Jaká je cena za to, aby si nejpopulárnější internetový vyhledávač udržel svůj náskok před konkurencí? Očividně 26,3 miliardy dolarů (téměř 614 miliard korun). Přesně takovou částku totiž americká technologická společnost podle vlastního doznání zaplatila v roce 2021 za to, aby se její vyhledávač stal výchozí možností na mobilních telefonech a webových prohlížečích vytvářených jinými firmami.
Tato suma byla zveřejněna během antimonopolního procesu, který proti Googlu aktuálně probíhá v USA. Tamní ministerstvo spravedlnosti se spolu s několika státními zástupci snaží dokázat, že americký technologický gigant přistoupil k nezákonným krokům, aby si udržel téměř monopolní postavení v oblasti internetového vyhledávání. Firma měla využít své dominance k tomu, aby se její konkurence nedostala do důležitých distribučních kanálů, k nimž patří třeba webový prohlížeč Safari od společnosti Apple.
Zákaz jednání s konkurenty
Mezi největší příjemce plateb od Googlu patří pravděpodobně právě zmíněný Apple. Konkrétní částky pro jednotlivé společnosti sice v procesu zveřejněny nebyly, analytici ze společnosti Bernstein ale podle CNBC odhadují, že firma z kalifornského Cupertina díky této dohodě jen letos získala zhruba 19 miliard dolarů (přibližně 443 miliard korun).
Podle amerického ministerstva spravedlnosti nicméně Google platí miliardy dolarů každý rok de facto všem důležitým distributorům. „Patří mezi ně výrobci zařízení LG, Motorola a Samsung, hlavní američtí mobilní operátoři AT&T, T-Mobile a Verizon nebo vývojáři prohlížečů Mozilla, Opera a UCWeb. Cílem těchto plateb je zajistit, aby se Google stal výchozím vyhledávačem v prohlížečích a na mobilech. V mnoha případech je pak součástí dohod i konkrétní ustanovení, které zakazuje protistranám společnosti Google jednání s konkurenty,“ uvedlo ministerstvo v prohlášení.
Google se pochopitelně vůči vzneseným obviněním brání. Vedení společnosti argumentuje tvrzením, že uživatelé si stále mohou svůj výchozí vyhledávač jednoduše změnit. Celý proces jim totiž zabere pouze několik málo kliknutí.
Náklady na získání uživatelů výrazně vzrostly
Podle dalších údajů zveřejněných během aktuálního procesu činily příjmy divize Googlu zabývající se vyhledávacími nástroji v roce 2021 více než 146 miliard dolarů (téměř 3,4 bilionu korun). Takzvané traffic acquisition costs (TAC), které značí náklady na získání uživatelů, pak ve stejném roce přesáhly hodnotu 26 miliard (asi 605 miliard korun).
Součástí TAC jsou například částky, které Google platí svým partnerům za reklamy zobrazené na jejich webech. Kromě toho se jedná i o platby pro distribuční subjekty, kteří zpřístupňují vyhledávací přístupové body a další služby od Googlu. Podle technologické společnosti patří mezi tyto partnery především „poskytovatelé prohlížečů, mobilní operátoři, výrobci různých zařízení a softwaroví vývojáři“.
Pozoruhodné pak rovněž je, jak moc se suma za TAC v posledních letech navýšila. Ta totiž ještě v roce 2014 dosahovala částky ,jen‘ 7,1 miliardy dolarů (asi 165 miliard korun), tedy zhruba 3,5krát méně než před dvěma lety.