protože když není něco veřejně vidět, ještě to neznamená, že to neexistuje.
Leč v případě aeroholdingu má Babiš příležitost ukázat, že si umí vybrat lidi schopné řídit jinak standardní firmu tak, aby dosahovala dobrých hospodářských výsledků.
Aeroholding byl od počátku konstituován proto, aby ochránil majetek krachujících Českých aerolinií před devastujícími účinky bankrotu. Dceřiné společnosti ČSA, jako byly údržba, handling, výcvik pilotů a další, byly vyčleněny a prodány mateřskému holdingu. To je jistě pozitivní, protože mají svou hodnotu, kterou by v případě, že by zůstaly součástí zkrachovalých ČSA, nepochybně ztratily. Stát tak za dvě a půl miliardy získal majetek, který by měl mít hodnotu minimálně dvě a půl miliardy. Přitom udržel ČSA ve vzduchu, což byl tak trochu zázrak. Díky němu také aeroholding získal čas, aby snižoval závislost Letiště Praha na národním dopravci.
Odchod Korejců je stále možný
A nakonec se podařilo přivést Korejce, kteří pomohou také více letišti než aerolinkám. Tedy pokud v Praze zůstanou a budou ochotni se bavit s Babišovým managementem, což vůbec není jisté. Spolupráce až doposud výrazně stála na přátelských vztazích korejských šéfů a odejitého Dvořáka. Korejci pořád mohou ČSA opustit.
A i když proběhnou lhůty, v nichž to smějí udělat, mohou změnit své plány s letištěm. To by současný ministr financí rád privatizoval a uvedl na burzu, jakkoli se tomu koaliční ČSSD usilovně brání. Před krizí bylo Letiště Praha oceňováno až na sto miliard korun. K tomu bude dnes hodně obtížné se přiblížit. Zvláště pokud se pod personální politikou ministra financí rozplynou plány na to, že se z Prahy stane malý korejský hub v Evropě, na němž bude přistávat na lince ze Soulu obří Airbus A380.
Zda tuto situaci zvládne nový management, který nemá prakticky žádné zkušenosti s leteckým byznysem, je otázkou. A nejen pro ministra, který se pořád ohání řečmi o náhradě trafikantů skutečnými odborníky.
Čtěte také:
České aerolinie loni prodělaly 922 milionů korun
Babiš prosadil svou, šéf Českého Aeroholdingu Dvořák skončil