Menu Zavřít

Peníze, nebo život? Jak život mileniálů ovlivňují drobné neřesti

11. 3. 2019
Autor: Euro.cz

Jakých hříchů litují lidé nejvíc? Patrně těch, které během života nestihli spáchat. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že generace dnešních kosmopolitních dvacátníků vyznává výhradně zdravý životní styl, zdání klame. Avokádový toast ještě ani zdaleka nezastoupil roli chlebíčků a cigarety se budou i v budoucnosti kouřit zřejmě stejně, jako se bude pít pivo.

DESÍTKY TISÍC ŠÁLKŮ KÁVY

První pražská kavárna byla otevřena na začátku 18. století. Tedy ještě dávno před tím, než se kavárenství stalo synonymem pro intelektuály z podhradí. Spotřeba kávy v Česku od roku 1949 poměrně strmě rostla až do přelomu tisíciletí, dnes má spíše klesající trend. Za předpokladu, že se udrží po celou dobu spotřeba stejná jako v roce 2017, vypije průměrný Čech skoro 11 429 šálků kávy za 40 let. O tom, kolik šálků bude spíše než espreso flat white či filtr z Kolumbie, statistiky nehovoří.

MANŽELSKÝ PÁR VYPIJE ZA ŽIVOT SKORO 30 TISÍC PIV

Stačí, když prakticky kdekoli ve světě během dialogu s místními zmíníte, odkud pocházíte. Starší domorodci si během takovéto debaty obvykle vzpomenou na Československo, mladší generace možná zmíní Petra Čecha, vzdělanci odcitují Kunderu a cestovatelé s vámi rádi promluví o krásách Prahy. Nicméně všichni zmíní pivo. Podle údajů z loňského roku vypije podle Českého svazu pivovarů a sladoven každý český (pivo konzumující) muž průměrně 7,6 půllitru zlatavého moku týdně, ženy asi 2,7 půllitru. Pokud vezmeme v potaz naději dožití i to, že pivo pijí lidé od 18 let s nezměněnou intenzitou až do smrti, vyjdou nám poměrně zajímavá čísla. Čeští muži vypijí za život asi 21 267 piv (10 633 litrů), ženy pak 8508 piv (4254 litrů). Pokud by zůstala cena piva v následujících letech stejná jako v prosinci 2018, utratil by průměrný český muž za pivo za život zhruba 250 tisíc korun, zatímco průměrná česká žena 100 tisíc korun. Avšak to musí sekat latinu doma a nechodit do hospody.

Pokud bychom vzali v potaz ceny za průměrné točené pivo, utratil by za něj průměrný Čech 600 tisíc korun, Češka necelých 240 tisíc korun.

DO ČEHO INVESTUJEME DOMA?

DO POPELNÍKU

Ještě donedávna by si pivo v restauraci řada lidí vůbec nedokázala představit bez vykouřené cigarety. Zákaz kouření v těchto zařízeních vyhnal všechny kuřáky do ulic, přesto část populace na kouření nezanevřela. Pravidelní kuřáci nejčastěji kouří 15 až 24 cigaret denně, ženy pak 5 až 9 cigaret. Vezmeme-li v potaz jejich průměrnou spotřebu s ohledem na délku dožití, vyjde nám, že si průměrný kuřák zapálí průměrně necelých 300 tisíc až přes 470 tisíc cigaret za život. Kuřačka si během svého života vychutná 110 tisíc až téměř 200 tisíc cigaret. Při tomto počtu za cigarety utratí pánové během svého života až 1,5 až 2,4 milionu korun, dámy zhruba 560 tisíc až něco přes milion korun. A to jsme ještě vzali v potaz aktuální ceny krabiček, cena cigaret totiž roste mnohem rychleji než piva.

