Menu Zavřít

Pavel Páral: Supi už jsou ve vzduchu

30. 9. 2015
Autor: ČTK

Nový šéf VW Matthias Müller prý má plán, jak čelit nejtěžší zkoušce v dějinách firmy. Je jasné, že nový ředitel musí vzbuzovat naději. Ale tento to má a bude mít víc než těžké.

Jestliže americké testy ukázaly až čtyřicetkrát vyšší emise oxidů dusíku, než připouští norma, je nalezení technického řešení problému Volkswagenu asi tak blízko, jako byli alchymisté v laboratořích císaře Rudolfa k nalezení kamene mudrců. Upravit za přijatelných nákladů motory dvanácti až čtrnácti milionů aut tak, aby splňovaly limity, udržovaly deklarovanou spotřebu a výkon, je těžko představitelné.

I kdyby se to podařilo, bude VW čelit pokutám. V Evropě možná budou milosrdné, ale v USA se na nich pěkně popasou. Ještě horší mohou být žaloby zákazníků, kteří se budou dožadovat odškodnění až do výše kupní ceny vozu. Odhad, kolik to vše může stát, si zatím nikdo nedovolil vyčíslit. Ta suma přesahuje představitelné meze a může být pro koncern likvidační. Každých tisíc eur pro majitele švindlujícího vozu znamená pro koncern 12 až 14 miliard eur.

A nejde jen o peníze. Podvod vždy byl, je a bude trestným činem. Vyšetřovatelé budou zkoumat, kolik toho vedení firmy o manipulacích s emisemi vědělo. Pokud padnou konkrétní obvinění na nejvyšší management, přijde na řadu i legislativa upravující trestnou činnost právnických osob s tresty dosahujícími až k zákazu činnosti firmy.

Rozloučení se zisky

Je těžko představitelné, že by pilíř ekonomiky nejmocnější evropské země byl utýrán soudy k likvidaci. Avšak i v případě, že sankce budou mírné a najde se technické řešení, které minimalizuje náklady, může se VW na dlouhé roky rozloučit se svými dosud velmi solidními zisky.

Přitom nejde jen o výnosy pro akcionáře, ale především o zdroj investic do výzkumu a vývoje. Díky němu je koncern dosud bezesporu technologickou špičkou v oboru. Úsilí o udržení finanční stability a značky VW pak může vést i k rozprodeji aktiv včetně některých dalších koncernových značek, z nichž nás samozřejmě zajímá především mladoboleslavská Škoda. Není pochyb, že finanční supové už jsou ve vzduchu.

Proč firma podstoupila takové riziko? Odpověď hledejme v zelené politice, která předepisuje z prstu vycucaná tempa snižování emisí bez ohledu na technické možnosti a náklady na vývoj nových technologií.

Nelze se vyhnout otázce, co bylo na počátku události, která ovlivní automobilový průmysl na řadu let. Proč firma podstoupila takové riziko? Odpověď hledejme v zelené politice, která předepisuje z prstu vycucaná tempa snižování emisí bez ohledu na technické možnosti a náklady na vývoj nových technologií.

Není tajemstvím, že řada dalších automobilek produkuje vozy, jejichž emisní parametry v reálném provozu jsou zcela jiné než deklarované, byť ne tak dramaticky jako u VW. Ta uhlířská víra, že lze poručit větru, dešti i vědeckému pokroku má své důsledky. Chruščov svého času také věřil, že se sovětským vědcům podaří vyšlechtit šestiklasou pšenici, když jim to nařídí, a že pak snadno nasytí zemi, kde zítra znamená včera.


Čtěte také:

FIN25

Frankfurtská burza: Riziko bankrotu Volkswagenu vyskočilo na 20 procent

Skandál Volkswagenu jsme zatím nepocítili, hlásí čeští dodavatelé

  • Našli jste v článku chybu?