Ministr spravedlnosti se obklopil mladými legislativci, kteří s rekodifikací českého trestního práva nemají potřebné zkušenosti
Profesora trestního práva, kriminologie a kriminalistiky Jiřího Jelínka rozčiluje laxnost ministrů i poslanců. Ministerstvo spravedlnosti stále sní svůj sen OE asi už dvacet pětadvacet let OE o dokončení celkové rekodifikace trestního práva, to jest o vytvoření zcela nového trestního řádu,“ říká v rozhovoru pro týdeník Euro.
* České justici jsou nejčastěji vytýkány průtahy v soudním řízení. Souhlasíte s touto kritikou?
Délka řízení je problémem zejména v civilních a obchodních věcech, v trestních řízeních nikoli, jen v určitých výjimečných kauzách nebo na určitých nižších soudech. Myslím si, že v trestním řízení jsou primárně důležitější věci než jen samotná rychlost řízení.
* Jaké?
Český zákonodárce přijal v roce 2009 zcela nový trestní zákoník, ale nepřijal již zcela nový trestní řád, jak by bylo žádoucí a logické, a proto můžeme charakterizovat současné období jako epochu poloviční rekodifikace českého trestního práva. Trestní právo hmotné úzce souvisí s trestním právem procesním, protože jinde než ve formě trestního procesu se hmotné právo nemůže uplatnit. Pachatele není možné odsoudit a trest vykonat jinak než ve formě trestního řízení. Je vážnou chybou české legislativy a trestní politiky, že v roce 2009 připustily jen rekodifikaci hmotného práva a netrvaly také na rekodifikaci trestního práva procesního. Trestní zákoník a trestní řád měly být vypracovány, projednány a přijaty současně.
* Proč k tomu nedošlo?
Politici vzali rekodifikaci hmotného práva jako prestižní politický úkol, veřejnosti se dobře prodává“, pokud politická reprezentace oznámí, že přijala klíčový kodex sloužící k ochraně před kriminalitou. Ale že rekodifikace trestního práva hmotného není provázána dostatečně se starým, stokrát a více novelizovaným trestním řádem a že někdy v budoucnosti se bude muset provést celková rekodifikace procesního předpisu a že tato rekodifikace trestního práva procesního se zase změnami dotkne již rekodifikovaného trestního práva hmotného, to se již veřejnosti neřeklo. Pamatuji se, že když se kolem roku 2009 schvaloval nový trestní zákoník, tak se tvrdilo, že musí být přijat, že se nemůže počkat na nový trestní řád, že by se to nestihlo v jednom volebním období parlamentu. Podle mého názoru by se víceméně nic nestalo, kdyby se schválení rekodifikovaného trestního zákoníku odložilo.
* Takže chybí vůle k přijetí nového trestního řádu?
Každé nové volební období s sebou přináší nejméně jednoho nového ministra spravedlnosti OE ale spíše více ministrů OE a každý nový ministr spravedlnosti přichází s novou komisí pro rekodifikaci trestního řádu, takže vůle asi nechybí. V komisích jsou někteří lidé stále, jiní jsou jen v některých komisích, mizejí a objevují se za několik let opět v nové komisi.
* Vám funkci předsedy rekodifikační komise ministr Pelikán nenabízel?
Nabízel, ale já ji odmítl, protože nebyl schopen splnit naprosto banální požadavky.
* Takže to vidíte pesimisticky?
Rozhodně ne. Myslím si, že správný čas pro správnou rekodifikační komisi teprve přijde. Ale v tomto volebním období je to zcela jistě mrtvý projekt, protože určitě žádný projekt do Poslanecké sněmovny nedoputuje, a možná je to i dobře.
* Pelikán to nezvládne?
Ministr Pelikán vyhlásil akci mladí do výroby“ a obklopil se mladými legislativci, které zaměstnal na legislativním odboru. Mladý legislativec je označení trochu ožehavé, protože to jsou lidé bez zkušeností. Legislativec je profese, ke které podle mého názoru někdo talent má, někdo talent nemá. Nemusejí to nutně dělat důchodci nebo osoby v důchodovém věku. Ale musí to dělat někdo, kdo určité zkušenosti má a kdo má hlavně teoretické znalosti.
* Proč s tím žádný z předcházejících ministrů nebyl schopen pohnout?
Každý chce být dobrým ministrem. Dobrý ministr v jejich pojetí znamená být ministrem, jemuž procházejí v parlamentu zákony, které navrhne. Proto dává přednost krátkodobým řešením. A myslím, že k tomu přispívá i personální vyprahlost politických stran, pokud jde o schopnost nabídnout na funkci ministra spravedlnosti vhodného kandidáta.
O autorovi| Jaroslav Matějka, spolupracovník redakce