Test
Audi A8 už pomalu začínalo vypadat omšele a vedle nové generace A6 nepatřičně nudně. Jednodílnou mřížku chladiče coby novodobý symbol značky sice dostalo již loni, jenže pouze v nejsilnější šestilitrové verzi. A pak dlouho nic. Symbol postupně ovládl tvář téměř všech modelů ingolstadtské automobilky, než znovu došlo na A8. Nakonec to bylo v pravý čas. Připomněl totiž, jak je áosmička dobrý automobil.
Nejhmatatelnější rozdíl Audi A8 oproti ostatní německé konkurenci tkví ve způsobu, jakým se řídí. Neplujete silničním korábem, nekynete davům a nechcete sedět vzadu. Dokonce i když tam člověk sedí, láká jej víc pozice za volantem. Z místa řidiče totiž A8 působí jako vůz, u něhož se při vývoji bral rovnoměrně ohled na všechny členy posádky.
Automobil se při jízdě zdá mnohem menší a kompaktnější, než ve skutečnosti je. Řízení dovoluje precizní vedení zatáčkami, i když je kolem středové polohy méně citlivé. Automatická převodovka tiptronic v běžném režimu dokonale trefuje potřebné stupně pro ničím nerušené cestování, ať už směrem nahoru či dolů. A v záloze má ještě režim sportovní.
S tím úzce souvisí šestiválec pod kapotou. Audi do nejluxusnějšího modelu dodává jako základ nabídky motor 3,2 FSI, jehož výkon byl oproti A6 zvýšen o pět koní na celkových 260. Vzhledem k rozmařilému nakládání s lehkým hliníkem při výrobě bohatě stačí k tomu, aby A8 akcelerovala na stovku za 7,7 vteřiny. Na turbodiesel klidně zapomeňte. Jadrnému zvuku benzinového agregátu se nevyrovná a ticho při uvolněném cestování zůstane tichem.
Otázkou je, zda o plné využití talentu šestiválce někdo opravdu stojí. Sportovní režim převodovky již není tak předvídavý a podřazování mu trvá o chvilku déle (jako vhodné řešení se nabízejí příplatková pádla pod volantem), navíc touha po závodění nebude určujícím motivem pro koupi A8. A to i když má pohon všech kol jako automobil testovaný týdeníkem EURO. Jenže luxusní Audi alespoň poskytuje možnost volby a všestrannost je jeho hlavní předností.
Neméně pozornosti totiž věnuje pohodlí posádky. Adaptivní vzduchové odpružení podvozku s výběrem ze tří variant figuruje v základní výbavě, přičemž komfortní nastavení odkazuje nerovnosti na vozovce mimo vnímání pasažérů. Základem poklidné jízdy jsou přitom rovněž standardní sedmnáctipalcové pneumatiky. Charakter odpružení lze volit prostřednictvím rozhraní MMI pro komunikaci s palubním počítačem, jehož intuitivnost se odhalí během pár stisknutí tlačítek. Perfekcionistické zpracování interiéru včetně obložení z hnědého ořechového dřeva je v současné době u Audi zbytečné zmiňovat. Elegance některých řešení je ovšem zaznamenáníhodná: ovladače pro ukládání pozice sedadel do paměti jsou třeba skryty ve vyklápěcích kapsách dveří.
Testovaný vůz přišel na zhruba 2,7 milionu korun, včetně příplatkové výbavy v podobě navigace, speciálních předních křesel a dalších vylepšení. Proti tomu se jeví čtrnáctilitrová průměrná spotřeba jako malicherná. Služby, jež za tu cenu odvádí, by možná s mírným zaškobrtnutím zvládla i A6 a levněji. Jenže ta nyní vedle A8 vypadá nepatřičně nudně.
Audi A8 3,2 FSI quattro
Motor zážehový šestiválec
Objem 3123 cm3
Max. výkon 191 kW
Převodovka 6stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost 250 km/h*
Průměrná spotřeba 11 litrů na 100 km
Základní cena 2 108 000 Kč
* elektronicky omezeno
Klady
- všestranné jízdní vlastnosti
- široká výbava
- charismatický motor
Zápory - sportovní režim převodovky