Oficiálním zdůvodněním prosazování elektromobility ze strany EU je snižování emisí skleníkových plynů, vedlejším účinkem bude prý vyšší konkurenceschopnost, když automobilky regulacemi přinutíme k něčemu, co jim samotným ekonomicky ne a ne vyjít.
Bez dotací jsou elektromobily drahé a v plném provozu na jedno nabití nezvládnou na otočku trasu Praha-Brno, takže kdo by je kupoval. Baterie, potřebné na tento výkon, zanechávají při těžbě surovin a vlastní výrobě mohutnou ekologickou stopu. Kdyby byla v síti jenom čistá elektřina, nakonec by bylo emisní saldo oproti nejmodernějším spalovacím motorům asi kladné, ale…
Otočení velké energetiky směrem k čistým zdrojům a snížení celkových emisí skleníkových plynů se nedaří naplňovat v praxi. Jak to vypadá v Německu, popisuje ve svých auditních nálezech věnovaných Energiewende obdoba našeho Nejvyššího kontrolního úřadu, Bundesrechnungshof, a jeho sdělení není moc povzbudivé.
Kupředu, elektrická! Automobilový průmysl v Evropě se dramaticky mění
V českém povědomí se udržuje kulturní stereotyp, že u našich sousedů panuje funkční organizace, z níž se rodí pořádek vyššího řádu, než jaký máme doma. Ovšem potom se dozvíte, že spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky ani po pěti letech nestanovilo metriku, podle níž by měřilo naplnění cílů Energiewende co nejhospodárněji. A to není vše. Spolkový účetní dvůr se domnívá, že ministerstvo si ji ani určit nechce. Ukazatele se sledují, celkem je jich sedmdesát dva ze čtyřiceti osmi datových zdrojů, ale třeba tak důležitá věc jako „zaplatitelnost“ nebo „bezpečnost dodávek“ nemají přiřazeny tvrdé hodnoty.
Zákonů a nařízení jsou přitom desítky, často velmi detailních, úkol řeší šest ministerstev na spolkové úrovni a samozřejmě i v zemských vládách. Jen na ministerstvu hospodářství má problematiku na starost 287 lidí z 34 referátů ve čtyřech různých sekcí. Za loňský rok činily výdaje, resp. náklady podle kontrolorů z účetního dvora minimálně 34 miliard eur, za posledních pět let nejméně 160 miliard.
Cíle stanovené v oblasti snížení emisí, spotřeby elektřiny, zvýšení energetické účinnosti a výstavby přenosové sítě na období do roku 2020 „nebudou navzdory nasazení finančních a lidských zdrojů dosaženy“. Víc není třeba dodávat.