NEŘESTI SE NEZBAVÍTE, VLASTNICTVÍ MOŽNÁ

„Pokud jakýkoli člověk, mileniála nevyjímaje, trpí nějakou neřestí, bude za ni utrácet peníze. Argument typu, když nebudeš kouřit a pít pivo, můžeš si pořídit hypotéku, je pak spíše k pobavení,“ komentuje vliv neřestí Martin Hobrland, senior konzultant ze společnosti Deloitte Digital. Hlavním dilematem mileniálů je, jestli vůbec budou mít potřebu věci nadále vlastnit. Nastupují sdílená auta, bydlení i kola. „Odkud bereme jistotu, že takový produkt, jako je hypotéka, jim bude dávat smysl? Navíc splácení hypotéky nás tak trochu vrací do dob nevolnictví, nemyslíte?“ říká Hobrland.

Podle něj jsou ostatně mileniálové „roztomilým výmyslem“ starších generací, které nutně potřebují mít pocit, že mají mladší generace pod kontrolou a něco o nich tuší. „Každopádně každý marketér někde bokem u skleničky přizná, že považovat mileniály za jednolitý celek, se kterým se dá pracovat (a vydělat na něm), je naivní,“ dodává.

Škatulkování a hledání průsečíků a souvislostí v chování mileniálů postrádá smysl, podobně jako kdysi Husákovy děti měly společné jediné, a to dobu narození. „Život Husákovým dětem komplikovala ideologie, klukům vojna, nebyl dostatek toho nebo tamtoho a o mnohém si generace samozvaného taťky Husáka mohla nechat jen zdát. Tuto generaci – až na pár výjimek, které to naopak rajcovalo – to spojovalo napříč všemi myslitelnými sociodemografickými rovinami. Stejně jako dnešní mileniály spojuje zoufalství z nefunkční wifiny,“ říká Hobrland. Generace dnešních dvacátníků je dle Hobrlanda prostá existencionálních patálií svých rodičů. Má patálie svoje a nové si vytváří (ostatně to platí o všech generacích minulých a bude platit i o těch budoucích).

„MAKE IT RAIN“

I dnešní dvacátníci patří do společnosti, která je finančně negramotná, nebo spíše nevzdělaná. „Školství na tento druh vzdělání ve všeobecné rovině jaksi pozapomnělo a nahrazuje ho často biflováním průtokových myšlenek,“ dodává Hobrland. Tato generace má aspoň štěstí v tom, že se vzdělává on-the-go, tedy aspoň v okamžicích, kdy funguje internet. Zároveň přiznává, že není mileniál jako mileniál.

„Dvacátníci pracující v korporacích zřejmě nejvíc utrácejí za věci, které nepotřebují. Anebo za ty, které potřebují, ale nespokojí se s jejich low-cost variantou,“ dodává.

Naopak mileniál, který pracuje v továrně v Moravskoslezském kraji, bude mít zcela jiné nákupní zvyky a slovo utrácet nebude pevnou součástí jeho slovníku. „Jinak řečeno, není mileniál jako mileniál. Zvlášť když přijde na peníze.“ Pokud mají mileniálové něco společného, pak je to daleko větší důraz na individualismus, než měli jejich rodiče a prarodiče. „Možná za tím stojí technika, která je odmalička obklopuje. Nebo možná nějaký evoluční drc. Nebo něco, o čem nemáme nejmenší ponětí,“ uzavírá Hobrland. ¶

V kilogramech na osobu

Spotřeba zrnkové kávy (1949 až 2018) Češi a neřesti

Muži vypijí za život 21 267 piv

Ženy vypijí za život 8 508 piv

Muži vykouří za život v průměru 385 000 cigaret

Ženy vykouří za život v průměru 155 000 cigaret

Za lahvové pivo utratí za život 250 000 Kč

Za lahvové pivo utratí za život 100 000 Kč

Za cigarety utratí za život 780 000 Kč

Za točené pivo utratí za život 600 000 Kč

Za točené pivo utratí za život 240 000 Kč

Za cigarety utratí za život 1 950 000 Kč

ZDROJ DAT: DELOITTE, ČESKO V DATECH, OECD, ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD

WT100

O autorovi| Vladan Vaněk @kendrick_vladan

  • Našli jste v článku chybu?